Contribution of Earth Science to scientific education in Basic Education: production of teaching materials and practices in Natural Sciences

Main Article Content

Carlos Roberto dos Anjos Candeiro
Suely Aparecida Gomes Moreira
Tamires do Carmo Dias

Abstract

In this article, we approach a theoretical/practical experience based on the production of didactic materials to support the teaching-learning process in basic education, with content related to Natural Sciences. Basic concepts of Geosciences related to the construction and use of mineral and rock boxes by undergraduate students in the discipline of Geology will be presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Candeiro , C. R. dos A. ., Moreira, S. A. G., & Dias, T. do C. . (2020). Contribution of Earth Science to scientific education in Basic Education: production of teaching materials and practices in Natural Sciences. Ensino Em Re-Vista, 27(Especial), 1451–1466. https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-12
Section
Articles

References

AUSUBEL, D. P. (Ed.). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.

BERGQVIST, L.P.; PRESTES, S.B.S. Kit paleontológico: um material didático com abordagem investigativa. Ciência & Educação, Campinas, v. 20, n. 3, p. 345-357, jun. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Geografia (5° a 8° série), SEF, Brasília, 1998.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. 1998c. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF, MEC/Secretaria de Educação Fundamental. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/index.php?option=content&task=view&id=408&Itemid=394> Acesso em 27/03/2007.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. 1998d. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental – Ciências Naturais. Brasília, DF, MEC/Secretaria de Educação Fundamental, 138p. Disponível em: http://portal.mec. gov.br/seb/index.php?option=content&task=view&id=264&Itemid=254. Acesso em 27/03/2007.

CANDEIRO, C.R.A.; MOURA, G.G.; NUNES, S.I.; AMANCIO-PEREIRA, F. El Trato com el Conocimiento em la Asignatura Geología General en el Curso de Geografía del Campus do Pontal de la Universidade Federal de Uberlância (MG): un relato de experiencias. In: II SIMPÓSIO DE PESQUISA EM ENSINO E HISTÓRIA DE CIÊNCIAS DA TERRA IV SIMPÓSIO NACIONAL O ENSINO DE GEOLOGIA NO BRASIL, II, 2009, São Paulo. Anais... 2009, v. 1. p. 190-197.

CPRM—Serviço Geológico do Brasil. 2016. Disponível em http://www.cprm.gov.br/publique/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=1042&sid=129

CAVALCANTI, L. S. (Ed.). Geografia, Escola e Construção de Conhecimentos. Campinas, SP: Editora Papirus, 1998.

COMPIANI, M.; CARNEIRO, C.R. Os papeis didáticos das excursões geológicas. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, Madri, v. 1, n.2, p. 90-98, abr. 1993.

CUNHA, C. J.; GUIMARÃES, O. M.; Araújo, M. P.; VASCONCELLOS, E. M. G. ; MARTINS, J. M. ; NETO, J. M. DOS R. ; MARTINS, F. M. Ensino de técnicas de análises de minerais com ênfase na interpretação de dados: articulando teoria e prática na formação do geólogo. Terrae. Série didática, Campinas, v. 4, p. 1-10, jan. 2008.

LOPES, O. R.; CARNEIRO, C. R.. O jogo "Ciclo das Rochas" para ensino de Geociências. Revista Brasileira de Geociências, São Paulo, v. 39, p. 30-41, jan. 2009.