The contributions of Boris Kossoy’s iconography and Erwin Panofsky’s iconology to the History of Education survey
Main Article Content
Abstract
The analysis of photography as a document falls within the field of Social History and the History of Mentalities. The article situates the importance of the iconographical sources in the context of the research in the History of Education. Iconography does not rival nor deny other sources, however articulate itself with them, providing unpublished information, which is not always found in classical documents. The text brings along the methodological discussion about the use of photography in the historiographic research. It also moves to alignment two analysis of photograph perspectives: Boris Kossoy’s iconography and Erwin Panofsky’s iconology, in dialogue with the conceptions of Ana Maria Mauad, Solange Ferraz de Lima, Vânia Carneiro de Carvalho and Ulpiano Toledo Bezerra de Meneses. Together, iconography and iconology open new spectra of approach, analysis, and interpretation of history, contributing to the deciphering of imagetic content. The two techniques aim to contributing with the image content decoding. Photographs are not allegorical resources. They carry symbolisms, representations, and meanings that cannot be disregarded by the historiography of education. It is not about the images quantitative enrolled in the survey that bestow the research attributes, but the interpretative endeavor of the researcher in the quest for historical phenomenon casual link which can be found in the photographic artifact.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
How to Cite
References
BARROS, José D’Assunção. Fontes históricas: revisitando alguns aspectos primordiais para a pesquisa histórica. Mouseion: Revista do Museu e Arquivo Histórico La Salle, Canoas, RS, n.12, p.129-159, mai-ago/2012. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/332/414. Acesso em: 02 jul. 2022.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter; SCHÖTTKER, Detlev; BUCK-MORSS, Susan; HANSEN, Miriam. Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Tadeu Capistrano (Org.). Tradução de Marijane Lisboa e Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. p. 9-40. 256 p. (Coleção ArteFíssil).
BERGER, John. Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gilli, 2000. 192 p.
BOCCATO, Vera Regina Casari; FUJITA, Mariângela Spotti Lopes. Discutindo a análise documental de fotografias: uma síntese bibliográfica. Cadernos BAD: Revista da Associação Portuguesa de Bibliotecários, arquivistas e documentalistas, Lisboa, Portugal, n. 2, 2006, p. 84-100. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362006000200010.
BUCK-MORSS, Susan. Estética e anestésica: uma reconsideração de A obra de arte de Walter Benjamin. In: BENJAMIN, Walter; SCHÖTTKER, Detlev; BUCK-MORSS, Susan; HANSEN, Miriam. Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Tadeu Capistrano (Org.). Tradução de Marijane Lisboa e Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. p. 155-204. 256 p. (Coleção ArteFíssil).
CARVALHO, Vânia Carneiro de; LIMA, Solange Ferraz de. Cultura visual na era da reprodutibilidade técnica da imagem. dObra[s]: Revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S.l.], v.5, n.11, p.56-66, 2012. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v5i11.163.
EDWARDS, Elizabeth. Photographs as Strong History? In: CARAFFA, Costanza; SERENA Tiziana (Orgs.). Photo Archives and the Idea of Nation, 322-328. Berlim: Walter de Gruyter, 2015.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. 280 p.
KOSSOY, Boris. Fotografia & história. 4. ed. amp. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012. 184 p.
LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vânia Carneiro de. Circuitos e potencial icônico da fotografia: o caso Aylan Kurdi. Estudos Ibero-Americanos, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 41-60, 2018. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2018.1.27676.
MARROU, Henri-Irénée. De la connaissance historique. Paris: Éditions du Seuil, 1954. 318 p. Disponível em: https://www.academia.edu/8497514. Acesso em: 27 jun. 2022.
MARTINS, Ernesto Candeias. Um olhar sobre as fontes e as abordagens da investigação histórico-educativa. Educare Educere: Revista da Escola Superior de Educação de Castelo Branco, Castelo Branco, Portugal, ano IV, n. 5, dezembro de 1998, p. 87-89, 1998. Disponível em: https://repositorio.ipcb.pt/handle/10400.11/1304. Acesso em: 16 mai. 2022.
MAUAD, Ana Maria. Esto no es una ventana: la mirada fotográfica de Genevieve Naylor a Brasil, 1940-1942. Revista de Arte Ibero Nierika, [S.l.], n. 27. ene-jun. 2025, p. 20-45. DOI: https://doi.org/10.48102/nierika.vi27.754.
MAUAD, Ana Maria. Fotografia pública e cultura do visual, em perspectiva histórica. Revista Brasileira de História da Mídia, [S. l.], v.2, n.2, jul-dez. 2013, p.11-20. DOI: https://doi.org/10.26664/issn.2238-5126.2220134056.
MAUAD, Ana Maria; LOPES, Marcos Felipe de Brum. Imagem, história e ciência. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 9, n. 2, p. 283-286, mai-ago. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-81222014000200002.
MAUAD, Ana Maria; LOUZADA, Silvana; SOUZA JÚNIOR, Luciano Gomes de. Das revistas ilustradas ao fotojornalismo independente: itinerários da prática fotográfica no Brasil do século XX. Fotocinema: Revista Científica de Cine y Fotografía, [S. l.], n. 22, p. 221–254, 2021. DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11713.
MAUAD, Ana Maria. Os fatos e suas fotos: dispositivos modernos na produção do acontecimento na contemporaneidade. Revista Z Cultural, Ano IV, n.1, p.1-13, 2008. Disponível em: https://revistazcultural.pacc.ufrj.br/os-fatos-e-suas-fotos-dispositivos-modernos-na-producao-do-acontecimento-na-contemporaneidade-de-ana-maria-mauad-2/. Acesso em: 30 abr. 2025.
MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. A fotografia como documento: Robert Capa e o miliciano abatido na Espanha: sugestões para um estudo histórico. Tempo: Revista do Departamento de História da UFF, Niterói, v.7, n.14, p.131-142, 2003a. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1670/167018094007.pdf. Acesso em: 27 abr. 2025.
MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História. v.23, n.45, p.11-36, 2003b. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882003000100002.
MÜLLER, Tania. A fotografia como instrumento e objeto de pesquisa: imagens da Imprensa e do Estado do cotidiano de crianças e adolescentes do Serviço de Assistência ao Menor - SAM – (1959-1961). In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED: Educação, Cultura e Conhecimento na Contemporaneidade, 29., Caxambu, MG. Anais [...]. Caxambu, MG: ANPEd, 2006, p.1-15. Disponível em: https://legado.anped.org.br/sites/default/files/gt02-1796.pdf. Acesso em: 19 abr. 2025.
OLIVEIRA, Terezinha; NUNES, Meire Aparecida Lóde.Análise iconográfica: um caminho metodológico de pesquisa em história da educação. Revista Contrapontos, v. 10, n.3, p.307-313, set-dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.univali.br/ index.php/rc/issue/view/159. Acesso em: 04 mai. 2025.
PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. Tradução de Maria Clara Forbes Kneese e Jacob. Guinsburg. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011. 440 p. (Coleção Debates).
SAVIANI, Dermeval. Breves considerações sobre fontes para a história da educação. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p. 28-35, ago. 2006. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4913/art5_22e.pdf. Acesso em: 20 dez. 2021.
SCHIMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. São Paulo: Edusc, 2007. 382 p.