A study on the historical context of the North of Minas in the 19th century and the trajectory of the teaching profession of Chiquinha Leite (c.1840-1911)

Main Article Content

Danilo Arnaldo Briskievicz

Abstract

The text is structured around the contradiction of the patriarchy in relation to the professional teaching trajectory of the teacher of the mixed school of Três Barras, Chiquinha Leite, against which she had to fight to insert herself in the teaching career, in the few gaps or crevices of the XIX century. We show how the performance of men in the Senado da Câmara (public administration), in the Comarca do Serro do Frio (administration of justice) and in the parish of  Nossa Senhora da Conceição (ecclesiastical administration) was based on the system of favors and regalism. On the other hand, we show how the place of the teacher depended on the understanding of patriarchy and its rules historically inherited as a colonial and imperial pedagogical gesture, which in fact is the method of reading this context. The study is part of an attempt to deepen the foundations of female teaching in Minas Gerais in the 19th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Briskievicz, D. A. (2024). A study on the historical context of the North of Minas in the 19th century and the trajectory of the teaching profession of Chiquinha Leite (c.1840-1911). Cadernos De História Da Educação, 23(Contínua), e2024–12. https://doi.org/10.14393/che-v23-e2024-12
Section
Articles

References

BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. A arte da tipografia e seus periódicos: história da imprensa serrana das minas do Serro do Frio à cidade do Serro, 1702-2000. Serro: Tipographia Serrana, 2002.

BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. A modernização pela instrução pública: a educação brasileira de 1841 a 1889, a partir do Serro/MG. História & Ensino, Londrina, v.26, n.2, p. 449-475, Jul./Dez. 2020a. DOI: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p449

BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. Comarca do Serro do Frio. História da educação entre os séculos XVIII ao XX. Curitiba: Appris Editora, 2020b.

BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. Fundamentação da história da educação brasileira: o gesto pedagógico colonial, os processos para consulta e os regimentos, séculos XVII-XVIII. Revista Brasileira de História da Educação, v.21, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v21.2021.e162

BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. Serro: patrimônio do Brasil. Curitiba: Appris Editora, 2022.

CALVI, Lourdes Margareth; MACHADO, Maria Cristina Gomes. Paulino de Souza: a instrução pública como elemento moralizador. Revista HISTEDBR, Campinas: Unicamp-FAE, v.1, n.0, p.1-14, 2003.

CASTANHA, André Paulo. Pedagogia da moralidade: a ordem civilizatória imperial. [2017]. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/artigos_frames/artigo_014.html. Acesso: 24 maio 2022.

FARIA FILHO et al. A história da feminização do magistério no Brasil: balanço e perspectivas de pesquisa. In: PEIXOTO, Ana Maria Casasanta; PASSOS, Mauro. A escola e seus atores: educação e profissão docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p.53-87.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. 9.ed. São Paulo: Edusp; Fundação para o Desenvolvimento da educação, 2001.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 6.ed. Rio de Janeiro/São Paulo, Paz e Terra, 2017.

MOURÃO, Paulo Krüger Corrêa. O ensino em Minas Gerais no tempo do Império. Belo Horizonte: Centro Regional de Pesquisas Educacionais, 1959.

SAVIANI, Dermeval et al. O legado educacional do século XIX. Campinas: Editora Autores Associados, 2017.

SILVA, Dario Augusto Ferreira da. Memória sobre o Serro antigo. Serro: Typographia Serrana, 1928.