The quality of education in municipal public education network of Uberlândia/MG: analysis of conceptions, attitudes and actions of managers/the school units
Main Article Content
Abstract
We discuss, in this text, the way the managers/the public municipal network of Uberlândia/MG understand the quality of education in schools and in the context of public school who run. This approach took place from research conducted with the managers/the school, through qualitative research. The axis of the research was the quality of education, founded on conceptions, attitudes and actions developed by/the managers/school in the context of the schools of early childhood education and elementary education from public municipal de ensino de Uberlândia/MG, in the year 2013.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AZEVEDO, Janete Maria Lins de. Notas sobre a análise da gestão da educação e da qualidade do ensino no contexto das políticas educativas. In: Revista Brasileira de Política e Administração Educacional - RBPAE. Associação Nacional de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 3, set./dez. 2011, p. 361-588.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRASIL. (1998). Referencial Curricular Nacional Para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. ( v. I).
CURY, Carlos Roberto Jamil. Qualidade em educação. In: Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente/SP: UNESP/Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia e do Deptº de Educação, ano XVII, v. 17, n. 18, jan./dez. 2010, p. 15-31.
DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de e SANTOS, Catarina de Almeida. A Qualidade da Educação: conceitos e definições. Publicações Diversas–Série Documental –Textos Para Discussão. Brasília: INEP/MEC, nº 24, 2007.
GRAMSCI, A. Concepção Dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
GUSMÃO, Joana Buarque. Significados da noção de qualidade da educação na arena educacional brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília/DF: v. 94, n. 236, jan./abr.2006, p. 100-124.
KRÜGER, Heinz-Hermann (2010). A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação na Alemanha. In: WELLER, Wivian e PFAFF, Nicole (Orgs.). Metodologia da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2010, p. 39-52.
OLIVEIRA, Romualdo Portela de e ARAUJO, Gilda Cardoso de. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. In: Revista Brasileira de Educação. São Paulo: USP, nº 28, jan/fev./mar.2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n28/a02n28.pdf>. Acessado em: 07/05/2015.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE UBERLÂNDIA. Entrevistas com os/as gestores/as escolares do ensino fundamental e da educação infantil.Uberlândia/MG, SME, 2013.
______. Carta às pessoas que optaram por participar ativamente da concretização do direito de ensinar e de aprender, em Uberlândia, promovendo ações coletivas, fundamentais para o fortalecimento de escolas públicas de qualidade referenciada socialmente. Uberlândia: SME, 2013.
SILVA, Vanessa Alves da e NUNES, Silma do Carmo (2010). Plano De Intervenção Pedagógica -Resultados e Perspectivas Sob o Olhar da Inspeção Escolar. In: Revista da Católica. Uberlândia/MG: Faculdade Católica, v. 2, n. 3, 2010, p. 318-333. Disponível em: . Acessado em:21/05/2015.
UBERLÂNDIA. Lei 11.444/2013 de 26/07/2013.Uberlândia: Diário Oficial do Município - DOM, Ano XXV, Nº 4203, 2013.