Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science

Main Article Content

Milton Auth

Abstract

At this time of questioning, new orientations and propositions about teaching-learning scholar process, it is essential to put into discussion the current purpose of teaching in contemporary society, associated to development and manegement of distinguished proposes, as interdisciplinary and contextualized ones. In this perspective, actions were triggered in scholar space based on meaningful themes, according to Study Situations, which is monitored by this research. We noticed advances and limitations in their structural organization as well as participants students’ opinion during the implementation in school. Our results point out to constitution of differentiated intervention ways, explicting students’ motivation and mobilization in relation to classes, reflecting positively in teaching-learning process, particularly in Physics and its interface with Natural Sciences in Secondary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Auth, M. (2016). Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science. Ensino Em Re-Vista, 22(2), 299–310. https://doi.org/10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-4
Section
Dossiê ensino de Física/Physics Teaching Dossier

References

AUTH, M. et al. Situação de Estudo na área de Ciências do Ensino Médio: rompendo fronteiras disciplinares. p. 253-276. In: MORAES, R; MANCUSO, R. (Org.). Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004, 304p.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Media e Tecnológica; Parâmetros Curriculares nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

_____. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução CNE/CEB 2/2012. Diário Oficial da União, Brasília, 31 de janeiro de 2012, Seção 1, p. 20.

_____. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, MEC/LDB, 1996. Disponível em: . FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

_____. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. ELLWANGER, R. Cronica de Los Tiempos. Buenos Aires, 2002.

GEHLEN, S, AUTH, M. e AULER, D. Contribuições de Freire e Vygotsky no contexto de propostas curriculares para a Educação em Ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vol 7, n1, (março-abril), 2008; p.63-85. Disponível em: <http://www.saum.uvigo.es/reec/Volumenes.htm>.

MALDANER, O.A. e ZANON, L.B. Situação de Estudo: uma Organização do Ensino que Extrapola a Formação Disciplinar em Ciências. Espaços da Escola. Ijuí: ano 11, n. 41, p. 45-60, 2001.

_____. Situação de Estudo: uma Organização do Ensino que Extrapola a Formação Disciplinar em Ciências. In: MORAES, Roque & MANCUSO, Ronaldo (Org.). Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004, 304p.

MALDANER, O. A. Desenvolvimento de Currículo e Formação de Professores de Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. In: Cadernos UNIJUÍ – Série Química, n. 5. Programa de Melhoria e Expansão do Ensino Médio – Curso de Capacitação de Professores da Área de Ciências da Natureza, Matemática e Suas Tecnologias. Ijuí/RS: Ed. Unijuí, 2006.

MORIN, E. A Religação dos Saberes: o desafio do século XXI. Trad. Flávia Nascimento. 3º ed. Rio de Janeiro; Bertrand, 2002.

_____. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2003.

_____. Educação e Complexidade: os sete saberes e outros ensaios. Maria da Conceição de Almeida; Edgard de Assis Carvalho (Orgs.); 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.

PACHECO, D. A experimentação e o ensino de ciências. Revista Ciência & Ensino, n.2, 1997.

PANSERA DE ARAÚJO, M.C.; AUTH, M.; MALDANER, O. Autoria Compartilhada na Elaboração de um Currículo Inovador em Ciências no Ensino Médio. Revista Contexto & Educação. Ijuí/RS: Ed. Unijuí, 1986, v.77, Jan-Jun de 2007. p. 241-262.

POZO, J. I. Aprendizagem de conteúdos e desenvolvimento de capacidades no ensino médio. In: COLL, C et al. Psicologia da aprendizagem no ensino médio. Trad. Cristina M. Oliveira. Porto Alegre: Artmed, 2003. p.43-66.

SANTOS, W. L. P.; MÓL, G. S. (Orgs.). Química & Sociedade. São Paulo: Nova Geração, 2005.

SCHUNEMANN, S.O. Tudo é questão de escolha. Revista Novolhar, Setembro de 2004. Disponível em: .

VIGOTSKI, L.S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

_____. Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

_____. Pensamento e Linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.