Scientific literacy in perspective: intersections between scientific denialism and science teaching

Main Article Content

Tereza Santos Farias
Myrna Friederichs Landim de Souza
Leonardo Ferreira de Almeida

Abstract

This work constitutes a systematic literature review (RSL) on research that takes into account the relationship between scientific literacy, scientific denialism and science teaching, based on the analysis of a corpus of 09 journals and 26 articles, published between 2013 and 2023. Despite the multidimensionality of the term scientific denialism, we are interested in understanding the scope of its effects on science teaching, supported by literature. The results allowed us to observe that science teaching can be enhanced with the perspective of scientific literacy, and the approaches of scientific literacy with critical thinking and an investigative approach emerge as clear notes to be incorporated into teaching procedures and practices, however, it is up to reflection on what paths are necessary so that curricular guidelines and guidelines find appropriate conditions for their effective implementation in the heart of educational policies, which are schools.

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Farias, T. S., Souza, M. F. L. de, & Almeida, L. F. de. (2025). Scientific literacy in perspective: intersections between scientific denialism and science teaching. Ensino Em Re-Vista, 32(Contínua), 1-25. https://doi.org/10.14393/ER-v32e2025-17

References

ADÚRIZ-BRAVO, A. Consideraciones acerca del estatuto espistemológico de la didáctica específica de las ciencias naturales. Iice, 2000.

ARANHA, M. L. de A. Filosofia da Educação. Editora Moderna, 1990.

ARMENTIA, P. G. La objetividad, un debate inacabado, Revista Comunicación y Hombre. Número 1, 2005.

ARTHURY, L. H. M. ; GARCIA, J. O. Em Prol do Realismo Científico no Ensino. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, 1 jan. 2020.

AUGUSTO, A.; VALKIRIA, F.; MAIA, A. Educação científica na era da pós-verdade: a fragilização dos conhecimentos biológicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 5, n. 1, 21 dez. 2021.

AULER, D. Novos caminhos para educação CTS: ampliando a participação. CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa, v. único, p. 73–97, 2011.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRITO, L. O. DE; FIREMAN, E. C. Ensino de ciências por investigação: uma estratégia pedagógica para promoção da alfabetização científica nos primeiros anos do ensino fundamental. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 18, n. 1, p. 123–146, abr. 2016.

CATARINO, G. F. DE C.; REIS, J. C. DE O. A pesquisa em ensino de ciências e a educação científica em tempos de pandemia: reflexões sobre natureza da ciência e interdisciplinaridade. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, 2021.

CHARLOT, B. Educação ou Barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. 1ª edição. Editora Cortez, 2020.

CORTINA, A. Ciudadanos del mundo: hacia una teoría de la ciudadanía, Madrid: Alianza Editorial, 1997

CRISTÓVÃO, T. A ética da ficção. In: DUNKER C. et al (organizadores). Ética e pós-verdade . Porto Alegre: Editora Dublinense, 2017.

CUNHA, R. B. Alfabetização científica ou letramento científico?: interesses envolvidos nas interpretações da noção de scientific literacy. Revista Brasileira de Educação, v. 22, p. 169–186, 2017.

CUNHA, R. B. O que significa alfabetização ou letramento para os pesquisadores da educação científica e qual o impacto desses conceitos no ensino de ciências. Ciência & Educação (Bauru), v. 24, n. 1, p. 27–41, jan. 2018.

DELGADO, K. P. ; MILARE, T. Fake news e ensino de ciências: compreensões e discussões para o ensino e a pesquisa. Cienc. docencia tecnol. n.65, pp.12-14, 2022.

FEITOSA, A. A. M.; MEDEIROS, F. V. G.de; CAVALCANTE, C. A. M. Educação científica na era da pós-verdade: a fragilização dos conhecimentos biológicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 5, n. 1, 2021.

GRAVINA, M. das G. P. ; MUNK, M. Dinâmicas de oficinas de textos em biologia:ferramentas para a alfabetização científica em tempos de fake news. Experiências em Ensino de Ciências V.14, Nº.3, 2020.

GUALBERTO, L.; RODRIGUES, A. M. Autonomia curricular como fator associado ao desempenho de ciência no PISA. Ciência & Educação (Bauru), v. 27, 2021.

HODSON, D. Learning Science, Learning about Science, Doing Science: Different goals demand different learning methods. International Journal of Science Education. V. 36, n. 15, p. 2534-2553, 2014.

KEYES, R. A era da pós verdade: desonestidade e enganação na vida contemporânea. Petrópolis: Editora Vozes. 2018.

KITCHENHAM, B.; CHARTERS, S. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Tech. Rep. EBSE-2007-01, KeeleUniversity, 2007.

KRÜTZMANN, F. L.; ALVES, D. K. C.; SILVA, C. C. DA. Os impactos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no trabalho de professores de Ciências dos anos finais do Ensino Fundamental. Ciência & Educação (Bauru), v. 29, p. e23015, 5 jun. 2023.

LIMA, R. C.; SILVA. Influência das mídias sociais na percepção de alunos do ensino médio da região tocantina do maranhão sobre a pandemia covid-19. Experiências em Ensino de Ciências, v. 15, n. 3, p. 610–618, 2020.

MARCONDES, M. E. R. As Ciências da Natureza nas 1a e 2a versões da Base Nacional Comum Curricular. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 269–284, dez. 2018.

MIGUEL, M. L.; SANTOS, L. J.; SOUZA, L. A. M. Algumas percepções de estudantes do ensino médio sobre ciências, pseudociência e movimentos anticientíficos. Investigações Em Ensino De Ciências, 27(1), 191–222, 2022.

MONTEIRO, M. M.; MARCELINO, V. D. S. Ensinar ciências por investigação em tempos de pandemia: promovendo a alfabetização científica por meio da abordagem de uma fake news sobre o câncer. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 5, n. 1, 2022.

NARDI, R. (org.). Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores . São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

OCDE - Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Económico. The PISA 2003 Assessment Framework – Mathematics, Reading, Science and problem solving knowledge and skills. Paris, OCDE. 2003.

PIVARO, G. F. ; JUNIOR, G. G.Qual ciência é negada nas redes sociais? Reflexões de uma pesquisa etnográfica em uma comunidade virtual negacionista. Investigações Em Ensino De Ciências, 27(1), 435–458, 2022.

POZO, J.I; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5º ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

RAMOS, R. A.; PARISOTTO, C. O ensino por investigação e a argumentação na promoção da alfabetização científica no ensino de ciências. Ensino De Ciências E Tecnologia Em Revista – ENCITEC, 12 (3), 05-20. 2022.

RIBEIRO, E. S.; COSTA, F. A. G. da. O método da cartografia e a educação em ciências: interlocuções. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc., Belo Horizonte , v. 24, e34974, 2022 .

ROCHA, C. J. T. DA. Desenvolvimento profissional docente e formação do sujeito criativo investigativo de acordo com a Base nacional comum curricular para o ensino de ciências. Revista Brasileira de Educação, v. 26, 2021.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, n. spe, p. 49–67, nov. 2015.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e argumentação em sala de aula: a construção de conclusões, evidências e raciocínios. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 2020.

SCHWEIG, G. R. A narrativa de ficção e o ensino de Ciências Sociais. Educar em Revista, v. 36, 1 jan. 2020.

SEIXAS, R. A retórica da pós-verdade: o problema das convicções. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação. Ilhéus, n. 18 (1), abr 2019.

SILVA, H. G. da. Quem valida uma explicação? A Ciência em face aos critérios que compõem a pós-verdade. In: OLIVEIRA, A. I. T. de (org.) Química para um mundo melhor. Palmas: i-Acadêmica. Soares, Valéria Pereira. Silva, Roberto Ribeiro da. Experiências em Ensino de Ciências V.16, Nº.2. 2021.

SILVA, M. B. E; SASSERON, L. H. Alfabetização científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 23, 2021.

SOARES, V. P.; RIBEIRO, R. Utilização de um texto de divulgação científica sobre vacinação: uma proposta para o ensino fundamental. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 11–25, 2021.

SUISSO, C.; GALIETA, T. Relações entre leitura, escrita e alfabetização/letramento científico: um levantamento bibliográfico em periódicos nacionais da área de ensino de ciências. v. 21, n. 4, p. 991–1009, 1 dez. 2015.

TEIXEIRA, F. M. Alfabetização científica: questões para reflexão. Ciência & Educação (Bauru), v. 19, n. 4, p. 795–809, 2013.

URIBE, M., ORTIZ, I. Programas de estudio y textos escolares para la enseñanza secundaria en Chile: ¿qué oportunidades de alfabetización científica ofrecen? Enseñanza de las Ciencias. 32.3, pp. 37-52, 2014.

VILELA, M. L.; SELLES, S. E. É possível uma Educação em Ciências crítica em tempos de negacionismo científico? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 21, n. 1, p. 1–9, 7 dez. 2020.

VENEU, F.; ROCHA, M. B. ; ZAGO, J. P.; MALACARNE, J. A. D.; MELO, A. H. Que ideias nos transmitem as fake news sobre as vacinas contra a Covid-19? Desafios para o Ensino de Ciências e a divulgação científica. Ciência & Educação, v. 29, 1 jan. 2023.

ZOCOLER, J. C.; SFORNI, M. S. DE F. A Relação entre o Ensino de Ciências da Natureza e a Formação da Concepção de Mundo à luz da Psicologia Histórico-Cultural. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, 2020.