Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics

Main Article Content

Ivanilda Higa
Tony Marcio Groch

Abstract

One of the concerns of the Physics teaching area is the Modern and Contemporary Physics teaching (MCP) at secondary school (SS). The necessity of this subject matter incorporation at SS is even recommended in the Brazilian curriculum guidelines, both national and state ones. In this way, it is expected that this changes can reach the classroom, at Physics classes. In this paper, it is presented a research carried out with Physics teachers, in which it is aimed to understand if and how these teachers are approaching those contents in their classrooms. Data were built through Questionnaire (answered by 25 teachers) and semi structured interviews (with 5 teachers), all of them working in state schools. The theoretical approach is based on the concepts of School Culture (Forquin, 1993) and Didactic Transposition Theory (Chevallard, 1997). The results indicate that, despite of doubts and difficulties inherent to all educational innovation process, these teachers have taught these contents, and some of them with very well structured pedagogical proposals, reaching the didactic therapeutic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Higa, I., & Groch, T. M. (2016). Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics. Ensino Em Re-Vista, 22(2), 281–298. https://doi.org/10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-3
Section
Dossiê ensino de Física/Physics Teaching Dossier

References

BROCKINGTON, Guilherme. A realidade escondida: a dualidade onda-partícula para estudantes do ensino mé-

dio. Dissertação (Mestrado em ensino de ciências). IF –FE - USP, São Paulo, 2005.

BROCKINGTON, G. e PIETROCOLA, M. Serão as regras da Transposição Didática aplicáveis aos conceitos de Física Moderna? Investigações em Ensino de Ciências, v. 10, n.3, p. 387-404, 2005.

CHEVALLARD, Y. La Tranposicón Didáctica. Del Saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1997. CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 3ª edição. Petropólis, RJ: Vozes, 2010. D’AGOSTIN, Aline. Física Moderna e Contemporânea: com a palavra professores de Ensino Médio. Dissertação

(Mestrado em Educação), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre/RS: Artes Médicas, 1993.

GROCH, Tony Marcio. Práticas docentes no ensino de física moderna e contemporânea: entre tradições e inova- ções. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.

KARAM, R.A.S. et al. Relatividades no ensino médio: o debate em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 29, n. 1, p. 105-114, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172007000100017

KIKUCHI, L.A. et al. Ensino de Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio: uma análise do que se tem discutido a respeito. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. IX ENPEC. Águas de Lindóia, SP, 2013.

LOCH, Juliana. Física Moderna e Contemporânea no planejamento dos professores de Física nas escolas públicas do Estado do Paraná. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010.

MONTEIRO, M. A.; NARDI, R. Tendências das pesquisas sobre o ensino da física moderna e contemporânea apresentadas no ENPEC. In: VI ENPEC - Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, Santa Catarina, 2007.

OSTERMANN, F. e MOREIRA, M. A. Uma revisão bibliográfica sobre a área de pesquisa “física moderna e con- temporânea no ensino médio”. Investigações em Ensino de Ciências, v. 5, n. 1, mar. 2000.

______. Sobre o ensino de Física Moderna e Contemporânea: uma revisão da produção acadêmica recente. Inves- tigações em Ensino de Ciências, v.14, n.3, pp. 393-420, 2009.

PARANÁ/SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO PARANÁ. Diretrizes Curriculares Estadual da Educação Bá- sica. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná. 2008.

REZENDE JUNIOR, Mikael Frank. Fenômenos e a introdução de física moderna e contemporânea no ensino mé- dio. Dissertação (Mestrado em Educação) UFSC, Florianopólis, 2001.

SAMAGAIA, R. e PEDUZZI, L. O. Q. Uma Experiência com o Projeto Manhattan no Ensino Fundamental. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p. 259-276, 2004. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132004000200008

TERRAZZAN, E. A. A inserção da física moderna e contemporânea no ensino de física na escola de 2° grau. Ca- derno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 209-214, dez.1992.

__________. Perspectivas para a inserção de física moderna na escola média. Tese (Doutorado em Educação), USP, São Paulo, 1994.