O potencial de experimentos de baixo custo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e na construção de conhecimentos de Física no ensino fundamental /The potential of experimentation in cognitive skills development and knowledge construction in elemen
Main Article Content
Abstract
In this work we investigated the poten- tial of experimentation in cognitive skills develop- ment and in knowledge construction in elementary school physics. We have used the Ausubel’s Mean- ingful Learning Theory as reference. The research was conducted with fifteen students attending the 9th grade of elementary school, divided into two groups, and belonging to a public school in the city of Uberlândia, Minas Gerais. Regarding class- room methodology, we have used the dynamics of the Three Pedagogical Moments, as proposed by Delizoicov, Angotti and Pernambuco. The results indicated that the proposed activities permitted encourage students and possibly raise their level of cognitive process, once it was required of them the ability to establish relationships between what they knew in Physics and the problem that was presented to them. Thus, it is considered that ex- perimentation contributed effectively in developing cognitive skills, because it enables more active stu- dents, allowing them to be challenged and to expe- rience some important conditions for the teaching- learning process: manipulation of objects and ideas concurrently.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ABRAHAMS, Ian; MILLARB, Robin. Does practical work really work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science. International Journal of Science Education, v. 30, n. 14, p. 1945-1969, 2008. Disponível em: <http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500690701749305#previ ew>. Acesso em: 01 de set. 2011.
AUSUBEL, David P., NOVAK, Joseph D. e HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Tradução: Eva Nick. Rio de
Janeiro: Editora Interamericana Ltda, 1980. 527p.
BAROLLI, Elisabeth; FRANZONI, Marisa. Efeitos de Intervenções Docentes na condução de uma Atividade Expe- rimental em um laboratório didático de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 25, n. 1, p. 35-54, abr. 2008. Disponível em: < http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6159>. Acesso em: 11 de ago. 2011.
BOGDAN, R; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Portugal: Porto Editora, 1994, p. 47-51 e 81-97.
CANAVARRO, J. Ciência e Sociedade. Coimbra: Quarteto, 1999.
CARVALHO P, A. M. et al. Pesquisa em Ensino de Física. In: NOGUEIRA, Salvador; ROMERO Thiago (Org.). Física 2011: estado da arte, desafios e perspectivas para os próximos cinco anos. 1. ed. São Paulo: Chris Mchilliard, 2011. p. 115-126.
CARVALHO P, A. M. et al. Termodinâmica: um ensino por investigação. São Paulo: FEUSP/CAPES, 1999. 123 p.
CARVALHO P., A. M. et al. O problema do barquinho. In: Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 1998. Atividade 4. p.77-85.
CHALMERS, Alan F. O que é ciência afinal? Tradução: Raul Fiker. São Paulo: Brasiliense, 1993, 225p.
COSTA, Cristina. Sociologia: introdução à ciência da sociedade. 2. ed. São Paulo: Moderna, 1997.
COSTA, Marisa Vorraber. Uma agenda para pesquisadores. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos Inves- tigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 143-156.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 1994.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007, p. 177-202.
DELIZOICOV, Demétrio. Pesquisa em Ensino de Ciências como Ciências Humanas Aplicadas. In: NARDI, Roberto
(Org.). A Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007, p.413-449.
HOERNIG, A.M.; PEREIRA A.B. As aulas de ciências iniciando pela prática: o que pensam os alunos. Revista da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.4, n.3, p.19-28, set/dez 2004. Disponível em:
<http://www.fae.ufmg.br/abrapec/revistas/V4N3/v4n3a2.pdf>. Acesso em: 27 dez. 2012.
INEP. Exame Nacional do ensino médio – ENEM: documento básico. Brasília: INEP, 1999.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Proposta Curricular. CBC de Física ensino médio, 2005. 60p.
NARDI, Roberto. A área de ensino de Ciências no Brasil: fatores que determinaram sua constituição e suas ca- racterísticas segundo pesquisadores brasileiros. In: NARDI, Roberto (Org.). A Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007, p. 357-412.
PIETROCOLA, Maurício. Construção e realidade: o papel do conhecimento físico no entendimento do mundo. In: PIETROCOLA, Maurício (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia em uma concepção integradora. 2. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2005, p. 7-53.
SOUZA, M. V. J. et al. Utilização de situação de estudo como forma alternativa para o ensino de física. In: Revista Ensaio. Belo Horizonte, v. 11, n.1, p. 1-15, 2009. Disponível em: <http://www.portal.fae.ufmg.br/seer/index. php/ensaio/article/view/166/237>. Acesso em: 23 set. 2011.
VALADARES, Eduardo de Campos. Propostas de Experimentos de Baixo Custo Centradas no Aluno e na Co- munidade. In: Química Nova na Escola, n. 13, 2001, p. 38-40. Disponível em:http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc13/v13a08.pdf. Acesso em: 20 out. 2011.
. Física mais que divertida: inventos eletrizantes baseados em materiais reciclados e de baixo custo. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005, 119 p.