Photography as a gateway to school culture: images of schools in the city of Londrina, Paraná (1950-1985)

Main Article Content

Sandra Regina Ferreira de Oliveira
Gabrieli de Assis Marcolino

Abstract

We present the results of a research carried out in the collection of the Museu Escolar de Londrina – MEL, whose objective was to identify the typologies of photographed actions and the possibilities for the study of School Culture. Eleven collections were analyzed, totaling 669 photographs dated from 1950 to 1985. The theoretical framework brings the concept of School Culture closer to the field of History of Education. The results indicate in five typologies: political actions, school routine, celebrations, commemorative dates and municipal management. It is concluded that the study makes it possible to enter the field of School Culture and understand the school in its most complex dimensions, that is, through the perception of what the school keeps beyond its official curriculum, as well as knowing the always present relationship between the School Education and the city's movements in all its aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira, S. R. F. de, & Marcolino, G. de A. (2024). Photography as a gateway to school culture: images of schools in the city of Londrina, Paraná (1950-1985). Cadernos De História Da Educação, 23(Contínua), e2024–04. https://doi.org/10.14393/che-v23-e2024-04
Section
Articles
Author Biographies

Sandra Regina Ferreira de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-9777-4461
http://lattes.cnpq.br/9304053885604944
sandraoliveira.uel@gmail.com

Gabrieli de Assis Marcolino, Universidade Estadual de Londrina (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-2654-5522
http://lattes.cnpq.br/5293445161170989
gabrieliassis93@gmail.com

References

ABDALA, R.D. Fotografias escolares: práticas do olhar e representações sociais nos álbuns fotográficos da Escola Caetano de Campos (1895 – 1966). Orientadora: Profª. Drª. Diana Gonçalves Vidal. 2013. 314 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade de São Paulo, 2013.

BARTHES, R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BLOCH, M. Apologia da história ou o ofício de historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BURKE, P. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. Bauru: EDUCS, 2004.

CANABARRO, I. Fotografia e História Cultural: uma janela aberta para o mundo. Revista Mouseion, Canoas, Editora Unilasalle, n. 21, p. 17-34, ago. 2015. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/viewFile/1981-7207.15.1/pdf_2. Acesso em: 10 out. 2020.

CAMPOS, R.D. Mulheres e crianças na imprensa paulista (1920-1940): representação e história. 2007. 216 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2007.

FARIA FILHO, L.M.; GONÇALVES, I.A.; VIDAL, D.G.; PAULILO, A.L. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p.139-159, jan./abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100008

KOSSOY, B. História & Fotografia. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

KOSSOY, B. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.

MAUAD, A. M. Através da imagem: fotografia e história interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, v.1, n.2, p.73-98, 1996. Disponível em https://codecamp.com.br/artigos_cientificos/ ATRAVESDAIMAGEMFOTOGRAFIA.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

MAUAD, A. M. Fotografia e história. Rede da memória virtual brasileira. Rede Memória, 2006. Disponível em: https://bndigital.bn.gov.br/dossies/rede-da-memoria-virtual-brasileira/ artes/fotografia- e-historia/. Acesso em: 20 dez. 2020

MENEZES, E. T. de. Verbete método Decroly. Dicionário interativo da educação brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/metodo-decroly/. Acesso em: 02 jun. 2020.

OLIVEIRA, M.A.M.; TAMBARÁ, E.A.C. A imagem fotográfica como fonte para a pesquisa em história da educação. In: III Congresso Brasileiro de História da Educação. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, v.1, 2004. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe3/Documentos/Individ/Eixo1/252.pdf. Acesso em: 21 dez. 2020.

OLIVEIRA, R; BITTENCOURT JUNIOR, N. A fotografia como fonte de pesquisa em história da educação: usos, dimensão visual e material, níveis e técnicas de análise. VII Congresso Brasileiro de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação. Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá, 2013. Disponível em: http://sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe7/pdf/03-%20FONTES%20E%20METODOS%20EM%20 HISTORIA%20DA%20EDUCACAO/A%20FOTOGRAFIA%20COMO%20FONTE%20DE%20PESQUISA%20EM%20HISTORIA%20DA%20EDUCACAO.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.

SOUZA, R.F. Um itinerário de pesquisa sobre a cultura escolar. In: CUNHA, M. V. (org.) Ideário e imagens da Educação Escolar. Campinas: Autores Associados; Araraquara: PPGEE/FCL UNESP, 2000.

YAMASHITA, B. E. G. Poder municipal e educação na cidade de Londrina (1934-1960): ações de uma “autonomia autorizada”. Orientador: Prof. Dr. Tony Honorato. 2019. 219 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.