Environmental Education Activities in non-formal spaces: fostering conceptual learning in Biology
Main Article Content
Abstract
This study investigated how educational actions in Environmental Education, developed in Non-Formal Learning Environments, can contribute to the acquisition of conceptual content by high school students. To this end, a diagnostic questionnaire was initially applied to identify students’ prior knowledge. Subsequently, educational visits and Environmental Education activities were carried out at two rural properties located in the municipality of Ibatiba, Espírito Santo, with the aim of stimulating critical thinking and promoting the connection between school theory and students’ everyday practices. After the interventions, a final questionnaire was administered, and the data were analyzed using Bardin’s (2011) content analysis methodology. The results indicated significant improvements in students' understanding of scientific concepts, highlighting the pedagogical potential of non-formal environments for promoting meaningful learning.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
How to Cite
References
ARAÚJO JÚNIOR, J. F. de. A sustentabilidade em espaços de educação não-formais: possibilidades pedagógicas da Reserva de Desenvolvimento Sustentável Estadual Ponta do Tubarão (RDSEPT). 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30710. Acesso em: 1 maio 2023.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
CAVALCANTE, R. de A. A percepção ambiental de estudantes de Ensino Médio de uma escola pública no município de Palmácia, CE. 2018. 31 f. Monografia (Especialização em Gestão de Recursos Hídricos, Ambientais e Energéticos) – Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Piquet Carneiro-CE, 2018. Disponível em: https://repositorio.unilab.edu.br/jspui/handle/123456789/1510. Acesso em: 6 mar. 2023.
CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 2, p. 221–236, 2003.
ESPÍRITO SANTO (Estado). Secretaria de Educação. Currículo do Espírito Santo: ensino fundamental, anos finais – área de Ciências da Natureza e área de Matemática. Vitória: SEDU, 2020. v. 6.
FARIA, R. da S.; TARDIN, B. O.; ROQUE, F. Ensino de Biologia da invasão, competição e controle biológico usando moluscos vivos. Revista Eixo, Brasília, v. 9, n. 3, p. 35–43, 2020. Disponível em: http://revistaeixo.ifb.edu.br/index.php/RevistaEixo/article/view/729. Acesso em: 6 abr. 2023.
GERALDINO, C. F. G. Uma definição de meio ambiente. GEOUSP – Espaço e Tempo, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 403–415, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/84540. Acesso em: 11 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2014.84540.
GOHN, M. da G. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio – Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, p. 27–38, jan./mar. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/s5xg9Zy7sWHxV5H54GYydfQ/?lang=pt. Acesso em: 12 out. 2021.
GOMES, J. M.; LIMA, A. S. T. de. Os espaços não-formais de ensino e a prática pedagógica no Ensino Médio Integrado. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 53, p. 365–379, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5935. Acesso em: 4 maio 2024.
INSTITUTO CAPIXABA DE PESQUISA, ASSISTÊNCIA TÉCNICA E EXTENSÃO RURAL (INCAPER). Programa de Assistência Técnica e Extensão Rural (PROATER) 2020–2023. Ibatiba, [s. n.], [2020?]. Programa para o munic. Disponível em: https://incaper.es.gov.br/media/incaper/proater/municipios/Ibatiba.pdf. Acesso em: 15 jan. 2022.
LACERDA, K. A. P.; OLIVEIRA, S. L. de. Análise de concepção ambiental dos alunos dos cursos integrados do IFG Câmpus Jataí. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 8, n. 2, 2013. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/22333. Acesso em: 4 abr. 2023.
LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.
MARIANO, E. de F. A teoria da complexidade e a educação experiencial ao ar livre: um olhar à luz da educação ambiental. E-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 9, n. 20, p. 19–29, 2020. Disponível em: https://www.e-blicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/43267. Acesso em: 25 abr. 2022.
PARRA, J. R. P. et al. Controle biológico: terminologia. In: PARRA, J. R. P. et al. Controle biológico no Brasil: parasitóides e predadores. São Paulo: Manole, 2002.
PEREIRA, J. A. Potencialidades do Parque Estadual de Itaúnas no planejamento de sequências didáticas investigativas para o ensino de Biologia. 2020. 266 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Agrárias e Biológicas) – Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2020. Disponível em: https://www.profbio.ufmg.br/wp-content/uploads/2021/09/TCM-4.pdf. Acesso em: 3 maio 2023.
POZO, J. I. A aprendizagem e o ensino de fatos e conceitos. In: COLL, C. et al. Os conteúdos na reforma. Porto Alegre: Artmed, 2000.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
REIGOTA, M. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2017.
REPOLHO, S. M. et al. Percepções ambientais e trilhas ecológicas: concepções de meio ambiente em escolas do município de Soure, Ilha de Marajó (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 13, n. 2, p. 66–84, 2018. DOI: 10.34024/revbea. 2018.v13.2541. Acesso em: 6 abr. 2023.
RIBEIRO, J. A. G.; CAVASSAN, O. A adoção da aprendizagem cooperativa (AC) como prática pedagógica na educação ambiental (EA): possibilidades para o ensino e a aprendizagem de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais. Pesquisa em Educação Ambiental, Rio Claro, v. 11, n. 1, p. 19–36, jul. 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/pea/article/view/128718. Acesso em: 1 fev. 2022.
SANTOS, G. P. C. Contribuições dos espaços não formais de educação para o desenvolvimento de atividades potencialmente significativas para o ensino de Ciências. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2016. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/7135. Acesso em: 15 jan. 2023.
SILVA, A. P. da. O Ensino Contextualizado para Alunos de Comunidades Rurais em uma Escola Urbana na Cidade de Petrolina - PE. 2018. 114 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Extensão Rural) – Universidade Federal do Vale do São Francisco, Juazeiro, 2018. Disponível em: http://www.pgextensaorural.univasf.edu.br.pdf. Acesso em: 18 fev. 2023.
VENTURIERI, B.; SANTANA, A. Concepções sobre meio ambiente de alunos do ensino fundamental em Belém-PA: estudo de caso com a E.E.E.F.M. Prof. Gomes Moreira Junior. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 11, n. 1, p. 234–245, 2016. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2126. Acesso em: 13 abr. 2023.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.