Logical-historical movement and the formative proposal of the MathClub: a look at the organization of the teaching of the concept of number

Main Article Content

Lukas Adriel Francisco Alves
Maria Marta da Silva

Abstract

This article's main objective is to investigate how a situation that triggers learning about the concept of number contributed to the understanding of the logical-historical movement, as a proposal for organizing the teaching of mathematical concepts. The Mathematics Club of the State University of Goiás, Campus Sudoeste, Sede Quirinópolis, was the training space that hosted the research activities. In this context, during the period from 2017 to 2023, approximately thirty mathematics teachers in training participated in a training experiment that sought answers to the following problematizing question: What are the training contributions that the organization of teaching mathematical concepts offered by the Mathematics Club, from the logical-historical movement, can it bring to Mathematics teachers in initial training? The results provide evidence that the subjects understood mathematical concepts as human productions that materialize responses to needs posed in an objective reality. They also indicate that they see the need for teachers and students to have the opportunity to teach and learn mathematical concepts based on a general model of actions that prioritizes the historical elements that support the needs of their emergence and development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alves, L. A. F., & Silva, M. M. da. (2024). Logical-historical movement and the formative proposal of the MathClub: a look at the organization of the teaching of the concept of number. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–25. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-39
Section
DOSSIÊ II - Movimento lógico-histórico dos conceitos: formação de professores, ensino e pesquisas

References

ARAUJO, E. S.; MORAES, S. P. G. Dos princípios da pesquisa em educação como atividade. In: MOURA, M. O. (org.). Educação Escolar e Pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Edições Loyla, 2017. p. 47-70.

ARCAVI, A. The benefits of using history. For The Learning Of Mathematics, v. 11, n. 2, p. 11, 1991.

BORASI, R. Learning Mathematics through Inquiry. Portsmouth, Ueinemann Press, 1992.

CARAÇA, B. J. Conceitos Fundamentais da Matemática. 9 ed. Lisboa: Livraria Sá da Costa Editora, 1989.

CEDRO, W. L. O motivo e a atividade de aprendizagem do professor de matemática: uma perspectiva histórico-cultural. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

COCHRAN-SMITH, M.; et al. Handbook of research on teacher education (Third edition). Routledge: New York, 2008.

DAVYDOV, V. V.; MARKOVA, A. K. La concepción de la actividad de estudio en los escolares. In: SHUARE, M. La Psicología Evolutiva en la URSS: Antología. Moscú: Editorial Progreso, 1987. p. 156-178.

FRASER, I. Hegel and Marx: the concept of need. Edinburgh University Press, 1998.

FREITAS, R. A. M. M.; LIBÂNEO, J. C. O experimento didático formativo na perspectiva da teoria do ensino desenvolvimental. Educação e Pesquisa, v. 48, p. 1-19, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634202248246996.

IFRAH, G. Os números: uma história de uma grande invenção. 11 ed. São Paulo: Globo, 2005.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 1978.

KOSIK, K. Dialética do concreto. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1969.

LEANDRO, E. G.; SOUSA, M. C.; ANDRADE, J. A. A. Organização do Ensino de Matemática: o papel do grupo de estudos na significação dos sujeitos. Educação Matemática Pesquisa, [S.L.], v. 22, n. 2, p. 390-424, 27 ago. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p390-424.

LEONTIEV, A. N. Actividad, consciencia, personalidad. Habana: Pueblo y Educacíon, 1978.

LURIA, A. R. Curso de psicologia geral: introdução evolucionista à psicologia. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

MORETTI, V. D. O problema lógico-histórico, aprendizagem conceitual e formação de professores de matemática. Poiésis, [S.L.], v. 8, p. 29-44, 20 mar. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.19177/prppge.v8e0201429-44.

MORETTI, V. D.; PANOSSIAN, M. L.; MOURA, M. O. Educação, educação matemática e teoria cultural da objetivação: uma conversa com Luis Radford. Educação e Pesquisa, [S.L.], v. 41, n. 1, p. 243-260, mar. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022015410100201.

MORETTI, V. D.; RADFORD, L. Culturally Meant Concept's History And The Organization Of Mathematics Teaching Activity. In: VI Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, novembro de 2015, p. 1-12, Pirenópolis, Goiás, Brasil.

MOURA, M. O. (org.). Educação Escolar e Pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Edições Loyla, 2017.

MOURA, M. O. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, v.11, n. 12, p. 29-43. 1996.

MOURA, M. O. Atividade de formação em espaço de aprendizagem da docência. Ridphe_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas (SP), v. 7, p. 1-22, 29 dez. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16028.

MOURA, M. O. Matemática na infância. In: MIGUEIS, M. R.; AZEVEDO, M. G. (Org.). Educação Matemática na infância: abordagens e desafios. Vila Nova de Gaia: Gailivro, 2007. p. 39-64.

MOURA, M. O. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, R. L. L. B. (org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora Unesp, 2004. p. 257-284.

MOURA, M. O.; SFORNI, M. S. F.; LOPES, A. R. L. V. A objetivação do ensino e o desenvolvimento do modo geral da aprendizagem da atividade pedagógica. In: MOURA, M. O. (org.). Educação Escolar e Pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Edições Loyla, 2017. p. 183-210.

PANOSSIAN, M. L.; MORETTI, V. D.; SOUZA, F. D. Relações entre movimento histórico e lógico de um conceito, desenvolvimento do pensamento teórico e conteúdo escolar. In: MOURA, M. O. (org.). Educação Escolar e Pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Edições Loyla, 2017. p. 125-152.

RADFORD, L. Cognição matemática: história, antropologia e epistemologia. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

RADFORD, L. Elementos de una teoría cultural de la objetivación. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, núm. Esp., p. 103-129, 2006.

SAITO, F.; DIAS, M. S. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação (Bauru), [S.L.], v. 19, n. 1, p. 89-111, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1516-73132013000100007.

SILVA, M. M. A apropriação dos aspectos constituintes da Atividade Pedagógica por professores de Matemática em formação inicial. Tese (Doutorado em Educação Ciências e Matemática). Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2018.

SILVA, M. M. Clube de Matemática: espaço de formação docente e produção compartilhada do ensino e da aprendizagem de conceitos matemáticos. Curitiba: CRV, 2022.

SOUSA, M. C. O ensino de álgebra numa perspectiva lógico-histórica: um estudo das elaborações correlatas de professores do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2004

SOUSA, M.C. O movimento lógico-histórico enquanto perspectiva didática para o ensino de matemática. Revista Obutchénie, v. 2, n. 1, p. 40-68, 30 ago. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/obv2n1a2018-3.

SOUSA, M. C.; PANOSSIAN, M. L.; CEDRO, W. L. Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos. Campinas: Mercado das Letras, 2014.

VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. (Tomo V). Madrid: Visor, 1997.

VIGOTSKI, L. S. Psirrologuia Iskusstva. Minsk: Sovremennoie Slovo, 1998.