Methodology of teaching apprenticeship in human anatomy
Main Article Content
Abstract
Student’s limit to receive information through the process of reception doesn’t attain the objectives required bythe current education, so it’s necessary to use questioning to make learning more meaningful. It was proposed to seek other teaching strategies to get better use of the content taught and demystify the traditional view of the transmission of knowledge. Thus, wove up practical classes to other teaching strategies, namely: development of clinical cases; seminars and creation of anatomical models, construction of group dynamics in the form of games; drafting classes so that the student was responsible for seeking their knowledge; weekly group theoretical and practical reviews and application of conventional evidence theory and practices. To evaluate the methodology was applied to students an instrument of subjective perception. Thus, it was noted that there was a greater involvement of students with discipline, but nevertheless they still have a deep-seated view of the formation of knowledge.
Article Details
Section
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
How to Cite
References
BARNETTE, J. Jackson. Effects of stem and Likert response option reversals on survey internal consistency:if you feel the need, there is a better alternative to using those negatively worded stems. Educational and Psychological Measurement. v. 60, n. 3, p. 361-370, 2000.
BELLODI, P. L. Projeto Docente Tutores Acadêmicos e seus padrinhos. Disponível em: <http://www.medicina.ufg.br/pages/26053>.2004.
BERBEL, N. A. N.; CARVALHO, M.; DE SORDI, M. R. L.; GIANNASE, M. J.; GUARIENTE, M. H. D. M.; OLIVEIRA, C. C.; SOUZA, M. I. P. O.; RODRIGUES S. C. Avaliação da aprendizagem no ensino superior.Um projeto integrado de investigação através da metodologia da problematização. Disponível em <http://www.anped.org.br/reunioes/23/textos/0405p.PDF>.2000.
BERBEL, N. A. N. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, n.2,p. 139-154, 1998.
BERNARDINO JÚNIOR, R. Docência universitária: o cirurgião dentista no curso de Odontologia. 2011. 236 f. Tese (Doutorado)-Universidade Federal de Uberlândia,Uberlândia.
CAPRA, F. O ponto de mutação:a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo: Cultrix, 2006.
CAHILL, D. R.; LEONARD, R. J. The role of computers and dissection in teaching anatomy: a comment. Clinical Anatomy, v. 10, n. 2, p. 140-141, 1997.
CAMPUS NETO, F. H.; MAIA, N. M. F. S.; GUERRA, E. M. D. A experiência de ensino da anatomia humana baseada na clínica. Fortaleza: Universidade Metropolitana de Fortaleza, Anais do XXIII Congresso Brasileiro de Anatomia, 2008.
CAUMO, T. O que os novos tempos exigem do professor universitário. Revista Educação,v. 20, n. 32, p. 97-116, 1997.
CHANG, L. A. A psychometric evaluation of 4-point and 6-point Likert-type scale in relation to reliability and validity. Appl Psychol Meas. v. 2, n. 18, p. 05-15, 1994.
CYRINO, E. G.; TORALLIES PEREIRA, M. L. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizagem por descoberta na área da saúde:a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 3, p. 780-788, mai-jun, 2004.
DEMO, P. Qualidade e superação do fracasso escolar. In: SHIGUNOV NETO, A.; MACIEL, L.S.B. (Org.). Desatando os nós da formação docente. Porto Alegre, Mediação, 2002.
FERREIRA, P. L. (2005). Estatística descritiva e Inferencial. Disponível em:<https://estudogeral.sib.uc.pt/bitstream/10316/9961/1/AP200501.pdf>.2005.
FEUERWERKER, L. C. M. Por que a cooperação com o SUS é indispensável para os cursos universitários na área da saúde. Revista Olho Mágico, v. 13, n. 1, p. 32-38, jan/março 2006.
FORNAZIERO, C. C.; GIL, C. R. (2003). Novas Tecnologias Aplicadas ao Ensino da Anatomia Humana. Revista Brasileira de Educação Médica, V. 27, n. 2, p. 141-146, maio/agosto 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia:saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
GARDNER, E. D.; GRAY, D. J.; O'RAHILLY, R. Anatomia Geral: Introdução. Anatomia –Estudo Regional do Corpo Humano. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1971.
GEIB, L. T. C.; KRAHL, M.; POLETTO, D. S.; SILVA, C. B. A tutoria acadêmica no contexto histórico da educação. Revista Brasileira de Enfermagem, V. 60, n. 2, p. 217-220, 2007.
GODOY, A. S. Didática para o ensino superior. São Paulo: Iglu, 1988.
LAZZARIN, H. C.; NAKAMA, L.; CORDONI JÚNIOR, L. O papel do professor na percepção dos alunos de odontologia. Sociedade e saúde, v. 16, n. 1, p. 90-101, 2007.
LIMA, V. M.; PEREIRA, K. F. Métodos de Ensino-aprendizagem em Anatomia Humana e Comparativa. Itinerarius Reflectionis, v. 8, n. 1, jan/jul, 2010.
LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology. n. 140, p. 44-53, 1932.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MENDES, V. K.; DALMORO, M. Dilemas na Construção de Escalas Tipo Likert: o Número de Itens e a Disposição Influenciam nos Resultados? Anais do XXXII Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro -2008.
MITRE, S. M.; BATISTA, R. S.; MENDONÇA, J. M. G.;PINTO, N. M. M.; MEIRELLES, C. A. B.; PORTO, C. P.; MOREIRA, T.; HOFFMANN, L. M. A. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, n. 2, p. 2133-2144, 2008.
MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.