The influence of fanfic in the perspective of interactive learning

Main Article Content

Andrey Lopes de Souza
Maria Clara da Silva
Rayane Beatriz Santos

Abstract

Internet is increasingly present in social relations and the school environment. From villain, persecuted and seen as an inquisitorial scheme in many students, on the other hand is defended by recent methodological proposals that question traditional teaching paradigms. In this sense, this article aims to trace the perceptions of Spirit Fanfic users regarding their experiences and to study the possibility of using the fanfic genre as a methodological resource. This is a qualitative, cross-sectional research and convenience sampling, developed through the analysis of testimonials of authors / readers of the fandom Avengers. This analysis proves the viability and good results of the possible practice of transporting fanfics and cyberspace into the school context, as evidenced by the site users themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Souza, A. L. de ., Silva, M. C. da ., & Santos, R. B. . (2020). The influence of fanfic in the perspective of interactive learning. Ensino Em Re-Vista, 27(Especial), 1405–1429. https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-10
Section
Articles

References

ALVES, Rubem. A escola com que sempre sonhei sem imaginar que pudesse existir. Campinas: Papirus, 2001.

AMARAL, Rita de Cássia Borges de Magalhães. In: DIAS, Simone Regina; VOLPATO, Arceloni Neusa. Práticas Inovadoras em Metodologias Ativas. Florianópolis: Contexto Digital, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC)-Educação Básica. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 30 de março de 2019.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CAVALCANTE, Beatriz; et al. Harry Potter e fanfictions: colaboração e gratuidade na internet. Disponível em: < http://www.intercom.org.br/papers/regionais/nordeste2012/resumos/R32-0552-1.pdf> Acesso em: 02 mai. 2019.

CAVALCANTI, Larissa. Leitura nos gêneros digitais: abordando as fanfics. Disponível em: < http://www.nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto-2010/Larissa-Cavalcanti.pdf> Acesso em: 28 de março de 2019.

DARNTON, Robert. A questão dos livros: presente, passado e futuro. Tradução: Daniel Pellizari. São Paulo: Companhia das Letras, 2010, 231p.

FERREIRA, Liana Feitosa. Agressividade em comentários noticiosos: uma reflexão sobre violência virtual. Disponível em: < http://www.ciberjor.ufms.br/ciberjor7/files/2016/08/Artigodoc_Ciberjor_LianaFeitosa.pdf> Acesso em: 01 de Outubro de 2019.

FERREIRA, Maria Cristina; FERREIRA, Maria Elizabeth. Tecnologia e educação: Utilização das fanfics como recurso pedagógico para letramento e escrita de alunos. Disponível em: < http://www.nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto 2012/MariaFerreira&MariaFerreira-Tecnologiaeeducacao.pdf> Acesso em: 28 de março de 2019.

HAUSCHILD, Luis Paulo; VIVIAN, Danise. As metodologias ativas e o seu impacto na área do ensino. Disponível em: < https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2023/1/2017LuisPauloHauschild.pdf> Acesso em: 25 de abril de 2019.

IAMARINO, Átila. Por que você gosta do que você gosta. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=MmL_CUGtGTg> Acesso: 08 de Outubro de 2019.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. Disponível em: < http://prolivro.org.br/home/atuacao/28-projetos/pesquisa-retratos-da-leitura-no-brasil/8042-downloads-4eprlb> Acesso em: 30 de maio de 2019.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

KEARSLEY, Greg. Educação on-line: Aprendendo e ensinando. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

PRENSKY, M. Digital Native, digital immmigrants. Digital Native immigrants. On the horizon, MCB University Press, Vol. 9, N.5, October, 2001.

RHEINGOLD, H., Smart Mobs. The next social revolution., Perseus Publishing, 2003.

SARTORI, Ademilde Silveira; ROESLER, Jucimara. Comunidades virtuais de aprendizagem: espaços de desenvolvimento de socialidades, comunicação e cultura. Disponível em: < https://www.pucsp.br/tead/n1a/artigos%20pdf/artigo1.pdf> Acesso em: 10 de maio de 2019.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; VINHA, Telma Pileggi. Estamos em conflito: eu, comigo e com você! Uma reflexão sobre o bullying e suas causas afetivas. Disponível em: < http://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/Educacao/Doutrina/Bullying%20Estamos%20em%20conflito.pdf> Acesso: 10 de Outubro de 2019.

VARGAS, Maria Lucia Bandeira. Do fã consumidor ao fã navegador: o fenômeno fanfiction. Passo Fundo, 2005. 210f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2005.

VEEN, Win; VRAKKING, Ben. Homo zappiens: educando na era digital. Porto Alegre: Artmed, 2009.

VIRILIO, Paul Os motores da história. Entrevista. In: ARAÚJO, Hermetes Reis. (org.). Tecnociência e cultura. Ensaios sobre o tempo presente. São Paulo: Estação Liberdade, 1998, p.127-148.