CARTOGRAFIA DE SÍNTESE APLICADA À ANÁLISE DA SEGREGAÇÃO ESPACIAL EM UBERABA, MG
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG228059891Keywords:
Geographic Information System., Inequalities., MANOVA.Abstract
Urban segregation is a social phenomenon resulting from inequalities in relation to the location and the goods in the city. A manner to portray segregation is consider the spatial distribution of the economic and demographic aspects of the population. The present study builds an index of spatial segregation that summarizes some urban demographic characteristics of Uberaba, MG. Quantitative methods are used and applied to cartography of synthesis. Were used data from the 2010 IBGE Demographic Census Tracts. At the end, the cartographic model was statistically validated. The results shows that, from the 405 sectors analyzed, 20.83% have high and very high spatial segregation. Cumulatively, the indexes with medium, low and very low segregation add up to 79.17%, denoting a less critical quantitative. There is a transictional gradient between groups in space, going from more segregated census tracts in the periphery to less segregated in the center, similar to the pattern observed in metropolitans and big cities. The study shows the spaces in a condition of segregation, however, adequate explanations of these characteristics require the approach of the historical and political processes that led these populations to inhabit these spaces.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.