Fanficando novos universos: ensino da produção escrita de fanfics para o desenvolvimento dos multiletramentos em contexto de Educação onLIFE

Main Article Content

Kári Lúcia Forneck
Larissa Damiris Lopes Franco
Sofia Sheid Wolmeister
Lucimara Fiorese

Abstract

Through a translational approach, this text presents a report of didactic experience, in which the teaching of text production was explored based on the conceptions of multiliteracies and onLIFE Education. To this end, three workshops were proposed for students of Elementary, High School and Higher Education. In each edition, students were encouraged to produce fanfictions, exploring the creative and imaginative potential of written production in a digital environment. The participants' difficulties in detaching themselves from the original stories and deconstructing already defined elements of previously known plots were evidenced . It was also found that, even having lived experiences of digital interaction during the pandemic, there are weaknesses in the learning process of multiliteracies. Despite the difficulties, the workshops provided an environment for learning and experimentation, emerging as a potential way to teach writing that is aligned with the interests of students and preparing them for digital challenges.

Article Details

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

Lúcia Forneck, K., Damiris Lopes Franco, L., Sheid Wolmeister, S., & Fiorese, L. (2024). Fanficando novos universos: ensino da produção escrita de fanfics para o desenvolvimento dos multiletramentos em contexto de Educação onLIFE . Ensino Em Re-Vista, 31(Contínua), 1-26. https://doi.org/10.14393/ER-v31e2024-48

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasil: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 25 jul. 2023.

CARNAZ, M. E. Da criatividade à escrita criativa. 2013, 133f. Dissertação (Mestrado em Didática da Língua Portuguesa) - Instituto Politécnico de Coimbra, Coimbra, 2013.

COLOMBO, M. C.; ANJOS, D. A. S.; ANTUNES, J. R. Pesquisa translacional em ensino: uma aproximação. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 51-70, 2019. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v3i1.377

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: New Literacies, New Learning. Pedagogies: An International Journal, [S.l.], v. 4, n. 3, p. 164-195. 2009. DOI: https://doi.org/10.1080/15544800903076044

DE BONO, E. Os seis chapéus do pensamento. Rio de Janeiro, Sextante, 2008.

FÉLIX, T. C. O. Dialogismo no universo fanfiction uma análise da criação de fã a partir do dialogismo Bakhtiniano. Revista Ao pé da Letra, [S.l.], v. 10, n. 2, p. 119-133, 2008.

FORNECK, K. L.; FIORESE, L.; BENINI, E. L. Jornada de Estudos para Educação onLIFE: um Relato de Experiência. EaD em Foco, [S.l.], v. 12, n. 2, 8 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1754

GARRIDO, B.; LIMA, E. De fanáticos a protagonistas: a escrita de fã na subcultura real person Fic. Revista Philologus, Rio de Janeiro, ano 26, n. 78, 2020.

GRAY, J.; SANDVOSS, C.; HARRINGTON, L. Fandom: identities and communities in a mediated world. New York: New York University Press, 2007.

HOWE, S. Marvel Comics: A história secreta. São Paulo: Leya, 2013.

JAMISON, A. Fic: por que a fanfiction está dominando o mundo. Rio de Janeiro: Anfiteatro, 2017.

KALANTZIS, M.; COPE, B. Learning and new media. In: SCOTT, D.; HARGREAVES, E. (Ed.). The Sage handbook of learning. Thousand Oaks, CA: Sage, 2015. p. 373-387.

SCHLEMMER, E.; DI FELICE, M.; SERRA, I. M. R. S. Educação onLIFE: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, [S.l.], v. 36, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76120

SCHLEMMER, E.; BACKES, L.; PALAGI, A. M. M. O habitar do ensinar e do aprender onLIFE: vivências na educação contemporânea. In: SCHLEMMER, E.; BACKES, L.; BITTENCOURT, J. R.; PALAGI, A. M. M. (Org.). O habitar do ensinar e do aprender onLIFE: vivências na educação contemporânea. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021. p. 15-34.

VARGAS, M. L. B. O fenômeno fanfiction: novas leituras e escrituras em meio eletrônico. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2005.