The space of the baby library in early childhood education as perceived by educators

Main Article Content

Rochele Rita Andreazza Maciel
Patricia Marchesini
Flávia Brocchetto Ramos

Abstract

The article investigates experiences associated with reading in nursery school spaces, based on listening to nursery attendants and teachers, in order to reflect on the baby library. The method is characterized by an exploratory approach based on empirical research, and the data was gathered through focus groups and interviews. The category investigated is environments that house books and other materials dedicated to children. The interlocutors' understanding of the baby library, as well as their conceptions of this environment, are discussed in this article. The reflection points to the baby library as a viable space for babies and very young children and for literary reading to be present at this level of education. This highlights the importance of having an appropriate environment for babies and very young children in these schools, both for storing and making materials available, in order to provide reading experiences.

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Maciel, R. R. A., Marchesini, P., & Ramos, F. B. (2025). The space of the baby library in early childhood education as perceived by educators. Ensino Em Re-Vista, 32(Contínua), 1-19. https://doi.org/10.14393/ER-v32e2025-34

References

BAPTISTA, M. C.; LÓPEZ, M. E.; JÚNIOR, J. S. A. Bebetecas nas Instituições de Educação Infantil: Espaços do Livro e da Leitura para Crianças Menores de Seis Anos. Educação em Foco, v. 19, n. 29, p. 107-123, set./dez. 2016. DOI:

https://doi.org/10.24934/eef.v19i29.1881.

BASSEDAS, E.; HUGUET, T.; SOLÉ, I. Aprender e ensinar na educação infantil. Porto Alegre: ARTMED, 1999.

BOJUNGA, L. Livro: um encontro com Lygia Bojunga Nunes. Rio de Janeiro: Agir, 1988.

ESCARDÓ I BÁS, M. Bebetecas. Educación y biblioteca. Associação de Educação e Bibliotecas de Tilde. Espanha, n. 100, p. 8-10, 1999. Disponível em: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/115400/EB11_N100_P8-10.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 dez. 2024.

FACCHINI, L. Bebeteca: mediação pedagógica e animação cultural. Protestantismo em Revista. São Leopoldo, Rio Grande do Sul, v. 20, p. 11-19, set./dez. 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.22351/nepp.v20i0.2000.

HASPER, F.; NEITZEL, A. O espaço da bebeteca nos Centros de Educação Infantil: modos de ver e de sentir a literatura. In: URIARTE, Mônica Zewe; NEITZEL, Adair de Aguiar; KRAMES, Ilisabet Pradi (org.). Cultura, escola e educação criadora: mediações culturais e proposições estéticas. Curitiba: CRV, 2020. p. 69-92.

KUPIEC, A.; NEITZEL, A., CARVALHO, C. A mediação cultural e o processo de humanização do homem. Antares: Letras e Humanidades. vol.6, n°11, jan-jun. 2014. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/antares/article/view/2565/1669. Acesso em: 15 mar. 2024.

MACIEL, Rochele Rita Andreazza; RAMOS, Flávia Brocchetto; GALARDINI, Anna Lia. Qualidade em serviços educacionais italianos / Quality in italian education services. CONJECTURA: Filosofia e Educação, [S. l.], v. 25, p. 20–51, 2021. Disponível em: https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/8220. Acesso em: 22 ago. 2025. DOI: http://dx.doi.org/10.18226/21784612.v25.e020041.

MARCHESINI, Patricia. Práticas e ambiências de leitura: reflexões a partir de escola de educação infantil em Nova Prata. 2021. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul. Caxias do Sul, 2021. Disponível em https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/9505.

MINOZZO, Luís César. Proposta de procedimento metodológico para o ensino de ciências com o uso de tecnologias da informação e da comunicação. 2015. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) – Universidade de Caxias do Sul. Caxias do Sul, 2015.

MOTOYAMA, Juliane Francischeti Martins; SOUZA, Renata Junqueira de. Bebeteca: espaço e ações para formar o leitor. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends. v. 10, n. 3, p. 25-31, dez. 2016.

PERROTTI, E. A organização dos espaços de leitura na educação infantil. In: BRASIL. Ministério da Educação. Literatura na Educação infantil: acervos, espaços e mediações. Brasília: MEC, 2015, p. 129-144. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/files/uploads/LEPI/Lit-EI-acervos-espacos-mediacoes.pdf. Acesso em: 02 ago. 2020.

PERROTTI, E.; PIERUCCINI, I.; CARNELOSSO, R. M. G. Os espaços do livro nas instituições de educação infantil. In: Livros infantis: acervos, espaços e mediações. 1ed. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2016, v. 8, p. 111-150.

PETIT, M. Somos quizá ante todo animales poéticos. CONJECTURA: filosofia e educação, [S. l.], v. 29, n. 1, p. e024001, 2024. Disponível em: https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/11727. Acesso em: 6 out. 2024.

RAMOS, Flávia Brocchetto. Literatura infantil: de ponto a ponto. Curitiba: CRV, 2010.

RAMOS, Flávia Brocchetto. Por que Literatura. In.: RAMOS, Flávia Brocchetto; PANOZZO, Neiva S. P. Mergulhos de leitura: a compreensão leitora da literatura infantil. Caxias do Sul: EDUCS, 2015. Disponível em https://www.ucs.br/site/midia/arquivos/mergulhos_ebook.pdf. Acesso 6 out. 2024.

RAMOS, Flávia Brocchetto; MARCHESINI, Patricia; MACIEL, Rochele Rita Andreazza. Leitura na perspectiva de educadoras que atuam na educação infantil em Nova Prata. Perspectiva, [S. l.], v. 41, n. 1, p. 1–18, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/86370. Acesso em: 23 ago. 2025. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86370.

REYES, Y. La biblioteca para los que “non saben leer”: acesso a libros y

lecturas em la primera infância. In: BONILLA, E. et al. (Org.) Biblioteca y escuelas:retos y desafíos em la sociedad del conocimiento. Barcelona: Editorial Ocèano, 2008. p. 209-238.

SILVA, R. J. Biblioteca escolar: organização e funcionamento. In: SOUZA, R. J. (org.). Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas: Mercado das Letras, 2009. p.115-145.

SOUZA, R. J.; MOTOYAMA, J. F. M. A formação de leitores literários: o espaço como mediador. Raído, Dourados, v. 8, n. 17, p. 155-169, jul./dez. 2014.