Discursive regularities and processes of in/exclusion of people with disabilities in school

Authors

  • Marcia Valéria Cozzani Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB https://orcid.org/0000-0002-7647-9850
  • Nilton Milanez Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

DOI:

https://doi.org/10.14393/HTP-v4n1-2022-63965

Keywords:

In/Exclusion, Normalization, Special Education, Discursive Practices, In/Exclusion. Special Education. Discursive Practices. Disability.

Abstract

This article aimed to analyze the regularities and discursive displacements in ​​Special Education and the relations towards the processes of in/exclusion of people with disabilities at school. We seek the concept of normalization presented by Foucault and Canguilhem in order to disclose the ways of exercising power in the constitution of knowledge in the school context regarding people with disabilities. We examined the 2008 National Policy on Special Education under Inclusive Education Perspective and pedagogical opinions from teachers who work in the Specialized Educational Assistance (AEE) support service. The results revealed an intertwining of declarative series in two movements: a discursive displacement of the notion of disability from the statement of inclusive education in the Special Education Policy; and another movement of discursive regularity in which the notion of disability is marked by medical/clinic knowledge that reinforces students’ normalization processes, target audience of Special Education.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Valéria Cozzani, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Professora Associada II da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) no Centro de Formação de Professores (CFP). Líder do Grupo de Pesquisa DAMA (Grupo de Pesquisa e Estudos em Desenvolvimento e Aprendizagem Motora) e membro do Grupo de Estudos em Educação e Transgressão - GEETRANS da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Nilton Milanez, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Professor Pleno na Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS. Líder e Coordenador do Laboratório de Estudos do Discurso e do Corpo – LABEDISCO/CNPq.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC: SEESP, 2008.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2019.

COURTINE, Jean-Jacques. Decifrar o corpo: pensar com Foucault. Petrópolis-RJ: Vozes, 2013.

FABRIS, Eli Henn. In/exclusão no currículo escolar: o que fazemos com os “incluídos”? Educação Unisinos, v. 15, n. 1, p. 32-39, jan./abr. 2011. Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/978>. Acesso em: 7 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2011.151.04

FOUCAULT, Michel. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). Tradução Eduardo Brandão. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 25. ed. São Paulo: Graal, 2012.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

FROHLICH, Raquel. Práticas de apoio à inclusão escolar e a constituição de normalidades diferenciais. 2018. 221f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, 2018.

FROHLICH, Raquel. Os processos de normalização da deficiência: da correção para o investimento na aprendizagem. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 26, n. 3, p. 68-81, nov. 2018. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/12400>. Acesso em: 4 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v26i3.12400

LOCKMANN, Kamila. As práticas de in/exclusão na escola e a redefinição do conhecimento escolar: implicações contemporâneas. Educar em revista, Curitiba, n. 54, p. 275-292, out./dez. 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/p3SZJvFRTm6QK6m7rTdc9gB/?lang=pt>. Acesso em: 10 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.34677

LOPES, Maura Corcini. In/exclusão escolar: a invenção de tipos específicos de alunos. Revista Colombiana de Educación, n. 54, p. 96-119, 2008. Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413635248006>. Acesso em: 5 fev. 2020.

LOPES, Maura Corcini. Políticas de Inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade, n. 34, v. 2, p. 153-169, 2009. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8297/5536>. Acesso em: 5 fev. 2020.

LOPES, Maura Corcini; FABRIS, Eli Henn. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

PROFESSORA DO AEE I. Relatório. Relatório do AEE. Amargosa (Bahia), 18 nov. 2019.

PROFESSORA do AEE II. Relatório. Relatório do AEE. Amargosa (Bahia), 12 dez. 2019.

SILVA, Gisele Ruiz; HENNING, Paula Corrêa. Entre leis, decretos e resoluções... A inclusão escolar no jogo neoliberal. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 43, p. 843-864, set./dez., 2014. Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189132834011>. Acesso em: 22 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.043.AO01

SKLIAR, Carlos. Pedagogia improvável da diferença. E se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

SKLIAR, Carlos. A escuta das diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2019.

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão, exclusão, in/exclusão. Verve, v. 20, p. 121-135, 2011. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/verve/article/view/14886>. Acesso em: 23 de julho de 2020.

Published

2022-06-30

How to Cite

COZZANI, M. V.; MILANEZ, N. Discursive regularities and processes of in/exclusion of people with disabilities in school. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 103–120, 2022. DOI: 10.14393/HTP-v4n1-2022-63965. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/63965. Acesso em: 23 nov. 2024.