Estratégia metacognitiva para repensar os níveis representacionais envolvidos numa transformação química

Conteúdo do artigo principal

Solange Wagner Locatelli

Resumo

Por meio dessa pesquisa, pretendeu-se compreender como que oito graduandos de uma universidade pública se apropriam dos níveis representacionais ao proporem explicações para a transformação química envolvida na combustão do metano. Para isso, os alunos tinham que elaborar um texto para explicar essa reação química, bem como responder a um questionário no início e no final do processo. A pesquisa foi de cunho qualitativo, apoiando-se na análise textual discursiva para a organização dos dados, em que unidades de análise foram geradas a partir dos textos produzidos. Os resultados indicaram uma prevalência das explicações em nível macroscópico, sendo que o nível submicroscópico foi menos considerado, bem como a transição entre os níveis, mesmo com alunos mais experientes. Isso evidencia a necessidade de uma retomada nas explicações envolvendo o triplete, de tempos em tempos, para uma melhor apropriação desse entendimento, uma vez que o mesmo não é espontâneo.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Detalhes do artigo

Como Citar
Locatelli, S. W. . (2020). Estratégia metacognitiva para repensar os níveis representacionais envolvidos numa transformação química. Ensino Em Re-Vista, 27(Especial), 1590–1613. https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-18
Seção
Artigos

Referências

ADADAN, E. Using Multiple Representations to Promote Grade 11 Students’ Scientific Understanding of the Particle Theory of Matter. Research in Science Education, v.43, n.3. p.1079–1105, 2013.

AL-BALUSHI, S.M. The effect of different textual narrations on students’ explanations at the submicroscopic level in chemistry. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, v.9, n.1, p.3-10, 2013.

BARKE, H.; WISUDAWATI, A.W.; AWILAG, M.H.P.; BUCHTER, J. Acid-base and redox reactions on submicro level: misconceptions and challenge. African Journal of Chemistry Education, v.9, n.1, p.2-17, 2019.

BODGAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1994.

BOUJAOUDE, S.B. A study of the nature of students’understandings about the concept of burning. Journal of Research in Science Teaching, v.28, n.8, p.689-704, 1991.

BUCAT B.; MOCERINO M. Learning at the sub-micro level: structural representations. In: J.K., Gilbert, & D.F., Treagust (Org). Multiple representations in Chemical Education (pp.11-29), 2009.

CHENG, M.; GILBERT, J.K. Towards a better utilization of diagrams in research into the use of representative levels in chemical education. In: J.K., Gilbert, & D.F., Treagust (Org). Multiple representations in Chemical Education (pp.55-73), 2009.

CHITTLEBOROUGH, G.; TREAGUST, D. Correct interpretation of chemical diagrams requires transforming from one level of representation to another. Research Science Educational, v.38, p.463-482, 2008.

FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In L.B., Resnick (Org), The nature of intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, N.Y., Erlbaum, 1976.

FREIRE, M.; TALANQUER, V.; AMARAL, E. Conceptual profile of chemistry: a framework for enriching thinking and action in chemistry education. International Journal of Science Education, v.41, n.3, p.1-19, 2019.

GIRASH, J. Metacognition and Instruction. In: V., Benassi, C., Overson, C. Hakala (Orgs.). Applying Science of Learning in Education. Washington, D.C.: Society for the Teaching of Psychology (pp.152-168), 2014.

GILBERT, J.K. Visualization: An emergent field of practice and enquiry in science education. In: J.K. Gilbert, M.Reiner & M. Nakhleh (Orgs).Visualization: theory and practice in science education, (pp.3-24), 2008.

GILBERT, J.K.; TREAGUST, D.F. Introduction: macro, submicro and symbolic representations and the relationship between them: key models in chemical education. In: J.K., Gilbert, & D.F., Treagust (Org). Multiple representations in Chemical Education (pp.1-8), 2009.

HERGA, N.R.; CAGRAN, B.; DINEVSKI, D. Virtual Laboratory in the Role of Dynamic Visualisation for Better Understanding of Chemistry in Primary School. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, v.12, n.3, p.593-608, 2016.

HINTON, M.E.; NAKHLEH, M.B. Macroscopic, and Symbolic Representations of Chemical Reactions. The Chemical Educator, v.4, n.5, p.158–167, 1999.

JABER L.Z.; BOUJAOUDE S. A macro–micro–symbolic teaching to promote relational understanding of chemical reactions. International Journal of Science Education, v.34, n.7, p.973–998, 2012.

JOHNSTONE, A. H. The development of chemistry teaching: a changing response to a changing demand. Journal of Chemical Education, v.70, n.9, p.701-705, 1993.

JUSTI, R.; GILBERT, J.K.; FERREIRA, P.F.M. The application of a ‘model of modelling’ to illustrate the importance of metavisualisation in respect of the three types of representation. In: J.K., Gilbert, & D.F., Treagust (Org). Multiple representations in Chemical Education (pp.285-307), 2009.

LOCATELLI, S.W; ARROIO, A. Dificuldades na transição entre os níveis símbólico e submicro - repensar o macro pode auxiliar a compreender reações químicas?
Enseñanza de las ciencias, n.º extraordinário, p.4239-4244, 2017.

LOCATELLI, S.W. Prior knowledge expressed by undergraduated students regarding to macro, submicro and symbolic levels. Em XVI International Scientific Conference, Sieldce, Polonia. Proceedings - Lifelong Learning – the present and the future, v.1, 205-209, 2018.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. V. Metodologia científica. São Paulo: Editora Atlas, 2004.

MINAYO, M.C.S.O. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. 5. Ed. In M.C.O., Minayo (Org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes, 1996.

MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise textual discursiva. 3. ed. Editora Unijuí, 2016.

MOREIRA, M.H.; ARROIO, A. The complexity of representations in the chemistry teaching: an experience for atomic model. Natural Science Education, v.34, n.2, p.25-35, 2012.

NAKHLEH, M.B. Why some students don’t learn chemistry: Chemical misconceptions. Journal of Chemical Education, v.69, n.3, p.191-196, 1992.

PEREIRA, T.M.; WEISS, A.; VOGEL, M.; RECEPUTI, C.C.Uma investigação sobre os saberes docentes no processo de formação inicial da licenciatura em química: relação com as abordagens pedagógicas. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v.8, n.2, 2018.

RAHAYU, S.; KITA, M. An analysis of indonesian and japanese students’understandings of macroscopic and submicroscopic levels of representing matter and its changes. International Journal of Science and Mathematics Education, v.8, p.667-688, 2010.

RAUPP, D.; SERRANO, A.; MOREIRA, M.A. Desenvolvendo habilidades visuoespaciais: uso de software de construção de modelos moleculares no ensino de isomeria geométrica em química. Experiências em Ensino de Ciências, v.4, n.1, p.65-78, 2009.

ROSA, M.I.F.P.S.; SCHNETZLER, R.P. Sobre a importância do conceito transformação química no processo de aquisição do conhecimento químico. Química Nova na Escola, v.8, p.31-35, 1998.

TABER, K.S. Learning at the symbolic level. In: J.K., Gilbert, & D.F., Treagust (Org). Multiple representations in Chemical Education (pp.75-104), 2009.

TALANQUER, V. Macro, submicro, and symbolic: The many faces of the chemistry ‘‘triplet’’. International Journal of Science Education, v.33, p.179–195, 2011.

TREAGUST, D.F.; CHITTLEBOROUGH, G.; MAMIALA, T.L. The role of submicroscopic and symbolic representations in chemical explanations. International Journal of Science Education, v.25, n.11, p.1353-1368, 2003.

TSAPARLIS, G. Learning at the Macro Level: The Role of Practical Work. In: J.K., Gilbert, & D.F., Treagust (Org). Multiple representations in Chemical Education (pp.109-136), 2009.

UPAHI, J.; RAMNARAIN, U. Representations of Chemical Phenomena in Secondary School Chemistry Textbooks. Chemistry Education Research and Practice, v.20, p.146-159, 2019.