Teaching interactions in the sharing of 'tardifian' knowledge
Main Article Content
Abstract
Teaching knowledge is shaped as professional knowledge by experience accumulation, and teacher interactions allow for professional teacher learning. Thus, teacher socialization is considered an important resource for teacher maintenance in the teaching profession. Under these assertions, this study discusses the Experiential Knowledge of three teachers in the Natural Sciences area. The collected data were analyzed under a Tardif (2014) view. The results demonstrate that experience exchanges among educational agents can be characterized as an in loco formation, although not credited as such in postgraduate courses. A proposal is made concerning the possibility of holding mini-scientific events in schools without burdening teachers, in order to carry out collective discussions that can contribute to and for professional development, as well as propagate pedagogical residence among teachers considered novices.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BARBOSA, P.P.; URSI, S. Motivação para formação continuada em Educação a Distância: um estudo exploratório com professores de Biologia. Enseñanza de las ciências. v. 18, nº 01, p. 148-172, 2019. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen18/REEC_18_1_8_ex1312.pdf. Acesso em: 23 de mar. de 2019.
CARVALHO, A.V. Os saberes docentes nas visões de Paulo Freire e Maurice Tardif: uma contribuição. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciências. v. 09, n. 02, jun/dic., 2014, p. 34-43. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5761/10442. Acesso em: 23 de mar. de 2019.
CHAPANI, D.T. Políticas de formação de professores: o Brasil no contexto da globalização. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciências. v. 09, n. 01, ene/jun., 2014, p. 47-53. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/7311/9146. Acesso em: 22 de mar. de 2019.
GAUTHIER, C.; MARTINEAU, S.; DESBIENS, J-F.; MALO, A.; SIMARD, D. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Tradução: Francisco Pereira de Lima. 3ª ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2013.
NEUMANN, S.; STRIEDER, D.M. Formação de professores em nível médio: um estudo de caso sobre o ensino de ciências. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciências. v. 13, n. 01, 2018, p. 120-132. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6750762. Acesso em: 22 de mar. de 2019.
PENNA, M.G.O. Aspectos da prática docente: formação do professor e processos de socialização. Educação: Teoria e Prática. v. 22, n. 39, jan/abr., 2012, p. 38-55. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/4510/4343. Acesso em: 22 de mar. de 2019.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução: Francisco Pereira. 17ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução: João Batista Kreuch. 9ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TOCAFUNDO, R.D.; NASCIMENTO, S.S.; MORENO, A. Reflexões sobre o distanciamento entre saberes teóricos e práticos na formação acadêmica de professores de educação básica. Enseñanza de las ciências. n. Extra, 2017, p. 3021-3026. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/339799/430764. Acesso em: 22 de mar. de 2019.
ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Revista Educação. Tradução: Marcelo de Andrade Pereira. v. 35, n. 03, set/dez., 2010, p. 479-503. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357/1424. Acesso em: 06 de abr. de 2019.