The curricular limits and their implications in the Experimental Medicine Course at USP (1968-1974)

Main Article Content

Lys Angélica Lamera Vane
Matheus Fachini Vane
Joaquim Edson Vieira

Abstract

The 'Experimental Medicine Course' at USP, which originated in the 1960s, proposed the 'bio-psycho-social' integrality of health and illness in its curriculum. Its teaching method, inspired by the 'Problem-Based Learning' strategy, presented real health situations as a rationale for student-centered learning objectives to solve these problems. The two medical courses at USP in São Paulo—the current one, called traditional, and the new one, experimental—did not have harmonious administrative coexistence. In 1974, they underwent their 'curricular merger.' This text reports semi-structured interviews conducted between 2014 and 2016. The reflections of its then teachers and students support these analyses. They suggest the formation of an idealistic group with a strong identification with the course. The interviews indicate that its foundations were constituted by the voluntary pedagogical training of teachers who imposed limits on the new curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vane, L. A. L., Vane, M. F., & Vieira, J. E. (2024). The curricular limits and their implications in the Experimental Medicine Course at USP (1968-1974). Cadernos De História Da Educação, 23(Contínua), e2024–17. https://doi.org/10.14393/che-v23-e2024-17
Section
Articles

References

BAKER, Constance M. Problem-based learning for nursing: integrating lessons from other disciplines with nursing experiences. Journal of Professional Nursing, v.16, n.5, p.258-266. 2000. DOI: https://doi.org/10.1053/jpnu.2000.9461

CUNHA, Marcus V. John Dewey e o pensamento educacional brasileiro: a centralidade da noção do movimento. Revista Brasileira de Educação, vol.17, p.86-99. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000200007

FRANZOSI, Roberto. Narrative Analysis - Or Why (And How) Sociologists Should Be Interested in Narrative. Annual Review of Sociology, vol.24, p.517-54. 1998. DOI: http://www.jstor.org/stable/223492.

FRENK, Julio et al. Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. The Lancet, vol.376, n.9756, p.1923-58. 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61854-5

LACAZ, Carlos S. História da Faculdade de Medicina da USP: reminiscências, tradição, memória da minha escola. São Paulo: Atheneu; 1999.

LUDMERER, Kenneth M. Abraham Flexner and medical education. Perspectives in Biology and Medicine, vol.54, n.1, p.8-16. Winter 2011. DOI: https://doi.org/10.1353/pbm.2011.0009

MARCONDES, Eduardo. O Curso Experimental de Medicina da Universidade de São Paulo. Educ. Med. Salud., vol. 9, p. 172-195, 1975.

MARCONDES, Eduardo; GONÇALVES, Ernesto Lima. Educação Médica. São Paulo, Sarvier; 1998.

MARTINS, Carlos Benedito. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v.30, n.106, p.15-35, Apr. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000100002

MOTA, André. Entre o curso tradicional e o curso experimental da Faculdade de Medicina-USP: a experiência da pedagoga Maria Cecília Ferro Donnangelo, 1968-1976. Educar em Revista, vol.54, p.159-172. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.37808

MOTA, André; SCHRAIBER, Lilia Blima; AYRES, José Ricardo Carvalho Mesquita. “Paulistanidade” e a construção da Saúde Coletiva no estado de São Paulo, Brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, vol.21, n.60, p.5-11. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0863.

MOTA, André. Tempos Cruzados: a saúde coletiva no estado de São Paulo, 1920-1980. 1ª ed. São Paulo: Hucitec, 2020

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o regime militar: cultura política brasileira e modernização autoritária. 1ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

RAW, I. Reformulação do ensino médico: Faculdade de Medicina e a USP. Revista USP, vol.20, p.131-137. 1994. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i20p131-137

SCHRAIBER, Lilia B. Pesquisa qualitativa em saúde: reflexões metodológicas do relato oral e produção de narrativas em estudo sobre a profissão médica. Rev Saude Publica, vol.29, n.1, p.63-74, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101995000100010

SNIDER, Colin M. “Deficient Education,” “Academic Questions,” and Student Movements: Universities and the Politics of the Everyday in Brazil's Military Dictatorship, 1969–1979. The Americas, Vol. 75, n.4, p. 699-732, 2018. DOI: https://doi.org/10.1017/tam.2018.38

SOBRAL, Dejano T. Três casos de inovação curricular no panorama recente (1964-1988) da educação médica brasileira: subsídios de um retrospecto baseado na revisão de documentos. Revista Brasileira de Educação Médica, v.38, n.4, p.493-501. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000400011

TAVANO, Patrícia T. et al. Curso Experimental de Medicina da FMUSP e suas conjeturas de implementação. Khronos, Revista de História da Ciência, vol.4, p.84-101. 2017.

TEIXEIRA, A. Bases da teoria lógica de Dewey. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. XXIII, n.57, p.3-27. 1955.