Communication of Knowledge in Mathematics Classes from Language Games

Main Article Content

Michele Regiane Dias Vero
Jackson Rodrigo Soares

Abstract

Inthe environment of a Mathematics classroom, teachers and students are faced with the need to establish communication, aiming at creating a space in which to discuss mathematical concepts inorder to support the occurrence of meaning of these concepts.However, the language used by the subjects present in the class is diverse. Hence the possibility of such languages being analyzed. Based on the theoretical assumptions of the philosopher Ludwig Wittgenstein, we present, in this work, an interpretation of language games and family resemblances between these games, from the languages used by the students and the teacherin a Mathematical Modeling environment. In the analysis we verified that students use the language game of the mother language to communicate mathematical ideas and that their enunciations gain meaning in the language game of mathematics because they have family resemblances between them.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vero, M. R. D., & Soares, J. R. (2018). Communication of Knowledge in Mathematics Classes from Language Games. Ensino Em Re-Vista, 25(3), 834–854. https://doi.org/10.14393/ER-v25n3a2018-16
Section
Varies

References

ALMEIDA, L. M. W. de; DIAS, M. R. Modelagem Matemática em cursos de formação de professores. In: BARBOSA, J. C.; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J de L. (Org.) Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais; Recife: SBEM, 2007.

ALMEIDA, L. M. W. de; TORTOLA, E. Modelagem Matemática no Ensino Fundamental: a linguagem de alunos como foco de análise. JIEEM –Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática. v. 7(1), p. 111-142, 2014.

CONDÉ, M. L. L. Wittgenstein linguagem e mundo. São Paulo: Annablume, 1998.

VEIGA-NETO, A.; LOPES, M. C. Identidade, cultura e semelhanças de família: as contribuições da virada linguística. In: BIZARRO, R. (Org.). Eu e o outro: estudos multidisciplinares sobre identidade(s), diversidade(s) e práticas interculturais.Porto: Areal, 2007.

VERONEZ, M. R. D. As funções dos signos em atividades de modelagem matemática. 2013. 176p. Tese de Doutorado (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.

VERONEZ, M. R. D.;ESTEVAM,E. J. G.Linguagens manifestadas por (futuros) professores que ensinam matemática em tarefas de multiplicação e divisão. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 3, p. 304-320, 2015.

VILELA, D. S. MENDES, J. R. A linguagem como eixo da pesquisa em educação matemática: contribuições da filosofia e dos estudos do discurso. Zetetiké, FE/Unicamp, Campinas, v. 19, n. 36, jul./dez. 2011.

WITTGENSTEIN, L.; Investigações Filosóficas(tradução de Marcos G. Montagnoli); 7 ed.; Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Editora Universitária São Francisco, 2012.