Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice

Main Article Content

André Gerstberger
Ieda Maria Giongo

Abstract

This article shares results from a teaching practice whose main purpose was integrating smartphones into math classes of a ninth-year group of a public primary school in RS (Brazil). The investigation was supported by the field of ethnomathematics and its intertwining with ideas regarding including computer resources in the teaching processes of primary school. Research materials were generated from class filming and materials written and produced by students. The methodology used was qualitative, with ethnographic inspiration, using descriptive methods to analyze the emerging data. Results pointed to possibilities and limitations of smartphone applications and functions when exploring contents usually present in School Math.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gerstberger, A., & Giongo, I. M. (2018). Using and interating smartphones in math classes: analysis of an ethnomathematics teaching practice. Ensino Em Re-Vista, 25(3), 705–726. https://doi.org/10.14393/ER-v25n3a2018-10
Section
Dossiê Etnomatemática: motivações, desenvolvimento e ações

References

ALVES, E. R. Etnomatemática. Multiculturalismo em sala de aula: a atividade profissional como prática educativa.São Paulo: Porto de Idéias, 2010.

BORBA, M.de C. Humans-with-media and continuing education for mathematics teachers in online environments. ZDM, Berlim, v. 44, pp. 801–814, 2012.

BORBA, Marcelo de C.; LACERDA, Hannah D. G. Políticas públicas e tecnologias digitais: um celular por aluno. Educação Matemática Pesquisa. São Paulo. Volume 17, n.3 pp. 490-507, 2015.

BORBA, M. de C.; SILVA, R. S. R. da; GADANIDIS, G.Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática –Sala de aula e internet em movimento. 1ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

BORTOLI, G.; MARCHI, M.I.; GIONGO, I.M. Uma abordagem histórica no ensino da trigonometria. 1ª Ed. Curitiba: Appris, 2016.

CONRADO, A. L. Etnomatemáticas: sobre a pluralidade nas significações do programa etnomatemática. IN: RIBEIRO, J. de P. M. R.; DOMITE, M. do C. S.; FERREIRA, R. (orgs.)Etnomatemática: papel, valor e significado.2. ed. Porto Alegre: Zouk, 2006. p. 75-87.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática. Um enfoque antropológico da matemática e do ensino. In: FERREIRA, M. L. (Org). Ideias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002. (Série Antropologia e Educação).

______. Educação Matemática: Da teoria a prática. 23ª Ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

______. Etnomatemática –o elo entre as tradições e a modernidade. 5ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

______. An Overview of the History of Ethnomathematics. In: ROSA, Milton; D’AMBROSIO, U.; OREY, D.C.; SHIRLEY, L.; ALANGUI, W.V.; PALARES, P.; GAVARETTE, M.E. Current and Future Perspectives of Ethnomathematics as a Program.Springer Open. ISBN 978-3-319-30119-8 ISBN 978-3-319-30120-4 (eBook), 2016.

GERDES, P. Da Etnomatemática a arte-design e matrizes cíclicas. 1ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

GERSTBERGER, A.; GIONGO, I. Identificação e emergência de aspectos relacionados à cultura advinda da utilização de aparelhos celulares inteligentes. Alexandria, Florianópolis, SC.Volume 11, n. 1. pp. 309-332, 2018.

KENSKI, V.M. Tecnologias e tempo docente.Editora Papirus, Campinas-SP, 2014.

KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; GIONGO, I. M.; DUARTE, C. G. Etnomatemática em Movimento. 2ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

ROSA, M.; OREY, D.C. Abordagens Atuais do Programa Etnomatemática: delineando um caminho para a ação pedagógica. Bolema, Rio Claro, SP, ano 19, n. 26, p. 19-48, 2006.

ROSA, M.; OREY, D. C. A trivium curriculum for mathematics based on literacy, matheracy, and technoracy: an ethnomathematics perspective. ZDM, Berlim, 47(4), 587–598, 2015.