Acts of reading and writing in early childhood education: literary mediation as a possibility of appropriating written culture

Main Article Content

Daniella Salviana Faria
Fernanda Duarte Araújo Silva
Laura Mesquita Carvalho

Abstract

Based on the understanding of literature as an art form and a humanizing cultural element, this study aims to discuss possibilities for the appropriation of written culture through literary mediation. The discussions woven into this text constitute a literature review on the theme of literature in Early Childhood Education. From preliminary analyses, we envision pathways that point to the development of pedagogical practices in which reading and writing acts from early childhood are filled with meaning. Furthermore, we reflect on the importance of ensuring children's rights to literature and to ethical and aesthetic experiences in educational processes—experiences that are, above all, humanizing.

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Faria, D. S., Silva, F. D. A., & Carvalho, L. M. (2025). Acts of reading and writing in early childhood education: literary mediation as a possibility of appropriating written culture. Ensino Em Re-Vista, 32(Contínua), 1-17. https://doi.org/10.14393/ER-v32e2025-16

References

ABRANTES, Angelo Antônio. Educação Escolar e Desenvolvimento Humano: A literatura no contexto da educação infantil. In: GALVÃO, A. C. (Org.). Infância e Pedagogia Histórico-Crítica. 2ed. Campinas -SP: Autores Associados, 2020, v., p. 145-195.

ABREU, Márcia Martins de Oliveira. A criança e a apropriação da cultura escrita: uma possibilidade de alfabetização discursiva. 2019. 482 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2019.922.

ARENA, Dagoberto Buim. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura. In: SOUZA, R. J. de. Ler e compreender: estratégias de leitura. São Paulo: FAPESP; Mercado de Letras, 2010. p.13-44.

BAJARD, Élie. Da escuta de textos à leitura. São Paulo: Cortez, 2007.

BAJARD, Élie. A descoberta da língua escrita. São Paulo: Cortez, 2012.

BAKHTIN, Mikhail Mikháilovitch. VOLOCHÍNOV, Valentin Nikoláievitch. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC, 2006.

BAKHTIN, Mikhail Mikháilovitch. O problema do texto (1959-1961). In.: Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão Gomes e Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 327-358.

CÂNDIDO, Antônio. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.

CARVALHO, Letícia Queiroz de. A leitura na escola: as contribuições de Mikhail Bakhtin para a formação do leitor responsivo. Pensares em Revista, São Gonçalo-RJ, n. 5, pág. 171 – 182, jul./dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.12957/pr.2014.15674.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

COLOMER, Teresa. As crianças e os livros. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Crianças como leitoras e autoras. Brasília: MEC /SEB, 2016. p. 95-127.

FARIA, Maria Alice. Como usar a literatura infantil na sala aula. São Paulo: Contexto, 2004.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores . Estudos Avançados, São Paulo, Brasil, v. 15, n. 42, p. 259–268, 2001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/9805. Acesso em: 12 dez. 2024.

GARCIA, Ludmila Ferreira Tristão. Mediação literária na educação infantil: Um estudo sobre conhecimentos necessários à prática docente. 2024. 243 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2024.5010.

GOULART, Cecília. MATA, Adriana Santos da. Linguagem oral e linguagem escrita: concepções e inter‐relações. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Linguagem oral e linguagem escrita na educação infantil: práticas e interações. Brasília: MEC /SEB, 2016. p. 43-76.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.

MELLO, Suely Amaral. Letramento e alfabetização na Educação Infantil, ou melhor, formação da atitude leitora e produtora de textos nas crianças pequenas. In: VAZ, Alexandre 237 Fernandez; MOMM, Caroline Machado. Educação Infantil e Sociedade: questões contemporâneas, Nova Petrópolis: Nova Harmonia, 2012, p. 75-87.

MILLER, Stela. O ensino e a aprendizagem da leitura e da escrita como um processo humanizador. Educ. Anál., Londrina, v. 5, n. 1, p. 7-30, jan./jun. 2020a. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2020v5n1p7.

MILLER, Stela. A hora e a vez das crianças humanizarem-se. In: Boletim Alfabetização Humanizadora: Vez e Voz às Crianças, nov.-dez., n. 1, 2020b. p. 2-3 Disponível em: https://nahum-lescrever.com.br/boletim-01-novembro-dezembro-de-2020. Acesso em: 4 set. 2022.

PAIVA, Aparecida. Livros infantis: acervos, espaços e mediações / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC /SEB, 2016. (Coleção Leitura e escrita na educação infantil; v. 7). Disponível em: https://issuu.com/projetoleituraescrita/docs/caderno_7 . Acesso em: 12 dez. 2024.

PERROTTI, Edmir e PIERUCCINI, Ivete e CARNELOSSO, Rose Mara Gozzi. Os espaços do livro nas instituições de educação. Livros infantis: acervos, espaços e mediações: caderno 7. Tradução . Brasília: MEC /SEB, 2016. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/003039911.pdf. Acesso em: 12 dez. 2024.

PIMENTEL, Cláudia. E os livros do PNBE chegaram… Situações, projetos e atividades de leitura / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC /SEB, 2016. (Coleção Leitura e escrita na educação infantil; v. 7). Disponível em: https://issuu.com/projetoleituraescrita/docs/caderno_7 . Acesso em: 12 dez. 2024.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.