GEOMORPHOLOGICAL MAPPING OF THE MUNICIPALITY OF CAMPOS GERAIS, SUL DE MINAS GERAIS
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG217647141Keywords:
Geomorphological chart, Relief, Interfluvial dimension, Depth of dissectionAbstract
This work aims to disseminate the results obtained through the geomorphological mapping of the municipality of Campos Gerais. This city is located in the Varginha microregion in the South of the State of Minas Gerais, which is distributed in an area of 769,504 km². The elaboration of the geomorphological chart was supported by the methodology proposed by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). The cartographic bases used are SRTM (Shuttle Radar Topography Mission) images and topographical maps of the study area made available by the IBGE in a scale of 1: 50.000, which faithfully fulfilled the proposed objectives. The work was able to map the geomorphological units with patterns of similar shapes, composed of models of pleasing and dissecting, besides identifying relevant facts about the evolution of the relief through the interpretation of the morphometric data, and of processes acting on the surface, as gullies, ravines, river catches, etc. which were represented by specific symbology, allowing a more detailed interpretation of the processes that occur in the geomorphological system of the area in question.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.