The Cerrado and didactic-pedagogical possibilities in School Geography

Main Article Content

Ivony Rosa de Oliveira Vilela
Diego Tarley Ferreira Nascimento

Abstract

This study seeks to contribute to the process of teaching and learning about the Cerrado throughout elementary school, by proposing didactic sequences related to school geography. To this end, the research is based on a documentary review, including analysis of the National Common Curriculum Base (BNCC) and the Goiás State Curriculum Document (DC-GO), to identify possible skills related to the Cerrado biome. Teaching paths were then proposed to promote meaningful learning, the use of active methodologies and the development of spatial thinking. The results point to the presence of the Cerrado theme in school curricula, highlighting not only physical aspects, but also cultural and socio-economic ones. The proposed didactic sequences are expected to help train critical citizens who are aware of the importance of the Cerrado, reinforcing the role of schools in building knowledge that values the biome and promotes its sustainability.

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Vilela, I. R. de O. ., & Nascimento, D. T. F. (2025). The Cerrado and didactic-pedagogical possibilities in School Geography. Ensino Em Re-Vista, 32(Contínua), 1-22. https://doi.org/10.14393/ER-v32e2025-35

References

ANTUNES, I. R.; NASCIMENTO, D. T. F. . Estratégias didático-pedagógicas para o trabalho com o tema cerrado na educação básica por meio de plataformas de mapeamento colaborativo. In: SOBRINHO, J. F.; VITAL, S. R. de O. (Orgs.). Olhares sobre o ensino das temáticas físcio-naturais. 1ed. Fortaleza: Ed. Observatório do Semiárido, 2022, v. 1, p. 92-104.

BATISTELA, A. C.; BONETI, L. W. A relação homem/natureza no pensamento moderno. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO–EDUCERE. 8., 2008, Anais...

BORGES, P. S.; FERREIRA, J. S. Percepção ambiental dos estudantes de Ensino Fundamental sobre a biodiversidade do Cerrado. Revista Ciências & Ideias, v. 9, n1, p. 1-18, 2018. DOI: https://doi.org/10.22407/2176-1477/2018.v9i1.640.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: 2017.

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas, Vol 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006.

CALLAI, H. C. A geografia escolar–e os conteúdos da geografia. Anekumene, n. 1, p. 128-139, 2011. DOI: https://doi.org/10.17227/Anekumene.2011.num1.7097.

CALLAI, H. C. Educação geográfica para a formação cidadã. Revista de Geografia Norte Grande, v. 70, p. 9-30, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022018000200009.

CARDOSO, C.; QUEIROZ, E. D. de. Reflexão sobre o Ensino da Geografia–desafios e perspectivas. ENCONTRO NACIONAL DE GEÓGRAFOS–A CONSTRUÇÃO DO BRASIL: GEOGRAFIA, AÇÃO, POLÍTICA E DEMOCRACIA, 18., Anais... v. 24, 2016.

CASSETI, V. A revolução pós-funcionalista e as concepções atuais da geografia. In: MENDONÇA, F.; KOZEL, S. Epistemologia da geografia contemporânea. Curitiba: UFPR, 2002. p. 145-164.

CAVALCANTI, L. de S. O ensino de Geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.

CAVALCANTI, L. S. Pensar pela geografia: ensino e relevância social. 1. Ed. Goiânia: C&A alfa comunicação, 2019.

DIEGUES, A. C. O mito moderno da natureza intocada. 6. ed. São Paulo: Hucitec/NUPAUB, 2008.

FREITAS, R. A. M. M. Aprendizagem e formação de conceitos na teoria de Vasili Davydov. In: LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. V. R.; LIMONTA, S. V. Concepções e práticas de ensino num mundo em mudança: diferentes olhares para a didática. Goiânia: Editora PUC de Goiás, 2011.

GOVERNO DE GOIÁS. Documento Curricular Para Goiás (DC-GO). Goiânia/GO: CONSED/ UNDIME Goiás, 2018. Disponível em: https://cee.go.gov.br.

HEILBRONER, R. L. A natureza e a lógica do capitalismo. São Paulo: Ática, 1988.

KLINK, C. A.; MACHADO, R. B. A conservação do cerrado brasileiro.

Megadiversidade, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 147-155, jul. 2005.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Orgs.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 9. ed. São Paulo: Ícone, 2005.

MapBiomas. Destaques do mapeamento anual de cobertura e uso da terra - Bioma Cerrado - MapBiomas Brasil Coleção 9 (1985-2023). 2025.

MARQUES, A. C.; MISNEROVICZ, V. J. As concepções de campo e cerrado no componente curricular Geografia do novo currículo goiano (DC-GO ampliado, 2018). Élisée - Revista De Geografia da UEG, v. 9, n. 2, 2020.

MITTERMEIER, R. A.; GIL, P. R.; HOFFMANN, M. PILGRIM, J. BROOKS, T. MITTERMEIER, C. G.; LAMOREUX, J. FONSECA, G. A. B. Hotspots revisited: earth’s biologically richest and most endangered terrestrial ecoregions. México City: CEMEX, 2004.

MORAIS, E. M. B. O Cerrado no ensino de Geografia: contribuições para a elaboração de fascículo didático. ENCONTRO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM GEOGRAFIA, 2021, Campina Grande. Anais do XIV ENANPEGE: A Geografia que fala ao Brasil: ciência geográfica na pandemia ultraliberal.

MOTTA, A. C. de O. O bioma Cerrado no ensino médio: percepção de alunos, professores e a abordagem do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Dissertação (Mestrado em Ensino para Educação Básica), Instituto Federal Goiano, Campus Urutaí, 2021.

OLIVEIRA, M. E. P. A análise da abordagem do tema bioma Cerrado nos livros didáticos de ciências no ensino fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Naturais) - Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

OLIVEIRA, A. S.; MORAIS, E. M B. O cerrado como conteúdo escolar em teses e dissertações na área de ensino e aprendizagem em geografia. In: ENCONTRO DE LICENCIATURAS E EDUCAÇÃO BÁSICA, 2021, Goiânia. E-book do III ELEB, 2021.

ROCHA, M. I. S.; NASCIMENTO, D. T. F. Jogo da memória Cerrado: uma proposta para divulgação da ciência e ludicidade no ensino-aprendizagem. In: FÓRUM NACIONAL NEPEG DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE GEOGRAFIA, 10., 2020, Goiânia, GO. Anais [...]. Goiânia, GO: UFG, 2020.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villa Lobos. 9. ed. São Paulo: Ícone, 2005.