Personal Archives on the Present Time radar. Dimensions and possibilities in academic studies
Main Article Content
Abstract
This text discusses the conditions of production, conservation and use of personal archives of university professors, subjects endowed with intellectuality, and their inscriptions in the History of Education mediated by the investigative experience of the History of Present Time. This approach contemplates, in different temporalities, the dimensions and possibilities of the personal archives of these educators in which the study of such life trajectories in the present time allows reconfigurations of pasts. It is also emphasized the use of these documents as a means of investigating both individual and collective actions that crossed the daily and academic life of Balduíno Antonio Andreolla (UFRGS) and Walter Fernando Piazza (UFSC), between the decades of 1950 to 1990. Does problem-like gestures of storing papers from the past allow us to wonder if such experiences can be considered memorable in teachers' journeys to the point of taking place in their drawers. Did they keep it so they wouldn't forget? Is preservation a way of seeking, in life, a kind of musealization of their memory?
Article Details
Section
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
ALMEIDA, Doris Bittencourt; GRIMALDI, Lucas. Entre gestos de guardar e atos de testemunhar: o Arquivo de memórias da Faculdade de Educação/UFRGS. Educação em Revista, v.36, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698223025.
ANDREOLA, Balduíno Antonio. Biografia intelectual de Balduíno Antonio Andreola. Revista Pedagógica. Chapécó, v.17, n.36, p.51-68, 2015. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v17i36.3147.
ASSMANN, Aleida. Espaços de Recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinhas/SP: Unicamp, 2011.
BASTOS, Maria Helena Camara; CUNHA, Maria Teresa Santos; MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Destino das Letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: EDUPF, 2003.
BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Arquivos: estudos e reflexões. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.
BELLOTTO, Heloísa Liberali. Tratamento Documental. Rio de Janeiro: Editora FGV. 2006.
CARVALHO, Marta Maria Chagas; PINTASSILGO, Joaquim (Org). Modelos Culturais, Saberes Pedagógicos, Instituições Educacionais: Portugal e Brasil, Histórias Conectadas. São Paulo: EDUSP, 2011.
COX, Richard. Arquivos Pessoais: um novo campo profissional – leituras, reflexões e reconsiderações. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.
CUNHA, Maria Teresa Santos. (Des)Arquivar: arquivos pessoais e ego-documentos no tempo presente. São Paulo: Florianópolis: Rafael Copetti Editor, 2019.
CUNHA, Maria Teresa Santos. Entre Netuno e Clio: primeiras aproximações às cartas do Almirante Henrique Boiteux (Santa Catarina/Século XX). Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v.3, n.9, 2018.
FOUCAULT, Michel. Nietzche, a genealogia da História. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. São Paulo: Graal, 2008.
GOMES, Ângela Maria de Castro. Nas malhas do feitiço: O historiador e os encantos dos arquivos privados. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.11, n.21, p. 121-128, jul.1998
GREENBLATT, Stephen. O novo historicismo: ressonância e encantamento. Estudos Históricos, Rio de Janeiro. v. 4, n. 8, p. 244·261, 1991.
HEYMANN, Luciana, De "arquivo pessoal' a "patrimônio nacional": reflexões acerca da produção de " legados". In: Seminário PRONEX Direitos e Cidadania, 1, 2005, Rio de Janeiro.
Anais Eletrônicos... Rio de Janeiro: CPDOC, 2005. Disponível em: https://cpdoc.fgv.br/producao_intelectual/arq/1612.pdf/. Acesso em 20 out. 2020.
HARTOG, François. Tempo e patrimônio. Varia Historia, Belo Horizonte, v.22, n.36, p.261-273, jul-dez.2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/vh/v22n36/v22n36a02.pdf. Acesso em 21 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-87752006000200002.
HARTOG, François. Evidência da História. O que os historiadores vêem. Belo Horizonte:Autêntica Editora,2011.
HEYMANN, Luciana. Arquivos Pessoais em perspectiva etnográfica. In: TRAVANCAS, I. R.; HEYMANN, L.(Org.) Arquivos pessoais: reflexões multidisciplinares e experiências de pesquisa. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013, pp 29-42.
HOBBS, Catherine. ‘’O caráter dos arquivos pessoais: reflexões sobre o valor dos documentos de indivíduos’’. In: Pensar os arquivos/Uma antologia. Luciana Heymann e Letícia Nedel, organizadoras; Rio de Janeiro: FGV Editora, 2018, p. 261-274).
KOSELLECK, R. Estratos do tempo: estudos sobre História. Rio de Janeiro, Contraponto, 2014.
LIMA, Valeska Alessandra de; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. O Colégio de Aplicação/UFRGS e a difusão das classes experimentais secundárias: entre o arquivo e a memória oral (1959-1981). Revista História da Educação, v.22, n.56, p.207-227, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/77345.
MENEZES, Maria Cristina (Org). Desafios Iberoamericanos: O Patrimônio Histórico Educativo em Rede, São Paulo: CME/FEUSP, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/9788560944651.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. O carteiro e o educador: práticas políticas na escrita epistolar. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n.10, p. 45-69, jul./dez. 2005.
NÓVOA, Antonio (Org). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Sensibilidades: escrita e leitura da alma. In: PESAVENTO, Sandra Jatahy; LANGUE, Frédérique. (Org.). Sensibilidades na história: memórias singulares e identidades sociais. Porto Alegre: UFRGS, 2007.
RAMOS, Tania Regina de Oliveira.” Querido diário: Agenda é mais moderno”. In: MIGNOT, Ana Chrystina; BASTOS, Maria Helena Camara; CUNHA, Maria Teresa Santos. (Org.). Refúgios do Eu. educação, história, escrita autobiográfica. Florianópolis: Editora Mulheres, 2000. p. 191-201.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Unicamp, 2007.
ROUSSO, Henry. A última catástrofe: a história, o presente, o contemporâneo. Rio de Janeiro: FGV, 2016.