Paper boats and children in Early Childhood Education: creative stories exploring the water element

Main Article Content

José Firmino de Oliveira Neto
Priscilla de Andrade Silva Ximenes
Raquel Pereira Soares

Abstract

This text is a study/research of a playful exploration with the water element and paper boats by a group of 5-year-old children from the Municipal Education Network of Goiânia developed in 2023. We aim to think play in the time and space of Early Childhood Education in the understanding that there is a close relationship between play and the development of the child's psyche, with an emphasis on the formation of the higher psychological functions of memory, imagination and creation. Based on the reflections of Vygotsky (1995; 2020), Leontiev (2010) and Elkonin (2009), who discuss the relationship between play and child development, as well as the weavings of Holm (2007) with the conception of “sublime narratives”, the reflections of Barbieri (2021, 2022) and other authors who dialogue with the field of Early Childhood Education, we developed a study to analyze the playful experiences of children by rescuing the records of the teacher (first author of this manuscript), especially images (photographs and videos). Thus, we conclude that play is the action by which the child attributes meanings and significance to their lived experiences. Through play and games, the child will appropriate, take possession of, this world of ours, as a world of human objects, and thus will objectify themselves in it.

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Oliveira Neto, J. F. de, Ximenes, P. de A. S., & Soares, R. P. (2025). Paper boats and children in Early Childhood Education: creative stories exploring the water element. Ensino Em Re-Vista, 32(Contínua), 1-26. https://doi.org/10.14393/ER-v32e2025-32

References

ALBANO. A. A. O atelier e a caixa de Pandora. Revista Projeto Sementinha, Santo André, SP, p.16-18, 2006.

ANDRADE, C. D. A educação do ser poético. Rio de Janeiro: Jornal do Brasil, 1974.

ÀRIES, P. A História social da criança e da família. 2ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara, 2017.

AUERBACH, P. O lenço. São Paulo: Brinque-Book, 2013.

BARBIERI, S. Territórios da invenção: ateliê em movimento. São Paulo: Jujuba, 2021.

BARBIERI, S. Territórios em transformação. São Paulo: Jujuba, 2022.

BARBIERI, D.; PREZOTO, V. Maia e Mia. São Paulo: Casa Babayaga, s. n.

BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e Cultura. São Paulo: Cortez, 2010.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2009a.

BRASIL. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília: MEC/SEB/Coedi, 2009b.

CASTRO, L. G. Sob o olhar das crianças: espaços e práticas na educação infantil. Campinas, SP: Papirus, 2019.

DAMASIO, R. L. O que é criança. 3º ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

ELKONIN, D. B. Psicologia do Jogo. Tradução de Álvaro Cabral. 2. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

HOLM, A. M. Fazer e pensar arte. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2005.

HOLM, A. M. Baby-art: os primeiros passos com a arte. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2007.

HOLM, A. M. Eco-arte com crianças. São Paulo: Ateliê Carambola, 2015.

HORTÉLIO, L. É preciso brincar para afirmar a vida. Almanaque de cultura popular – Revista de bordo da TAM, n. 114, p. 23-25, out. 2012.

LEONTIEV, A. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In:.Vigotskii, L. S.; Luria, A. R.; Leontiev, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 12º ed. São Paulo: Ícone, 2010.

LEONTIEV, A. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem desenvolvimento e aprendizagem. 11º ed. Tradução Maria da Pena Villalobo. São Paulo: Ícone, 2010. p. 119-142.

MAGALHÃES, L.; MARINCEK, V. Instrumentos de registro da reflexão do professor. In: CAVALCANTI, Z. A história de uma classe: alunos de 4 e 5 anos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

MELLIS, V.; ANDREETTO, V. G. A presença da natureza na educação infantil: uma conexão possível. Cadernos de Pedagogia, v. 18, n. 42, p. 54-67, 2024.

MELLO, S. A. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultura. Perspectiva, Florianópolis, v. 23, n. 1, p. 83-104, 2007.

MUNARI, B. Fantasia. Lisboa: Presença, 1987.

OLIVEIRA, R. Espaços afetivos: habitar a escola. São Paulo: Ed. do Autor, 2021.

OLIVEIRA-NETO, J. F.; BRITO-SILVA, G. D.; OSTETTO, L. E. Educação, infâncias e práxis pedagógica: registrar e documentar movimentos de (re)existência na Educação Infantil. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 25, n. 48, p. 499-500, 2023.

OSTETTO, L. E. Formação de consumidores ou criadores? Cultura e arte na educação infantil. In: REIS, M.; BORGES, R. R. (Orgs). Educação infantil: arte, cultura e sociedade. Curitiba: CRV, 2016. p. 315-336.

OSTETTO, L. E. Formação, pesquisa e prática docente pelos territórios da arte: (re)conectar sensibilidades, (re)inventar linguagens. In: OSTETTO, L. E.; BRITO-SILVA, G. D.; BIBIAN, S. (Org.). Educação Infantil, formação e prática docente nas tramas da arte: diálogos com Anna Marie Holm e Vea Veahi. Curitiba: Appris, 2021.

SALVA, S.; BELTRAME, L. M. A brincadeira de faz de conta na perspectiva histórico-cultural: contribuições de Vygotsky, Elkonin, Leontiev e Mukhina. Revista Humanidades e Inovação, Palmas: v. 8, n. 68, 2022

SANTOS, A. R. F. M.; OSTETTO, L. E. Arte, crianças, educação infantil: diálogos com Anna Marie Holm. In: MORO, C.; SOUZA, G. (Orgs.). Educação Infantil: construção de sentidos e formação. Curitiba: NEPIE/UFPR, 2018.

VYGOTSKY, L. S. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1995. v. 3.

VYGOTSKY, L. S. Incluye Problemas del desarollo de la psique. Madrid: Aprendizaje Visor, 1995. (Obras Escogidas – Tomo III).

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da Arte. São Paulo: WMF Martins Fontes, 1999.

VIGOTSKI, L. S. La imaginación y el arte en la infancia. 9ª ed. Madrid: Ediciones Akal (Trabalho original publicado em 1930), 2009.

VIGOTSKI, L. S Instrução e desenvolvimento na idade pré-escolar. [trad, do russo por Marina Darmaros e Pavel Golub]. Cadernos RCC#21 v. 7, n. 2, p. 114-160, 2020.

WARSCHAUER, C. A roda e o registro. São Paulo: Paz e Terra, 1993.