Educational systems in Brazil, Chile and Mexico: analysis of prescribed mathematics curriculum
Main Article Content
Abstract
This article is part of the comparative studies on organization and curriculum development, in the area of Mathematical Education, in Brazil, Chile and Mexico. The intention is to highlight the impacts of the research results in Mathematics Education in the official documents of these countries, elaborated from the 90s of the 20th century and present similarities and differences of the Prescribed Mathematics Curricula. It was used as a path from the curricular comparison to the Comparative Education of documents that prescribe the educational systems and the Mathematics Curricula of basic education. The comparative analysis points out a differentiation in the curricular structure, an emphasis on algebra in the Chilean and Mexican curriculum and similarity as the use of problem solving in the teaching and learning process in the three countries.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em:
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais – Matemática terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria do Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática. 1º e 2º ciclos. 1997.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017, MEC; SEB; DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 16 out. 2019.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Matemática Ensino Médio, bases legais, Brasília, 1999.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Matemática Ensino Médio – PCN+. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais, 2002.
CERQUERIA, D. S. Um estudo comparativo entre Brasil e Chile sobre a Educação Matemática e sua influência nos Currículos de Matemática desses países. Tese de Doutorado. Programa de Estudos Pós-graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP, 2012.
CHILE. Guia Ayuda Mineduc. Educación Básica – 2010 – MINEDUC.
CHILE. Ministerio de Educación de Chile. LEY N° 20.370 – Ley de Educación Nacional. Chlile, 12 - SEP-2009.
CHILE. Objetivos Fundamentales y Contenidos Mínimos Obligatorios de La Educación Media – MINEDUC.
FERRER, F. J. La Educación comparada actual. Barcelona, Ed. Ariel, 2002.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MÉXICO. Documento base del bachillerato general. Subsecretaria de Educación Media Superior. Dirección General del Bachillerato. Ciudad de México, Secretaría de Educación Pública, 2011.
MÉXICO. La Estructura del Sistema Educativo Mexicano. Disponível em: www.sep.gob.mx/work/models/sep1/.../sistemaedumex09_01.pdf. Acesso em: 30 de julho de 2013.
MÉXICO. Programa de Estudio 2011- Guía para la educadora – Educación Básica Preescolar. Cidade do México. SEP – Secretaría de Educación Pública. 2011.
PIRES, C. M. C. Currículos de Matemática: da organização linear à idéia de rede. São Paulo, FTD, 2000.
SACRISTÁN, J. G. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SILVA, M.N. A Educação Matemática na América Latina: um estudo comparativo dos Currículos de Matemática do Brasil e México. Tese de Doutorado. Programa de Estudos Pós-graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP, 2017.