Senador Correia School Group (1912-1930): a study on school culture
Main Article Content
Abstract
This article expounds the school culture formation process at Senador Correia School Group, in Ponta Grossa, between 1912 and 1930. From the documentary research, it was perceived a formation of elements in a growing school culture according to rules and behavioral norms that guided school actions through the organization of time and spaces, in order to also consider aspects of the school material culture. It was evidenced elements such as silence, time, order and conduct of the teacher as representatives of cultural heritage inherent to the republican educational context, marked by a resizing of the public education, starting with the idealization of models of primary school in Brazil.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ALCÂNTARA, Wiara Rosa; VIDAL, Diana. Corpo e matéria: relações (im)previsíveis da cultura material escolar. In: SILVA, Vera Lucia Gaspar da; SOUZA, Gizele de; CASTRO, Cesar. Cultura material escolar em perspectiva histórica: escritas e possibilidades. Vitória/ES, EDUFES, 2018, p.235-260.
BENCOSTTA, Marcus Levy Albino. Arquitetura e espaço escolar: reflexões acerca do proces-so de implantação dos primeiros grupos escolares de Curitiba (1903-1928). Educar. Curitba, n.18, p.103-141, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.236
BENCOSTTA, Marcus Levy Albino. Grupos escolares no Brasil: um novo modelo de escola primária. Histórias e memórias da educação no Brasil. In: STEPHANOU, Maria.; BASTOS, Maria Helena Camara (Orgs.). Histórias e memórias da educação no Brasil. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 2011, p.68-76.
BUFFA, Ester. História e filosofia das instituições escolares. In: ARAÚJO, José Carlos Souza; GATTI JUNIOR, Décio (Org.). Novos temas em historia da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas/ SP: Autores Associados; Uberlândia: EDUFU, 2002. p.25-38.
CIAVATTA, Maria. A cultura material escolar em trabalho e educação. A memória fotográfica de sua transformação. Educação e Filosofia. Uberlândia, v.23, n.46, p.37-72, jul./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v23n46a2009-2188
CORDOVA, Maria Julieta Weber. O Paranismo e o processo de produção historiográfica paranaense: o episódio do Cerco da Lapa. Revista de História Regional, [S. l.], v. 12, n. 2, 2008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/rhr/article/view/225. Acesso em: 7 maio. 2023.
DUSSEL, Inês; CARUSO, Marcelo. A Invenção da Sala de Aula: Uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna, 2003.
FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Dos Pardieiros aos Palácios.Cultura Escolar e Urbana em Belo Horizonte na Primeira República. Passo Fundo: Editora da UPF, 2000.
FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Escolarização, culturas e práticas escolares no Brasil: elementos teórico-metodológicos de um programa de pesquisa. In: LOPES, A. e MACEDO, E. (orgs.). Disciplinas e Integração Curricular: História e Políticas. Rio de Janeiro, DP&A.
FARIA FILHO, Luciano Mendes; VIDAL, Diana Gonçalves. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 14, p. 19-34. mai./ago. 2000.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001.
LUPORINI, Teresa Jussara. Memória e fontes iconográficas: desafios para a pesquisa em História da Educação. Revista Diálogo Educacional, v. 5, n. 14, jan/abr. 2005. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v5i14.7379
LUPORINI,Teresa Jusara. Escola Estadual Senador Correia: pioneira da instrução pública em Ponta Grossa. Ponta Grossa: Planeta, 1987.
PARANÁ. Regulamento da Instrucção Pública do Estado do Paraná, Estado do Paraná. Francisco Xavier da Silva e Octavio Ferreira do Amaral e Silva. TYP. Diário Oficial, 1901, p.91-93. Repositório Institucional da UFSC. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/123700. Acesso em: 21/01/2019.
PARANÁ. Relatório da Inspeção Geral da Instrução Pública. Estado do Paraná. Claudino Rogoberto Ferreira dos Santos. Typ. Diário Oficial, 1913. Arquivo Público do Paraná. Disponível em: http://www.arquivopublico.pr.gov.br/arquivos/File/RelatoriosSecretarios/Ano1912MFN787.pdf. Acesso em: 21/01/2019.
PINEAU, Pablo; DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. La escuela como máquina de educar: tres escritos sobre un proyecto de la modernidade, Buenos Aires: Paidós, 2001.
SENADOR CORREIA. Livro de Atas do Grupo Escolar Senador Correia. Acervo da Escola Estadual Senador Correia de Ponta Grossa – PR, 1912-1930.
SILVA, Vera Lucia Gaspar da; SOUZA, Gisele de. Objetos de utilidade prática para o ensino elementar: museus pedagógicos e escolares em debate. In: SILVA, Vera Lucia Gaspar da; SOUZA, Gizele de; CASTRO, Cesar. Cultura material escolar em perspectiva histórica: escritas e possibilidades. Vitória/ES, EDUFES, 2018, p.10-26.
SILVA, Vera Lucia Gaspar da; SOUZA, Gisele de; CASTRO, César Augusto. Por uma apresentação: a materialidade escolar entre caminhos, pesquisas e diálogos (Org.). In: SILVA, Vera Lucia Gaspar da; SOUZA, Gizele de; CASTRO, Cesar. Cultura material escolar em perspectiva histórica: escritas e possibilidades. Vitória/ES, EDUFES, 2018, p.10-26.
SOLOMON, Silmara. Cultura escolar no Grupo Escolar Senador Correia (1912-1930). 96f. Trabalho de Graduação (Licenciatura em Pedagogia) – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2017.
SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de Civilização. A implantação da Escola Primária Gradua-da no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Editora da Unicamp, 1998.
VEIGA, Cynthia Greive. Projetos Urbanos e Projetos Escolares: aproximação na produção de representações de educação em fins do século XIX. Educação em Revista. Belo Horizonte. n.26. dez. p.103-14. 1997.
VIÑAO FRAGO, Antonio. Historia de la educación y historia cultural: posibilidades, problemas e cuestiones. Revista Brasileira de História da Educação, p.63-82, set./dez. 1995.
WEBER, Maria Julieta. O Paranismo e o processo de produção historiográfica paranaense: o episódio do Cerco da Lapa. Revista de História Regional, [S. l.], v. 12, n. 2, 2008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/rhr/article/view/225. Acesso em: 7 maio. 2023.