State, Public Policies and Teaching Training in Brazil: directions from the start of the XXI century

Main Article Content

Adão Aparecido Molina
Adriana Aparecida Rodrigues

Abstract

Education and teacher training must understood be from a totalizing perspective, establishing a relationship with economics and politics, whose purpose is to perceive the contradictions and ideologies present in educational policies in general. Based on this principle, the purpose of this study is to point out the role of the State in the public policies for education in Brazil from the beginning of the 21st century, emphasizing policies aimed at teacher education. To meet this proposal, the research based was on a bibliographical study, through a theoretical foundation based on historical and dialectical materialism. The results showed that the public policies aimed at teacher education in Brazil intertwine ared with the form of administration of the federal government, consequently the economic and political determinations that govern the governmental actions of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Molina, A. A. ., & Rodrigues, A. A. . (2020). State, Public Policies and Teaching Training in Brazil: directions from the start of the XXI century. Ensino Em Re-Vista, 27(1), 40–67. https://doi.org/10.14393/ER-v27n1a2020-2
Section
Dossiê O caminho se faz caminhando: formação docente no fazer e refazer

References

ALVES, Giovanni. Trabalho e neodesenvolvimentismo: choque de capitalismo e nova degradação do trabalho no Brasil. Bauru: Canal 6, 2014.

BATISTA, Elaine Regina Martins. Políticas de formação para o professor do ensino superior. In: Reunião Anual da ANPED, 34, 2011. Natal, RN. Anais... Disponível em: http://www.anped.org.br/simposio2011/PDFs/trabalhoscompletos/comunicacoesrelatos/0160.pdf. Acesso em: 27 jan. 2014.

FILGUEIRAS, Luiz et al. Modelo liberal-periférico e bloco de poder: política e dinâmica macroeconômica nos governos Lula. In: MAGALHÃES, João Paulo de Almeida et al (Org.). Os anos Lula: contribuições para um balanço crítico 2003-2010. Rio de Janeiro: Garamond, 2010. p. 35-69.

GOMIDE, Angela Galizzi Vieira. Políticas da UNESCO para formação de professores no Brasil: uma leitura da desqualificação da educação brasileira. Caderno de Pesquisa: pensamento educacional, Curitiba, v. 05, n. 11, p. 107-126, set./dez., 2010. Disponível em:
http://www.utp.br/cadernos_de_pesquisa/pdfs/cad_pesq11/7_politicas_da_unesco_cp11.pdf. Acesso em: 22 set. 2014.

HOFLING, Eloísa de Mattos. Estado e políticas (públicas) sociais. Cad. CEDES, v. 21, n. 55, p. 30-41, nov. 2001. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622001000300003. Acesso em: 30 jan. 2014.

JACOBI, Pedro. Transformações do estado contemporâneo e educação. In: BRUNO, Lúcia (Org.). Educação e trabalho no capitalismo contemporâneo. São Paulo: Atlas, 1996. p. 41-56.

KUENZER, Acácia Zeneida. As políticas de formação: a constituição da identidade do professor sobrante. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 163-183, dez. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a09v2068.pdf. Acesso em: 28 mar. 2014.

LEHER, Roberto. Educação no governo de Lula da Silva: a ruptura que não aconteceu. In: MAGALHÃES, João Paulo de Almeida et al (Org.). Os anos Lula: contribuições para um balanço crítico 2003-2010. Rio de Janeiro: Garamond, 2010. p. 369-412.

LESBAUPIN, Ivo. Apresentação: o desmonte de um país. In: LESBAUPIN, Ivo (Org.). O desmonte da nação: balanço do governo FHC. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999. p. 07-13.

MAGALHÃES, João Paulo de Almeida. Estratégias e modelos de desenvolvimento. In: MAGALHÃES, João Paulo de Almeida et al. (Org.). Os anos Lula: contribuições para um balanço crítico 2003-2010. Rio de Janeiro: Garamond, 2010. p. 19-34.

MORAES, Reginaldo. Neoliberalismo: de onde vem, para onde vai? São Paulo: SENAC, 2001.

MORAES, Salete Campos. (Re) Discutindo a ação do estado na formulação e implementação das políticas educacionais. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 03, p. 159-154, maio/ago. 2009. Disponível em: revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/ index. php/faced/article/download/.../4011‎. Acesso em 30 jan. 2014.

NETTO, José Paulo. FHC e a política social: um desastre para as massas trabalhadoras. In: LESBAUPIN, Ivo (Org.). O desmonte da nação: balanço do governo FHC. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999. p. 75-89.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley. Educação: um caminhar para o mesmo lugar. In: LESBAUPIN, Ivo (Org.). O desmonte da nação: balanço do governo FHC. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999. p. 133-152.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley. A sociedade civil como espaço estratégico de difusão da nova pedagogia da hegemonia. In: ______ (Org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005. p. 85-125.

NEVES, Lúcia Maria Wanderley; SANT’ANNA, Ronaldo. Introdução: Gramsci, o Estado educador e a nova pedagogia da hegemonia. In: NEVES, Lúcia Maria Wanderley (Org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005. p.19-39.

NOGUEIRA, Marco Aurélio. A dimensão política da descentralização participativa. São Paulo em Perspectiva, v. 11, n. 03, p. 08-19, São Paulo, 1997.

OLIVEIRA, Caroline Mari; MOURA, Kethlen Leite; SILVA, Irizelda Martins de Souza e. Relatório Delors e Relatório Cuéllar: desmitificando a diversidade cultural e a educação na política educacional brasileira a partir da década de 1990. Visão Global, Joaçaba, v. 13, n. 02, jun./dez., p. 397-418, 2010. Disponível em: http://editora.unoesc.edu.br/index.php/visaoglobal/article/view/967. Acesso em: 30 jan. 2014.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana. Política educacional como política social: uma nova regulação da pobreza. Perspectiva, Florianópolis, RJ, v. 23, n. 02, p. 279-301, jul./dez. 2005. Disponível em: http://www.ced.ufsc.br/nucleos/nup/ perspectiva.html. Acesso em: 16 set. 2014.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; FERREIRA, Elisa Bartolozzi. Políticas sociais e democratização da educação: novas fronteiras entre público e privado. In: AZEVEDO, Mário Luiz Neves (Org.). Políticas públicas e educação: debates contemporâneos. Maringá: EDUEM, 2008. p. 23-46.

PASSETTI, Edson. Governamentalização do estado e democracia midiática. São Paulo: 1997. p. 55-64.

ROMERO, Ana Paula Hamerski. Análise da política pública brasileira para a educação especial na década de 1990: configuração do atendimento e atuação do terceiro setor. 2006. 220 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2006.

SADER, Emir. Apresentação. In: SADER, Emir (Org.). 10 anos de governos pós-neoliberais no Brasil: Lula e Dilma. São Paulo, SP: Boitempo; Rio de Janeiro: FLACSO Brasil, 2013a. p. 07-08.

______. A construção da hegemonia pós-neoliberal. In: SADER, Emir (Org.). 10 anos de governos pós-neoliberais no Brasil: Lula e Dilma. São Paulo, SP: Boitempo; Rio de Janeiro: FLACSO Brasil, 2013b. p. 135-143.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores no Brasil: Dilemas e perspectivas. Revista Pedagógica, v. 09 n. 01, jan./jun. 2011. Disponível em: www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/15667/9592. Acesso em: 10 jun. 2013.

TOUSSAINT, Eric. A bolsa ou a vida: a dívida externa do terceiro mundo: as finanças contra os povos. Brasília: Fundação Perseu Abramo, 1996.

VIEIRA, Sofia Lerche; ALBUQUERQUE, Maria Glácia Menezes. Política e planejamento educacional. 2. ed. Fortaleza: Demócrito Rocha, 2001.