Professional identity and the teaching practice of mother tongue teacher

Main Article Content

José Cezinaldo Rocha Bessa
Franciclébia Nicolau da Silva

Abstract

The more work that comes out proposing to point out and explore the contributions of Bakhtin's thought, especially those related to mother tongue teaching in Brazil, the more we visualize the need for research and the undertaking of renewed discussions. Thus, in order to deepen our understanding of the time-space events of the teacher-student relationship in the classroom, we are inclined to listen to the voice of the teacher’s self, aiming to investigate how she constructs her professorial identity and her teaching practice. In order to do so, we asked the participant teacher to elaborate a teaching case, which corresponds to a kind of reflective narrative about what is lived in the classroom. The perspective that underlies this paper corresponds to the dialogue built between the voices of the Bakhtin Circle and other scholars who discuss mother tongue teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bessa, J. C. R. ., & Silva, F. N. da . (2019). Professional identity and the teaching practice of mother tongue teacher. Ensino Em Re-Vista, 26(3), 725–744. https://doi.org/10.14393/ER-v26n3a2019-5
Section
Articles

References

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução do russo de Paulo Bezerra. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010a.

BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello & Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010b.

BAKHTIN, M. M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010c.

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017.

BELOTI, A.; MENEGASSI, R. J. A constituição teórica, metodológica e prática sobre revisão e reescrita na formação docente inicial-PIBID. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 06, n. 01, p. 9-32, jan./jun. 2017. Disponível em: < http://periodicos.uern.br/index.php/dialogodasletras/article/view/2396/1306>. Acesso em: 25 maio 2018.

BESSA, J. C. R. Das múltiplas facetas do dialogismo bakhtiniano: reflexões teóricas e um percurso analítico de estudo. In: FERREIRA, F. A.; LUDOVICE, C. A. B.; PERNAMBUCO, J. (Org.). O texto: processos, práticas e abordagens teóricas. 1ed.Franca, SP: Editora UNIFRAN, 2016, v. 1, p. 10-31.

BRAIT, B. As vozes bakhtinianas e o diálogo inconcluso. In: BARROS, D. L. P.; FIORIN, J. L. (Orgs.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade. São Paulo: EDUSP, 1994, p. 11-27.

CAMPOS, M. I. B. Bakhtin e o ensino de língua materna no Brasil: algumas perspectivas. Conexão Letras, v. 11, n. 16, p. 123-137, 2016. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/index.php/conexaoletras/article/view/70359/39817>. Acesso em: 25 mai. 2018.

DUEK, V. P. Educação inclusiva e formação continuada: contribuições dos casos de ensino para os processos de aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores. 2011. 349 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.

FARACO, C. A.; CASTRO, G. de. Por uma teoria lingüística que fundamente o ensino de língua materna (ou de como apenas um pouquinho de gramática nem sempre é bom). Educ. rev., v. 15, n. 15, p.109-117, 1999. Disponível em: < https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/2061/1713>. Acesso em: 25 mai. 2018.

GERALDI, J. W. A linguagem em Paulo Freire. Educação, Sociedade & Culturas, n. 23, p. 7-20, 2005.

GERALDI, J. W. O ensino de língua portuguesa e a Base Nacional Comum Curricular. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 381-396, jul./dez. 2015. Disponível em: < http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/587/661>. Acesso em: 25 mai. 2018.

GERALDI, J. W. Passando em revista ideias sobre o ensino de língua portuguesa: uma entrevista com João Wanderley Geraldi. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 6, n. 1, p. 490-496, jan./jun. 2017. Disponível em: < http://periodicos.uern.br/index.php/dialogodasletras/article/view/2433>. Acesso em 20 maio 2018.

GOLDSTEIN, N. S. Gêneros do discurso e gramática no ensino de língua materna. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 13, n. 24, p. 95-109, 1º sem. 2009. Disponível em: < http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/4397/4558>. Acesso em: 25 mai. 2018.

PERNAMBUCO, J.; FIGUEIREDO, M. F. Contribuições bakhtinianas para o ensino da gramática. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 682-696, mai-ago 2011. Disponível em: < https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/1329/873>. Acesso em: 25 mai. 2018.

PUZZO, B. M.; SANTOS, S. S. B. Gênero discursivo e as novas linguagens no ensino de língua portuguesa. Linha D´Água (Online), São Paulo, v. 28, n. 2, p. 26-43, dez 2015. Disponível em: < http://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/102989/106320>. Acesso em: 25 maio 2018.

SHULMAN, L. Just in case: reflections on learning from experience. In: COLBERT, J., TRIMBLE, K., AND DESBERG, P. Ed. The case for education: contemporary approaches for using case methods. Needham Heights, Massachusetts: Allyn & Bacon, 1996, p. 197-217.

VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.