The Didactics in teacher training courses: about times, spaces and some subjects involved in the discipline at the University of São Paulo and the University of Brasil (1934-1969)

Main Article Content

Katiene Nogueira da Silva
José Cláudio Sooma Silva

Abstract

This article is the result of research that analyzed the Didactics discipline at the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters (FFCL) of the University of São Paulo and at the National Faculty of Philosophy (FNFi) of the University of Brasil, aiming to understand dimensions related to the performance of some of their professors and their teaching programs, the historical aspects of the constitution and teaching of the discipline, its divergences and convergences. The time frames included the period of operation of the two institutions, the FFCL/USP (1934-1969) and the FNFi/UB (1939-1968). With the objective of indicating some aspects related to the histories of the Didactics discipline in higher education, also contributing to the recovery of elements that are part of the culture and memory of these institutions that are among the oldest in Brazil, the study took as privileged sources the documentation of these universities, memorial works, discipline programs and teaching plans.

Article Details

Section

Articles

Author Biographies

Katiene Nogueira da Silva, Universidade de São Paulo (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-1280-3041

http://lattes.cnpq.br/8523522666926651

katiene@usp.br

José Cláudio Sooma Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-3647-8703

http://lattes.cnpq.br/9289502247184812

claudiosooma@gmail.com

How to Cite

Silva, K. N. da, & Silva, J. C. S. (2025). The Didactics in teacher training courses: about times, spaces and some subjects involved in the discipline at the University of São Paulo and the University of Brasil (1934-1969). Cadernos De História Da Educação, 24(Contínua), e2025-34. https://doi.org/10.14393/che-v24-e2025-34

References

Anuário da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo – 1952 (publicado em 1954) - FFCL/USP.

CANDAU, Vera Maria (org.) A Didática em Questão. Petrópolis: Vozes, 1991.

CARVALHO, Marta Maria Chagas. “Quando a história da educação é a história da disciplina e da higienização das pessoas”. In: FREITAS, Marcos Cezar (org.). História Social da Infância no Brasil. São Paulo: Cortez Editora/USF-IFAN, 1997, p. 269-87.

CUNHA, Luiz Antonio. A Universidade Crítica - O Ensino Superior na República Populista. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1983.

Decreto nº 7.067, de 6 de abril de 1935 - Regulamento do Instituto de Educação - FFCL/USP.

ECAR, Ariade; FRANCHINI, Fernanda. Esforços para uma educação nova em São Paulo: discursos e marcas na definição do cinema educativo (1920-1930). In: VIDAL, Diana Gonçalves; RABELO, Rafaela Silva. Movimento internacional da educação nova. - 2. ed. - Belo Horizonte [MG] : Fino Traço, 2020, p. 209-33

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. A Faculdade Nacional de Filosofia: origens, construção e extinção. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, (16), p. 107-131, jul./dez. 2003.

FÉTIZON, Beatriz Alexandrina de Moura. Subsídios para o estudo da Universidade de São Paulo. Tese (Doutorado em Educação). FEUSP, 1986.

FONSECA, Maria Verônica Rodrigues da. A história da disciplina acadêmica Didática Geral na Faculdade Nacional de Filosofia (FNFi) da Universidade do Brasil: um olhar arqueológico. Educar em Revista, 2015 Jan;(55):229–46. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.39881

LEVI-STRAUSS, Claude. Tristes trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

VASCONCELOS, Mario Sergio. Difusão das ideias de Piaget no Brasil. 1995. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.

VEIGA, Ilma Passos A. Por dentro da didática: um retrato de três Pesquisas. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO – Convergências e Tensões no campo da formação e do trabalho docente, XV., 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 47-59.

VIDAL, Diana Gonçalves. “Escola Nova e o Processo Educativo”. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira & FARIA FILHO, Luciano Mendes de & VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 497-517.