Educator Iva Waisberg Bonow, an (almost) unknown intellectual and educator: her mediation in the project “O Mundo da Criança” collection

Main Article Content

Viviane Paliarini
Maria Stephanou

Abstract

From the identification of Professor Iva Waisberg Bonow coordinator of the commission for the translation and adaptation of the American work Childcraft (1949) for the editorial project of the collection O Mundo da Criança, launched in Brazil by Editora Delta in the years 1954, 1975 and 1992, this article discusses her importance as an intellectual mediator and educator, still little recognized in the field of History of Education. Professor of Educational Psychology at the Institute of Education of Rio de Janeiro, professor at the Normal School of the Federal District, she was the author of reference works on psychology and education. The investigation into her intellectual and academic itinerary points out how her paths are references to the history of Brazilian education in the 1940s and 1950s. of books for children. Her work as intellectual mediator was crucial to the collection project, and the formulation of an editorial project of great reach in the Brazilian children's book market.

Article Details

Section

Articles

Author Biographies

Viviane Paliarini, Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura Municipal de Porto Alegre (Brasil)

https://orcid.org/0009-0005-5133-6369
http://lattes.cnpq.br/3354855682557965
vivianpaliarini@gmail.com

Maria Stephanou, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-9105-4949
http://lattes.cnpq.br/3762091453068901
mastephanou@gmail.com

How to Cite

Paliarini, V., & Stephanou, M. (2024). Educator Iva Waisberg Bonow, an (almost) unknown intellectual and educator: her mediation in the project “O Mundo da Criança” collection. Cadernos De História Da Educação, 23(Contínua), e2024-63. https://doi.org/10.14393/che-v23-e2024-63

References

ABREU, Márcia História dos textos, história dos livros e história das práticas culturais - ou uma história da revolução da leitura. In: CHARTIER, Roger. Formas e sentido. Cultura escrita: entre distinção e apropriação. Campinas: Mercado de Letras; Associação de Leitura do Brasil (ALB), 2003.

ALVES, Claudia; LEITE, Luiza. Intelectuais e história da educação no Brasil: poder, cultura e políticas. Vitória: Edufes, 2011.

AZEVEDO, Fernando de. A reforma do ensino no Distrito Federal: discursos e entrevistas. São Paulo: Melhoramentos, 1931.

BONOW, Iva Waisberg. Anísio Spinola Teixeira: Missionário e mártir da Educação Democrática no Brasil. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/livro6/missionario.html. Acesso em: 16 jun. 2024.

BONOW, Iva Waisberg. Homenagem a Fernando de Azevedo. In: Arquivos do Instituto de Educação, v.II, n.4, p.83-101, dez 1945.

BURKE, Peter. A escrita da história: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora UNESP, 2011.

CATANI, Denice Barbara. Notas de Leitura. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n.22, p.176-177, jan. a abr. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/SyrRqsBwySx47vZ3Vq3FxDr/.

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque, BRITTO, Jader de Medeiros (orgs.). Apresentação. Dicionário de Educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais. 2ª ed. aumentada. Rio de Janeiro: Editora UFRJ & MEC/INEP/COMPED, 2002, 1008p.

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque; BRITTO, Jader de Medeiros. Dicionário de educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n.13, p.144-148, jan. a abr. 2000. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782000000100012&lng=pt&nrm=iso.

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque, BRITTO, Jader de Medeiros (orgs.). Dicionário de Educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais. 1ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ & MEC/INEP, 1999.

GOMES, Ângela de Castro; HANSEN, Patrícia Santos. Intelectuais mediadores: Práticas culturais e ação política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

GURGEL, Patrícia. Professores-normalistas do Instituto de Educação do Rio de Janeiro (1930 – 1960): um estudo sobre trajetórias profissionais. Dissertação (Mestrado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UFRJ, 2016.

LOPES, Sonia Castro. Um sopro de liberdade em tempos de autoritarismo: Iva Waisberg e o debate educacional dos anos 1930 – 40. IX Congresso Brasileiro de História da Educação. Anais. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2017.

LOPES, Sonia Castro. Perfis docentes: prestígio e hierarquia no Instituto de Educação do Rio de Janeiro (anos 1950 -60). Rev. Bras. de Hist. Educação. Maringá, v.14, n.1, p.251-271, jan. a abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v14i1.433

LOPES, Sonia Castro. Oficina de Mestres: história, memória e silêncio sobre a Escola de Professores do Instituto de Educação do Rio de Janeiro (1932 – 1939). Rio de Janeiro: DP&A Editora FAPERJ, 2006.

LOPES, Sonia Castro & GURGEL, Patrícia. A “prata da casa”: Percursos acadêmicos e trajetórias profissionais de Ex-alunas do Instituto de Educação do Rio de Janeiro (1930 – 1960). Educação em Foco. Juiz de Fora, v.22, n.2, p.73-111, 2017. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v16i4.818

PALIARINI, Viviane. A coleção O Mundo da Criança no Brasil.: formas materiais, estratégias editoriais e difusão de leituras para a infância. Tese (Doutorado em Educação) Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. UFRGS, 2023.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas/SP: Autores Associados, 2007.

XAVIER, Libânia Nacif. Interfaces entre a história da educação e a história social e política dos intelectuais: conceitos, questões e apropriações. In: GOMES, Ângela de Castro; HANSEN, Patrícia Santos. Intelectuais mediadores: Práticas culturais e ação política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

XAVIER, Libânia Nacif. Para além do campo educacional: um estudo sobre o Manifesto dos Pioneiros da educação Nova (1932). Bragança Paulista. EDUSF, 2002.