Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal

Main Article Content

Marcelo de Oliveira Dias
Leonor Santos
Jonei Cerqueira Barbosa

Abstract

This article presents a comparative analysis of recent prescribed curricula, regarding the use of digital technologies in mathematical learning in Brazil and Portugal. The final years of elementary school in Brazil were considered, corresponding in Portugal to the last year of the 2nd cycle and the entire 3rd cycle. The analysis was based on the CEDO's 2030 Mathematical Project reference framework. The trend evidenced in the comparison of the curricula of these countries refers to the emphasis on digital literacy, bringing perspectives for students to use interactive applications in processes involving exploration, communication and representation. There were hasty and reductionist emphases in the approach to computational thinking in the documents of both countries. Therefore, there is a need for reflection by those responsible for preparing curricula and new research for their insertion in future reforms of the Mathematics Programs of these countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dias, M. de O. ., Santos, L. ., & Barbosa, J. C. . (2020). Digital technologies in prescribed mathematics curricula in Brazil and Portugal. Ensino Em Re-Vista, 27(3), 1077–1105. https://doi.org/10.14393/ER-v27n3a2020-13
Section
Dossier: Curriculum in Mathematics Education II

References

BARCELOS, Thiago Schumacher; SILVEIRA, Ismar Frango. Pensamento Computacional e Educação Matemática: Relações para o Ensino de Computação na Educação Básica. Anais do XXXII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Anais do CSBC 2012. Curitiba: SBC, julho, 2012.

BARCELOS, Thiago; MUÑOZ, Roberto; VILLARROEL, Rodolfo; SILVEIRA, Ismar Frango. Relações entre o Pensamento Computacional e a Matemática: uma Revisão Sistemática da Literatura. I.F. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação. CBIE, outubro, 2015.

BEZERRA, Luis Naito Mendes; SILVEIRA, Ismar Frango. Licenciatura em Computação no Estado de São Paulo: uma Análise Contextualizada e um Estudo de Caso. XIX Workshop sobre o Ensino de Computação. Anais do CSBC 2011. Natal: SBC, julho, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação LDB – Leis de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ensino Fundamental, 2017.

DICK, Thomas P.; HOLLEBRANS, Karen F. Focus in high school mathematics: Technology to support reasoning and sense making. Reston, VA: NCTM, 2011.

FERRER, Julia. La Educación Comparada actual. Barcelona, Ed. Ariel, 2002.

GTM. Recomendações para a melhoria das aprendizagens dos alunos em Matemática Grupo de Trabalho de Matemática [Despacho n.º 12530/2018] — 1ª versão — 30 de junho de 2019. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, 2019.

International Commission on Mathematical Instruction. ICMI STUDY 24. School Mathematics Curriculum Reforms: Challegens, Changes and Opportunities. Discussion Document, Tsukuba, Japan, december, 2017.

Computer Science Teachers Association (CSTA). Computational thinking: leadership toolkit. First Edition, 2011.

JENKINS, Henry; PURUSOTMA, Ravi; WEIGEL, Margaret; CLINTON, Katie; ROBISON, Alice J. Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge, MA: MIT Press, 2009.

MARTIN, Allan. A European Framework for Digital Literacy. Nordic Journal of Digital Literacy, v. 2, n. 1, p. 151–161, 2006.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. OCDE. Projeto Matemática 2030. Versão preliminar, Paris, França, 2018.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. The Future of Education and Skills Education 2030. Paris, França, 2018. Disponível em: < https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.201).pdf > Acesso em 20 out. 2018.

PISA. Mathematics in 2021. Analysis of the Center for Curriculum Redesign (CCR). Jan., 2016. Disponível em: . Acesso em 02 nov. 2018.

PORTUGAL. Lei nº 85/2009. . Lei de Bases do Sistema Educativo. Diário da República, Lisboa, 1.ª série, nº 166, 27 de Agosto, 2009.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº 55/2018. Autonomia e Flexibilização Curricular. Diário da República. Lisboa, 1.ª série, nº 129, 6 de julho, 2018. p. 2928-2943.

PORTUGAL. Metas Curriculares de Matemática do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, 2012.

PORTUGAL. Programa e Metas Curriculares de Matemática do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, 2013.

PORTUGAL. Orientações de Gestão Curricular para o Programa e Metas Curriculares de Matemática para o Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, 2016.

PORTUGAL. Aprendizagens Essenciais/Articulação com o Perfil do aluno. Matemática. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, julho, 2018.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SHARMA, Sashi. Qualitative approaches in mathematics education research: challenges and possible solutions. Education Journal, v. 2, n. 2, p. 50-57, march 10, 2013.

Sociedade Brasileira de Computação (SBC). Nota Técnica da Sociedade Brasileira de Computação sobre a BNCC-EF e a BNCC-EM. 2018. Disponível em: < http://www.sbc.org.br/institucional-3/cartas-abertas/category/93-cartas-abertas > Acesso em: 20 abr. 2019.

WING, Jeannette. Computational thinking. Communications of the ACM, v.49, n.3, p. 33–35, March, 2006.