The insertion of transversal themes and the teaching of Geography in times of ideological polarization: in focus the State Education Network of Goiás
Main Article Content
Abstract
This article is inserted in the socio-political and educational context of themes considered "controversial", in times of ideological polarization. It aims to analyze the insertion of transversal themes in the curricula, within the scope of the Goiás State Education Network, focusing on the movement of approaching these, based on the guidelines of the Goiás State Department of Education - Seduc. For the development of this study, qualitative research was chosen, using bibliographic, documental and official data sources. The analysis and discussion took place from two themes within the network and specifically with a view to the Teaching of Geography in Socioeducation. Finally, he considered that transversal themes have always been adopted in the State Education Network of Goiás, based on mandatory documents in a movement of actions, still punctual, but that signal an effectiveness, without entering and worrying about the field of polarization, playing the role that fits through the pedagogical guidelines. This was not evidenced more clearly in the materialization in the Geography component.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
How to Cite
References
BRASIL. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Contexto Histórico e Pressupostos Pedagógicos. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em 10 maio 2022.
BRASIL, Presidência da República. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo – SINASE. Brasília-DF: CONANDA, 2006, 100 p.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BRASIL. Lei nº 8.394 de Diretrizes e bases da educação nacional. 3ª edição, 2006.
BRASIL. Lei nº 9.393, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 16 jun. 2020.
BOLDRIN, L. C. F. Cultura, Sociedade e Currículo - dimensões socioculturais do currículo. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 8, n. 1, p. 7-25, jul. 1999/jun. 2000.
CAVALCANTI, L. S. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&C Alfa Comunicações, 2019.
CAVALCANTI, L. S. Geografia e prática de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.
FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Modalidades e Temáticas Especiais. Gerência de Programas e Projetos Intersetoriais e Socioeducação. Programa da Gerência de Programas e Projetos Intersetoriais e Socioeducação. Goiânia -GO: SEUDC/GPPIS, 2019.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. Doc. SEI - Orientação Pedagógica nº05/2020. Goiânia-GO: SEUDC/SMTE/GPPIS, 2020.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. Proposta De Aulas Não Presenciais Por Meio Da Utilização Da Rádio Escola No Socioeducação. SEUDC/SMTE/GPPIS, 2020.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. Documentação Pedagógica Sistematizada da Metodologia da Rádio Escola 2021. SEUDC/SMTE/GPPIS, 2020.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. Documentação Pedagógica Sistematizada da Metodologia da Rádio Escola 2021. SEUDC/SMTE/GPPIS, 2021.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. Doc. SEI - Orientação Pedagógica nº05/2021. Goiânia-GO: SEUDC/SMTE/GPPIS, 2021.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. 18 de maio: faça bonito! proteja nossas crianças e adolescentes. Goiânia-GO: SEUDC/SMTE/GPPIS, 2021.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. Questionário para levantamento de demandas quanto a Violência Contra Mulher e os Mecanismos para Superação. Goiânia-GO: SEUDC/GPPIS, 2021.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. violência contra a mulher e os mecanismos para superação. Disponível em: https://youtube.com/playlist?list=PLguaX492eckeLw7VgkzTSrTAwC_YrG1ty. Acesso em: 29/01/2022. Goiânia-GO: SEUDC/SMTE/CEPFOR/GPPIS, 2021.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. Educação e Justiça: Lei Maria da Penha na Escola. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=W4pn-ZplClE. Acesso em: 30/01/2022. Goiânia-GO: SEUDC/SMTE/CEPFOR/GPPIS, 2021.
GOIÁS, Secretaria de Estado da Educação. Plano de Ação com cronograma para 2022. SEUDC/SMTE/GPPIS, 2022.
PINTO, Francisco Ringostar e CARNEIRO Rosalvo Nobre; O Ensino de Geografia no SéculoXXI: práticas e desafios do/no Ensino Médio. Revista GeoInterações, Assú, v.3, n.2, p.3-22, jul./dez. 2019.
SILVA, Andréa Villela Mafra da. A pedagogia tecnicista e a organização do sistema de ensino brasileiro: Revista Histedbr. On-line, Campinas, SP, v. 16, n. 70, p. 197-209, 5 jul. 2016. Trimestral.
SILVA, Marcos Pedro da. A escola é lugar promover educação, e não influenciar. Tribuna do Planalto. Goiânia, ano33, n. 1.713, 14 a 20 nov. 2021.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.