The family environment and the option for teaching: a study including three generations of the Ceccato family

Main Article Content

Joyce Carolina de Freitas
Giovanna do Amaral Ceccato de Lima Gabinio
Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira

Abstract

The research that gave rise to this article investigated the relationship between the family environment and the professional choice of teaching. The study was carried out with support in cultural history, seeking to investigate the place occupied by the family environment in the choice of the teaching profession. The general objective is to analyze the dynamics of the relationship between the family environment and the professional choice of teaching. The research has a bibliographic, documentary and field character, with a qualitative approach. The main authors are: Nóvoa (2000), Moita (2000), Faht (2011), Bohoslavsky (2015) and Bourdieu (1983). The field research involved the life history of three teachers from the Ceccato family, covering the period between 1959 and 2015. With the analysis of the data, it is understood that the choice of profession is influenced by both the family and the social context, and both varying, to a greater or lesser extent, according to the period in which one lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Freitas, J. C. de, Gabinio, G. do A. C. de L., & Vieira, A. M. D. P. (2024). The family environment and the option for teaching: a study including three generations of the Ceccato family. Cadernos De História Da Educação, 23(Contínua), e2024–13. https://doi.org/10.14393/che-v23-e2024-13
Section
Articles

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BOHOSLAVSKY, Rodolfo. Orientação vocacional: a estratégia clínica. 13ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato. (org).; Sociologia. Trad. Paulo Montero e Alicia Auzmendi. São Paulo: Ática, 1983. p. 46-81.

BOURDIEU, Pierre. Futuro de classe e causalidade do provável. In: NOGUEIRA, Maria Alice. e CATANI, Afrânio. (orgs.). Escritos de Educação. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 2001a. p. 81-126.

BOURDIEU, Pierre. Classificação, desclassificação, reclassificação. In: NOGUEIRA, Maria Alice e CATANI, Afrânio. (org.). Escritos de Educação. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 2001b. p. 145-183.

BURNIER, Suzana; CRUZ, Regina Mara Ribeiro; DURÃES, Marina Nunes; PAZ, Mônica Lana; SILVA, Adriana Netto; SILVA. Ivone Maria Mendes. Histórias de vida de professores: o caso da educação profissional. Revista Brasileira de Educação v.12 n.35 maio/ago. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000200013

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

COLÍN, Luis Álvarez. Familia, desarrollo y cambio social. Claves para un estudio interdisciplinario. En-clav. pen v.2, n.4, México, dic. 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2008000200001. Acesso em 20 nov. 2020.

FAHT, Beatriz Hering. Fatores que influenciam a escolha profissional do jovem universitário e sua visão a respeito da orientação profissional. (122f.) 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – UNIVALI, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2011. Disponível em: https://siaiap39.univali.br/repositorio/bitstream/repositorio/1854/1/Beatriz%20Hering%20Faht.pdf. Acesso em 20 nov. 2020.

FILOMENO, Karina. Mitos familiares e a escolha profissional: uma visão sistêmica. São Paulo: Vetor, 1997.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa.6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LAKATOS, Eva Maria.; MARCONI, Marina Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria método e criatividade.17ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. 80 p.

MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação e de trans-formação. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2000. p. 111-140.

NÓVOA, Antonio (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2000.

PORTELLI, Alessandro. Forma e significado na história oral: a pesquisa como um experimento em igualdade. Tradução de Maria Therezinha Janine Ribeiro. Projeto história, São Paulo, n.14, p. 7-39, fev. 1997.

SANTOS, Larissa Medeiros Marinho dos. O papel da família e dos pares na escolha profissional. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 1, p. 57-66, jan./abr. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722005000100008

THOMPSON, Paul. A voz do passado. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.