FLUXOS DE ENERGIA RADIANTE EM CULTIVOS DE AMORA-PRETA ‘TUPY’
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG228054787Keywords:
Radiation balance, Energy balance, Income solar radiation, Small fruits, Rubus sppAbstract
The objective of this study was to determine the albedo and characterize the interference of winter pruning times on the partitioning of radiation fluxes in ‘Tupy’ blackberry crops. The experiment was conducted in a commercial orchard in the municipality of Morro Redondo, RS, Brazil, with pruning performed on July 18 (early), August 10 (conventional) and September 1 (late), 2016. The stages of the phenological cycle with the highest accumulation of global solar radiation and net radiation were those from green berry to pink berry and from floral bud to open flower. From emergence to fruit maturity , the crops showed regularity in the amount of global solar radiation received, totaling 1392.1 MJ m-2 (early), 1327 MJ m-2 (conventional) and 1408.7 MJ m-2 (late). On a cloudy day, the net shortwave radiation on blackberry cultivation followed the same reduction in global solar radiation, 85%, compared to the sunny day, while for the net longwave radiation this reduction was equal to 50% (conventional and early pruning) and to 60% (late). The albedo of ‘Tupy’ blackberry ranged from 0.22 to 0.23 and the net radiation on the crop represented 54% to 59% of the global solar radiation.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.