The Logical-Historical Movement of Arithmetic Progression: a contribution to math teaching

Main Article Content

Elton José Pereira
Marilene Ribeiro Resende

Abstract

This article describes aspects of the logical-historical movement of the concept of Arithmetic Progression (AP), identifying conceptual links (internal and external) with Algebra, which is taught in secondary school. The methodology is a bibliographical review of Brazilian sources in Portuguese and Spanish. The analysis of the results shows that the logical-historical movement of AP, didactically, enables students to develop mental actions linked to theoretical thinking through access to conceptual links. Thus, the teaching of AP is not just an operative technique, but an opportunity to develop a concept as a cognitive tool, developed from human needs. Some of the internal links in the concept of AP are common to other algebraic concepts, such as fluency, magnitude, variable, field of variation and interdependence, but we can add our own links, such as order (position), whose field of variation is the set of natural numbers, and the existence of a constant variation (difference) between the terms of the sequence. 

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Pereira, E. J., & Resende, M. R. (2025). The Logical-Historical Movement of Arithmetic Progression: a contribution to math teaching. Ensino Em Re-Vista, 32(Contínua), 1-24. https://doi.org/10.14393/ER-v32e2025-08

References

BACARO, B. L.; SFORNI, M. S. de F. Aprendizagem Conceitual e Desenvolvimento do Pensamento: Análise do Potencial Formativo do Ensino Proposto em um Livro Didático. VIDYA, v. 41, n. 2, p. 149-167, 2021.

BOYER, C. B. História da matemática. 2.ed. São Paulo: Editora Edgard Blucher Ltda., 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN +) Ensino Médio. Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CARAÇA, B. de J. Conceitos fundamentais da matemática. Tipografia Matemática: Lisboa, 1951.

CAJORI, F. Uma História da Matemática. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda., 2007.

DAVYDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Ciudad de La Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

EVES, H. Introdução à História da Matemática. Trad. Hygino H. Domingues. 2. Ed. Campinas: Unicamp, 1997.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia, personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. (1983). Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1992. p. 59-83.

LIMA, E. L. et al. Exame de textos: análise de livros de matemática para o Ensino Médio. Rio de Janeiro: SBM, 2001.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2009.

RADFORD, L. Cognição matemática: História, Antropologia e Epistemologia. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

SAITO, F.; DIAS, M. da S. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, p. 89-111, 2013.

SEBESTA, R. W. Conceitos de Linguagens de Programação-11. Porto Alegre: Bookman Editora, 2018.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2007.

SOUSA, M. do C. O movimento lógico-histórico enquanto perspectiva didática para o ensino de matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 2, n. 1, p. 40-68, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-3. 2018.

SOUSA, M. do C. de; PANOSSIAN, M. L.; CEDRO, W. L. Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. Campinas: Mercado das Letras, 2014.

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e Desenvolvimento Intelectual na Idade Escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. São Paulo: Ícone/Editora da Universidade de São Paulo, 1998. p. 103-117.