Comparative study of didactic practices in Biology classes from cities of Tabatinga and Tefé (Amazon)

Main Article Content

Luciane Lopes de Souza
Silvia Regina Sampaio Freitas

Abstract

In this study we investigated the methodologies adopted by teachers for teaching Biology in Tabatinga and Tefé, cities of Amazonas state. Information on teacher training, professional experience and teaching methodologies were obtained through semi-structured questionnaires. The results showed that the biology teachers of the investigated municipalities are graduates. 90% of teachers in Tabatinga and57% of teachers in Tefé have specialization course. For teaching botany, ecology and Cytology, teachers adopt theoretical and practical classes in the two counties. However, differences were found in the methodologies adopted among teachers with regard toEvolution, Genetics and Zoology. The Amazon is a vast and rich natural laboratory, whose resources can be used in the context of biological concepts to the daily lives of students, leading to a significant learning; which may represent a successful strategy in high school biology classes in this region.

Article Details

Section

Varies

How to Cite

de Souza, L. L., & Freitas, S. R. S. (2017). Comparative study of didactic practices in Biology classes from cities of Tabatinga and Tefé (Amazon). Ensino Em Re-Vista, 1(1), 538-552. https://doi.org/10.14393/v24n2a2017-12

References

AMORIM, A. S. A influência do uso de jogos e modelos didáticos no ensino de Biologia para alunos de ensino médio. 2013. 50f. Monografia (Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade Estadual do Ceará.

BORGES, R. M. R.; LIMA, V. M. R. Tendências contemporâneas do ensino de Biologia no Brasil. Revista Electrônica de Enseñanza de las Ciencias,v.6, n.1, p.165-175, 2007.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei no. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 20 ago. 2016.

DE ROBERTIS, R; HIB, J. Biologia Celular e Molecular. 16 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2014. 363p.

FARIAS, C.; FREIRE, S.; GALVÃO, C.; REIS, P.; FIGUEIREDO, O. “Como trabalham os cientistas?” Potencialidades de uma atividade de escrita para a discussão acerca da natureza da ciência nas aulas de ciências. Ciência& Educação, Bauru, v.20, n.1, p.1-22, 2014.

FONSECA, S. A. R. S; SHITSUKA, R; IVE, R; RISEMBERG, C. S; SHITSUKA, D. M. Biologia no ensino médio: os saberes e o fazer pedagógico com uso de recursos tecnológicos. Biota Amazônia, Amapá, v.4, n.1, p.119-125, 2014.

FREITAS, A. L. P.; SILVA, V. B. Avaliação e classificação de instituições de ensino médio: um estudo exploratório. Educações em Pesquisa, São Paulo, v.40, n.1, p.29-47, 2014.

HARTMANN, A. M.; ZIMMERMANN, E. Feira de ciências: a interdisciplinaridade e a contextualização em produções de estudantes de ensino médio. In: VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009, Florianópolis. Anais. Santa Catarina: VII ENPEC, 2009.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. [Internet]. Censo 2010: Cidades.[Acesso em 2013]. Disponível em: <http://www.cidades.ibge.gov.br/painel/populacao.php?lang=&codmun=130420&search=%7Ctefe>.

KELLER, L.; BARBOSA, S.; BAIOTTO,C. R.; SILVA, V. M. A importância da experimentação no ensino de Biologia. In: XVI Seminário de Ensino, Pesquisa e Extensão, 2011, Porto Alegre. Anais. Rio Grande do Sul: Universidade de Cruz Alta, 2011.

KRASILCHIK, M. Tendências do Ensino de Biologia no Brasil.São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

LEITE, A. C. S.; ARCHILHA, R. L.; CARNEIRO, A. L. M. O ensino de ciências no ensino fundamental o PCN de ciências naturais e a atuação em sala de aula uma práxis possível. In: 3º Congresso de Pesquisa do Ensino do SINPRO-SP, 2014, São Paulo. Anais. São Paulo: SINPRO-SP, 2014. Disponível em: <http://www.sinprosp.org.br/conpeb/revendo/dados/files/textos/pdf_Relatos_de_Experiencias/O%20ENSINO%20DE%20CI%C3%8ANCIAS%20NO%20ENSINO%20FUNDAMENTAL%20O%20PCN%20DE%20CI%C3%8ANCIAS.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2016.

MATOS, E. C. A. Ensino de ciências pautado nas relações culturais com o ambiente para a educação do campo. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v.22, n.2, p.411-422, 2015.

MELO, J. F. R. Desenvolvimento de atividades práticas experimentais no ensino de Biologia: um estudo de caso. 2010. 75f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) -Universidade de Brasília, Brasília.

MERÇON, F. Os objetivos das ciências naturais no ensino médio. Revista Eletrônica do Vestibular, Rio de Janeiro, v.22, n.8, p.38, 2015. Disponível em: <http://www.revista.vestibular.uerj.br/artigo/artigo.php?seq_artigo=38>. Acesso em: 20 ago. 2016.

MOURA, J.; DEUS, M. S. M.; GONÇALVES, N. M. N.; PERON, A. N. Biologia/Genética: O ensino de biologia, com enfoque a genética, das escolas públicas no Brasil – breve relato e reflexão. Semina: Ciências Biológicas e da Saúde, Londrina, v.34, n.2, p.167-174, 2013.

PEDROSO, C. V. Jogos didáticos no ensino de Biologia: uma proposta metodológica baseada em módulo didático. In: IX Congresso Nacional de Educação e III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia, 2009, Curitiba. Anais. Paraná: CONADE, 2009. p.3182-3190.

PIUS, F. R.; ROSA, E. J.; PRIMON, C. F. S. Ensino de Biologia. In: I Jornada de Iniciação Científica e Tecnológica, 2016, São Paulo. Anais. São Paulo: UNIBAN, 2016. Disponível em <http://www.uniban.br/pesquisa/iniciacao_cientifica/pdf/ciencias_humanas/educacao/ensino_biologia.pdf>. Acesso em: 27 set. 2016.

ROSSASI, L. B.; POLINARSKI, C. A. Reflexões sobre metodologias para o ensino de biologia:Uma perspectiva a partir da prática docente. Disponível em <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/491-4.pdf>. Acesso em 28 set. 2016.

SILVA,A. A.; FILHA, R. T. S.; FREITAS, S. R. S. Utilização de modelo didático como metodologia complementar ao ensino da anatomia celular. Biota Amazônia, Amapá, v.6, n.3, p.17-21, 2016.

SILVA, F. S. S.; MORAIS, L. J. O.; CUNHA, I. P. R. Dificuldades dos professores de Biologia em ministrar aulas práticas em escolas públicas e privadas do município de Imperatriz (MA). Revista UNI, Imperatriz, v.1, n.1, p.135-149, 2011.

SHIGUTI; W. A.; SHIGUTI. V. S. C. Apostila de Estatística.Brasília, 2006. Disponível em: http://www.inf.ufsc.br/~paulo.s.borges/Download/Apostila5_INE5102_Quimica.pdf.>. Acesso em: 27 set. 2016.

SOBRINHO, R. S. A importância do ensino da Biologia para o cotidiano.2009. 40f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) -Faculdade Integradada Grande Fortaleza.

SOUZA, L. L.; FREITAS, S. R. S. O ensino de Ciências e Biologia no Amazonas: experiências do PIBID no município de Tefé. Jundiaí, Paco Editorial, 2016. 136p.

TEIXEIRA, P. M. M.; NETO, J. M. Investigando a pesquisa educacional. Um estudo enfocando dissertações e teses sobre o ensino de Biologia no Brasil. Investigações em Ensino de Ciências, São Paulo, v.11, n.2, p.261-282, 2006.