A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018

Main Article Content

João Paulo Cunha de Menezes
Simone Silva da Fonseca
Ana Júlia Lemos Alves Pedreira

Abstract

Water is a limited resource that requires care. The generalist approaches present in the textbooks may seem distant from the reality of the student, so it is important to contextualize and enrich them. Thus, this work aimed to analyze the textbooks of Biology suggested by the National Program of Books and Didactic Material 2018, seeking to learn how the knowledge on the theme "Water Resources" are presented and are related to the environmental theme. The results found were positive, since they indicate that textbooks are instruments that can assist teachers and students in learning, but require a support material as a sensitizing tool, due to the fact that the textbooks do not have a detailed approach on the water issue, which awakens participation and reflection on the use of water and ways to minimize the impact human being on the exploration of this resource.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Menezes, J. P. C. de ., Fonseca, S. S. da ., & Pedreira, A. J. L. A. . (2020). A theoretical analysis of the water theme in some PNLD Biology textbooks 2018 . Ensino Em Re-Vista, 27(3), 1155–1180. https://doi.org/10.14393/ER-v27n3a2020-16
Section
Varies

References

ADASA. Agência Reguladora de Águas, Energia e Saneamento Básico do Distrito Federal. Níveis oficiais dos reservatórios. Distrito Federal, 2016. Disponível em: < http://www.adasa.df.gov.br/monitoramento/niveis-dos-reservatorios/monitoramento/niveis-dos-reservatorios/796-nivel-dos-reservatorios >. Acesso em: 14, abr. 2018.

AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. Biologia moderna. Volume 3, Ensino Médio. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2016.

ARAUJO, F., C., M., D. Produção do livro paradidático: uma pitada de sal no ensino de Geografia. Rio Grande do Norte: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2017, p. 144.

BANDOUK, A. C. Ser protagonista: Biologia. Volume 3, Ensino Médio. 3ª ed. São Paulo: SM, 2016.

BARBOSA, V. Torneira seca? A crônica paulista de uma crise anunciada. In: A última gota. São Paulo: Planeta, cap. 1, p. 41 – 62, 2014.

BIZZO, N. Biologia: novas bases. Volume 3, Ensino Médio. 1ª ed. São Paulo: IBEP, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. BNCC. Ministério da educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf. Acesso em: 17, abr. 2018.

______. Ministério do Meio Ambiente. Identidade da Educação Ambiental Brasileira. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília, p. 156, 2004.

______. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Currículo em Movimento da Educação Básica – Ensino médio. Brasília, 2013.

CULPI, V., L., F., L. Contribuições da Pegada Hídrica no Ensino de Ciências: Percepções e Perspectivas de Mudança a partir da Sala de Aula. Paraná: Universidade Teológica Federal do Paraná, 2016.

FAVARETTO, J. A. Biologia: unidade e diversidade. Volume 3, Ensino Médio. 1ª ed. São Paulo: FTD, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 60ª edição, 2016.

GALDINO, S., M.; SOUSA, R., M., R.; COSTA, S., M., G.; FERREIRA, P., C. Estudo prospectivo de Tecnologias Potenciais para a Solução da Crise Hídrica no Brasil. Cad. Prospec. Salvador, v. 11, Edição Especial, p.198-210, 2018.

GOMES, R., K., S.; NAKAYAMA, L. Educação ambiental: saberes necessários a práxis educativa docente de uma escola amazônica amapaense. Educar em Revista. Curitiba, v. 33, n. 66, p. 257-273, 2017.

GUERRERO, J., V., R.; LOLLO, J., A.; MOSCHINI, L., E.; LORANDI, R. Carta de fragilidade ambiental como instrumento de planejamento e conservação de unidades aquíferas: o caso da bacia do rio Clarinho, SP. Caderno de Geografia. Minas Gerais, v. 25, n. 53, p. 385-403, 2018.

JÚNIOR, C. S.; SASSON, S.; JÚNIOR, N. C. Biologia. Volume 1, Ensino Médio. 12ª ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

LINHARES, S.; GEWANDSZNAJDER, F; PACCA, H. Biologia Hoje. Volume 3, Ensino Médio. 3ª ed. São Paulo: Ática, 2016.

LOPES, S.; ROSSO, S. Bio. Volume 1, Ensino Médio. 3ª ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

MARTINS, E; GUIMARÃES, G. As concepções de natureza nos livros didáticos de ciências. Ensaio. México, v. 4, n. 2, p. 1-14, dez. 2002.

MENDONÇA, V. L. Biologia. Volume 1, Ensino Médio. 3ª ed. São Paulo: AJS, 2016.

OGO, M.; GODOY, L. # Contato Biologia. Volume 3, Ensino Médio. 1ª ed. São Paulo: Quinteto, 2016.

OTALARA, A., P.; CARVALHO, L., M. O tema água nos livros didáticos de ciências da natureza, o cotidiano (global – local) e as questões ambientais. VI Encontro “Pesquisa em Educação Ambiental”. A pesquisa em educação ambiental e a pós-graduação no Brasil. Ribeirão Preto, 2011.

PASSERIA, M., G.; AIRES, R., M.; ROCHA, M., B. Reelaboração discursiva de um texto de divulgação científica sobre crise hídrica em um livro didático de ciências. Ensino, saúde e ambiente. Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 142-162, 2017.

PINTO, E. Geopolítica da água. Revista de Geopolítica. Natal, v.8, n.1, p. 19-32, 2017.

SANTOS, A., C.; SALCEDO, I., H.; CANDEIAS, A., L., B. Relação entre o relevo e as classes texturais do solo na microbacia hidrográfica de Vaca Brava, PB. Revista Brasileira de Cartografia, n., 54, p. 86-94, 2003.

SANTOS, A., C.; SALCEDO, I., H.; GALVÃO, S., R., S. Relações entre o uso do solo, relevo e fertilidade do solo em escala de microbiota. Revista Brasileira de Engenharia Agrícola e Ambiental. Campina Grande, PB, v. 12, n. 5, p. 458-464, 2008.

SILVA, R. Tema água: uma contribuição para o desenvolvimento de percepções, questionamentos e compromissos sociais. Brasília: UnB. 2016. 144 p.

SILVA, T., R; SILVA, B., R. Reflexões sobre a abordagem de ciclos biogeoquímicos no ensino em ciências: considerações para um enfoque em CTS. Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica. Universidade Federal do Piauí, Teresina, v. 5, n. 2, p.5-18, 2017.

SOUZA, P; ROCHA, M. A análise da linguagem de textos de divulgação científica em livros didáticos: contribuições para o ensino de Biologia. Atlas do IX encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. São Paulo, v. 23, nº 2, p. 321-340, 2017.

VASCONCELOS, S. D.; SOUTO, E. O livro didático de ciências no ensino fundamental – proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação. São Paulo, v. 9, n. 1, p. 93 – 104, 2003.

VIEIRA, E., P., B. A crise hídrica no distrito Federal: uma proposta CTS em rede social sobre o processo de separação de materiais. Brasília: UnB, 2017, p. 161.