Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
Main Article Content
Abstract
With the object of initial formation reflections, this article proposes to discuss expressions of future teachers facing a learning-triggering situation relating to quantities and measures, focusing on volume. At the Federal University of Santa Maria Mathematics Club, students participated in studies and actions related to teaching and learning of mathematics, based on the Historical-Cultural Theory and especially on Activity Theory and Teaching Guiding Activity, providing the empirical data of this study. The analysis showed indications that future teachers, when faced with situations that trigger learning, do not always overcome the appeal to sensory material as the only way to search for a solution, which characterizes empirical thinking. As a consequence of the results, it is pointed out, in the initial formation the relevance of access to spaces that allow discussions and reflections reaching beyond the knowledge considered as further development of the future teaching area.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
DAVIDOV, V. Tipos de generalización en la enseñanza. Havana: Pueblo y Educación, 1982.
DAVIDOV, V. La esneñanza escolar y el desarrollo psiquico. Tradução de Marta Shuare. Moscú: Progresso, 1988.
FREITAS, R. M. M, Formação de conceitos na aprendizagem escolar e atividade de estudo como forma básica para a organização do ensino. Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 388-418, maio/ago. 2016. Disponível em < http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5392/2955>
LEONTIEV, A. N. O homem e a cultura. In: LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Editora Moraes Ltda. 1978.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L.S.; LURIA, A.R.;LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 5. ed. São Paulo: Ícone, 1988. p.59-83
MOURA, M. O. (coord.) Controle da variação de quantidade. Atividades de ensino. Textos para o ensino de Ciências, n. 7. Oficina Pedagógica de Matemática. São Paulo: USP, 1996.
MOURA, M. O de. Educar con las matemáticas: saber específico y saber pedagógico. Revista Educación y Pedagogía, v..23, n.. 59, p. 47-57, enero/abril, 2011. Disponível em < https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/8691/20796410>
MOURA, M. O.; SFORNI, M. S. F.; LOPES, A. R. L. V.; A objetivação do ensino e o desenvolvimento do modo geral da aprendizagem da atividade. In: MOURA, M. O. (org) Educação escola e a pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Loyola, 2017.
NASCIMENTO, C. P.; ARAUJO, E. S. Contribuições do ensino da Educação Física para o trabalho com o conhecimento teórico na escola. Uberlândia, MG: Ensino Em Re-Vista, v.26, p.677-699, 2019. Disponível em < http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/50980/27095>.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.
RUBTSOV, V. A atividade de aprendizagem e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, C. et al. (org.). Após Vygotsky e Piaget: perspectiva social e construtivista. Escola russa e ocidental. Tradução de Eunice Gruman. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tradução: José Maria Bravo. Moscou: Editorial Pedagógica, 1982. Tomo II.
VYGOTSKY, L. S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10.ed. São Paulo, SP: Ícone, 2003.
VIGOTSKY, L. S. Interação entre aprendizado e desenvolvimento. In: COLE, M. et al. (org.). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de Jose Cippola Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, p. 51-58, 2007.