Analysis of hypotheses formulated by high school students in Natural Sciences
Main Article Content
Abstract
The main objective of this study was to examine the quality of hypotheses and prior knowledge of high school students at a public school in São Paulo. This analysis used a didactic sequence based on Inquiry-Based Teaching (IBT). The quality of the hypotheses was assessed using classifications and criteria established by Lakatos and Marconi (1991, 2003). The results indicated that the hypotheses consisted of straightforward statements accompanied by secondary complements. The analysis uncovered contradictions and unclear aspects in interpreting the problem, negatively impacting the students’ critical thinking and perspectives. Furthermore, prior knowledge regarding water quality, mining activities, potability, and pollution from human activities was detected.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
How to Cite
References
ARRUDA, W. S. Ensino por investigação científica no Ensino Médio: A qualidade da água. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia) – Instituto de Ciências da Vida, Universidade Federal de Minas Gerais. Governador Valadares, p. 152. 2019.
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. p. 19-33.
BARBOSA, R.L.; FERREIRA, M.; BRITO, D.; FILHO, O. L. S.; COSTA, M. R. M.; PORTUGAL, K. O. Universo em gota d 'água: Percurso de ensino investigativo acerca de ecossistemas aquáticos. Physicae Organum, v. 8, n. 1, p. 350-368, Brasília, 2022. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/42960. Acesso em 20 de agosto de 2024.
BARROS, J. D. A. As hipóteses nas ciências humanas: aspectos metodológicos. Editora Vozes Limitadas, 2017.
CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, v. 1, p. 1-19, 2013.
CONNOR, R.; MILLETO, M. Relatório Mundial das Nações Unidas sobre o Desenvolvimento dos Recursos Hídricos 2023: parcerias e cooperação para a água; Resumo Executivo. 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384657_por.locale=en. Acesso em 14 de janeiro de 2024.
GIL PEREZ, D.; CASTRO, P.V. La orientación de las prácticas de laboratorio como investigación: un ejemplo ilustrativo. Enseñanza de las Ciencias, v. 14, n. 2, p. 155-163, 1996. DOI https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4221.
KASSEBOEHMER, A. C.; FERREIRA, L. H. Elaboração de hipóteses em atividades investigativas em aulas teóricas de Química por estudantes de Ensino Médio. Química nova na escola, v. 35, n. 3, p. 158-165, 2013. Disponível em: qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_3/04-RSA-15-12.pdf. Acesso em 20 de agosto de 2024.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 3ª ed. São Paulo: Atlas, 1991.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LEMKE, J. L. Talking science: Language, learning, and values. Ablex Publishing Corporation, 355 Chestnut Street, Norwood, NJ 07648 (hardback: ISBN-0-89391-565-3; paperback: ISBN-0-89391-566-1)., 1990.
LIMA, N. W.; HEIDEMANN, L. A. Diferentes níveis de hipóteses científicas: uma proposta para discutir fatores epistêmicos e sociais das Ciências na formação de professores de Física a partir de fontes históricas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 45, p. e20220330, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-022-0330.
LOCATELLI, S.W. Using an alternative strategy for implementing simple investigative activities to learn chemistry in the classroom. Natural Science Education, v.18, n.2, p.87-92, 2021. Disponível em: https://oaji.net/articles/2022/514-1644348091.pdf. Acesso em: 20 agosto 2024.
MORAES, A. S.; ORTÍZ, C. E. R. Ensino por investigação aplicada para compreender o movimento da água nas plantas. Revista Práxis, v. 14, n. 28, 2022. DOI: https://doi.org/10.47385/praxis.v14.n28.4119.
MORTIMER, E.F.; SCOTT, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em ensino de ciências, v. 7, n. 3, p. 283-306, 2002. Disponível em https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/562. Acesso em 20 de agosto de 2024.
MUNFORD, D.; LIMA, M.E.C.C. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 9, p. 89-111, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172007090107.
NASCIMENTO, E. D. O.; SILVA, A. C. T.; FREIRE, F. A. Atividades investigativas e práticas epistêmicas no ensino de Ciências. Scientia Plena, v. 10, n. 4 (b), 2014. Disponível em https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/1923/959.Acesso. Acesso em 20 de agosto de 2024.
NUNES, T. S.; MOTOKANE, M. T. Análise de hipóteses escritas na solução de problemas em sequências didáticas investigativas. Revista de educación en biología, v. 20, n. 1, p. 72-86), 2017. DOI: https://doi.org/10.59524/2344-9225.v20.n1.22498.
ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015.
PARO, E.; TEIXEIRA, E. C. O. A. O tema da água na sala de aula: investigação de pesquisas acerca de metodologias de ensino. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 19, n. 1, p. 437-454, 2024.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
PRAIA, J.; CACHAPUZ, A.; GIL-PÉREZ, D. A hipótese e a experiência científica em educação em ciência: contributos para uma reorientação epistemológica. Ciência & Educação (Bauru), v. 8, p. 253-262, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132002000200009.
SILVA, V. A.; SOARES, M. H. F. B. Conhecimento prévio, caráter histórico e conceitos científicos: o ensino de química a partir de uma abordagem colaborativa da aprendizagem. Química Nova Escola, v. 35, n. 3, p. 209-219, 2013. Disponível em www.qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_3/10-PE-04-12.pdf. Acesso em 20 de agosto de 2024.
SOUSA, J. O.; GUERRA, M. E. C; CASTRO, M. M. M.; TORRES, C. M. G. Estudo sobre as propriedades da água: uma abordagem didático-investigativa no ensino médio. Conexão ComCiência, v. 3, n. 3, 2023. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10259. Acesso em 20 de agosto de 2024.