A history of the Formation of Teachers of Mathematics at the Federal University of Rondônia in Ji-Paraná (1988-2012)
Main Article Content
Abstract
This article is the result of a doctoral research that aimed to make a historical construction of the trajectory of the Short Degree course in Sciences with Qualification in Mathematics, since its creation, consolidation process until the current Degree in Mathematics at the Federal University of Rondônia (UNIR) in Ji-Paraná. Anchored methodologically in the History of Mathematics Education, traces were sought for the construction of the sources through: interviews with some eyewitnesses; official documents and photographic images, among others. For the analysis, documentary research resources were used. The results show that the course was constituted with a teaching staff coming from different Brazilian regions and left a multipurpose formation in Sciences, for a more contentious formation in Mathematics, however, with the creation of the Mathematics Week (SEMAT) and the formation in stricto sensu graduate level of teacher educators, has moved towards a strong trend in Mathematics Education.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BASTOS, A. F.; OHSE, M. O.; ALBUQUERQUE, M. G. de. Perspectiva de formação inicial e continuada dos professores de Matemática em Ji-Paraná. In: AMARAL, N. G.; BRASILEIRO, T. Formação docente e estratégias de integração Universidade Escola nos cursos de licenciatura. São Carlos: Pedro & João Editores, 2008. p. 99-108.
BLOCH, M. L. B. Apologia da história, ou, O ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BURKE, P. O testemunho das imagens. In: BURKE, P. Testemunha ocular. História e Imagem. Bauru: EDUSC, 2004. p. 11-24.
CHARTIER, R. A história ou a leitura do tempo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
FIORENTINI, D. Alguns Modos e ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, ano 3, n. 4, p. 1-37, 1995.
GARNICA, A. V. M.; SOUZA, L. A. de. Elementos de história da Educação Matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.
HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
JUNIOR, E. B.; SOUZA, M. G. V. Criação e implantação da UNIR e do Curso de Ciências com habilitação em Matemática. Porto Velho, 15 de novembro de 2012. Entrevista concedida a Marlos Gomes de Albuquerque.
LE GOFF, J. História e Memória. 5. Ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003.
MAGALHÃES, J. P. Contributo para a História das Instituições Educativas – entre a memória e o arquivo. In: FERNANDES, R.; MAGALHÃES, J. (orgs.). Para a História do Ensino Liceal em Portugal. Actas dos Colóquios do I Centenário da Reforma Jaime Moniz (1894-1895). Braga: Universidade do Minho, 1999. p. 63-77.
RUEZENNE, G. B. Os Cursos de Licenciatura em Matemática no Estado de Rondônia: um panorama histórico. 2012. 222 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2012.
SILVEIRA FILHO, H. B. Educando com a História Local: marcas da formação de professoras no fazer escolar. 2003. 122 p. Dissertação (Mestrado em Educação - Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
THEOBALD, I. M. T. A trajetória do Curso de Matemática da UNIR em Ji-Paraná. Ji-Paraná, 23 de maio de 2013. Entrevista concedida a Marlos Gomes de Albuquerque.
VALENTE, W. R. Oito temas sobre História da Educação Matemática. Revista de Matemática, Ensino e Cultura – REMATEC, História e Educação Matemática, Natal, ano 8, n. 12, p. 22-50, jan./jun. 2013.
YAGUE, M. L. F. A trajetória do Curso de Matemática da UNIR em Ji-Paraná. Ji-Paraná, 05 de março de 2013. Entrevista concedida a Marlos Gomes de Albuquerque.