City, school and literacies of reexistence

a discursive course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v6n1-2024-71340

Keywords:

Literacies of Reexistence, Transversal Statements, Teaching-Learning, Discourse Study

Abstract

This is a proposal that analyzes the didactic potential of re-existence literacies, in the peripheral scene of the city of Belém do Pará, based on transversal statements. The process of theorizing the concepts will occur through a dialogue between Souza (2011), Canevacci (2004) and Fiorin (2016) in the search to dismember interpretative gestures that make the look at the peripheral inhabited spaces of a given urban spatialization broader. in line with the 1st year high school classroom. To systematize the research, the technical study procedures have a qualitative approach, using as an instrument for data production the discursive gaps left in the “marginal” spatialization of the city. The aim of this article is also to rethink teaching strategies that bring the student closer to the school environment and, at the same time, strengthen an active research practice in the formation of our own subjectivity as researchers immersed in notably more plural spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Luiza Silva Lima, Universidade Federal do Pará - UFPA

Graduação em Letras – Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (UFPA), pesquisadora do Laboratório de Estudos Discursivos Avançados do Pará (LEDAP - CNPq/UFPA) e Professora da Secretaria da Educação de Tocantins (Seduc - TO).

Welton, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutor em Letras (Área de concentração: Estudos Linguísticos) pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor Adjunto I do Instituto de Letras e Comunicação (ILC-UFPA) e docente permanente do Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional (PROFLETRAS - Unidade UFPA), atuando na área de ensino-aprendizagem de línguas e formação de professores. Coordenador do Laboratório de Estudos Discursivos Avançados do Pará (LEDAP - CNPq/UFPA).

References

BAGNO, Marcos. Dicionário crítico de sociolinguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

BAKTHIN, Mikhail (Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora da Unesp/Hucitec, 2014.

BARROS, Eliana; STRIQUER, Marilúcia; GONÇALVES, Adair. A sequência didática de gêneros como ferramenta de desenvolvimento de letramentos múltiplos. In: NASCIMENTO, E. L.; CRISTÓVÃO, V. L. L. (org.). Gêneros de texto/discurso: novas práticas e desafios. Campinas: Pontes Editores, 2019, p. 325-348.

BOURREAU, Alain. Propositions pour une histoire restreinte des mentalités. Annales: économies, sociétés, civilizacions, v. 44, n. 6, nov-dez. 1989, p. 1491-1504. DOI: https://doi.org/10.3406/ahess.1989.283666

BRAIT, Beth. Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CANEVACCI, Massimo. Sincrétika: explorações etnográficas sobre artes contemporâneas. São Paulo: Studio Nobel, 2013.

CANEVACCI, Massimo. A cidade polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. Tradução Cecília Prada. 2 ed. São Paulo: Studio Nobel, 2004.

DORNELES, Elizabeth. Linguagem em uso: a vida na ponta da língua. In: CAZARIN, E.; RASIA, G. (org.). Ensino e aprendizagem de línguas – língua portuguesa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007, p. 17-26

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento Bakhtin. São Paulo: contexto, 2016.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KÖCHE, Vanilda; MARINELLO, Adiane. Gêneros textuais: práticas de leitura, escrita e análise linguística. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2015.

MACHADO, Irene. Gêneros Discursivos. In: BRAIT, B. (org). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005, p. 151-166.

SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: HIP-HOP. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento "outro" a partir da diferença colonial. In: Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas, v. 5, n. 1, p. 6-38, jan.-jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.15210/rfdp.v5i1.15002

Published

2024-07-29

How to Cite

LIMA, A. L. S.; CARMIM LAVAREDA, W. D. City, school and literacies of reexistence: a discursive course. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 11–32, 2024. DOI: 10.14393/HTP-v6n1-2024-71340. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/71340. Acesso em: 1 sep. 2024.