Logical-historical movement of the concepts of Area and Perimeter

Main Article Content

Bruno Tizzo Borba
Fabiana Fiorezi de Marco

Abstract

In this article, an excerpt from a thesis, we aim to present a study of the logical-historical movement of the concepts of area and perimeter, highlighting the conceptual links evidenced in the historiographies studied. To this end, we searched the literature for authors who are based on the assumptions of Historical-Dialetic Materialism, as well as the needs of different groups and their diverse cultural practices. The results indicate that the concepts of area and perimeter are broader than the external connections treated in Basic Education schools, such as the calculation of perimeter and area through formulas and representations of geometric shapes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Borba, B. T., & Marco, F. F. de. (2024). Logical-historical movement of the concepts of Area and Perimeter. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–22. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-38
Section
DOSSIÊ II - Movimento lógico-histórico dos conceitos: formação de professores, ensino e pesquisas

References

BORBA, B. T. Situações desencadeadoras de aprendizagem de área na EJA na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural com o uso de tecnologias digitais. 2023. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2023.7053.

BOYER, C. B. História da Matemática. Tradução de Elza Gomide. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1974.

CARAÇA, B. J. Conceitos fundamentais da matemática. Lisboa: Tipografia Matemática, 1951.

CHIUMMO, A. O conceito de Áreas de figuras planas: capacitação para professores do ensino fundamental. 1998. 181f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática) - Pontífice Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1998.

DAVYDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación, 1982.

EVES, H. Introdução à história da Matemática. Tradução de Hygino Domingues. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

KOPNIN, P. V. A Dialética como Lógica e Teoria do Conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

MACHADO, N. J. Vivendo a Matemática: Medindo Comprimentos. São Paulo: Scipione, 1998.

MOURA, M. O. et al. A atividade Orientadora de Ensino como Unidade entre Ensino e Aprendizagem. In: MOURA, M. O. (org.). A atividade pedagógica na Teoria Histórico-Cultural. Brasília: Líber livro, 2010. p. 81-110.

MOURA, M. O.; ARAÚJO, E. S.; SERRÃO, M. I. B. Atividade Orientadora de Ensino: fundamentos. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 24, s/n, e19817, 2019. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19817.

MUNHOZ, A. P. G. et al. Aportes da Teoria Histórico-Cultural em atividade de ensino de medidas de tempo e área. In: NAVARRO, E. R.; SOUSA, M. C. (org.). Educação Matemática em Pesquisa: Perspectivas e Tendências. Guarujá: Científica Digital, 2021. v. 1. p. 678-700. DOI: http://doi.org/10.37885/201102307.

PANOSSIAN, M. L.; MORETTI, V. D.; SOUZA, F. D. Relações entre Movimento Histórico e Lógico de um Conceito, Desenvolvimento do Pensamento Teórico e Conteúdo Escolar. In: MOURA, M. O. (org.) Educação Escolar e Pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 125-152.

PANOSSIAN, M. L.; TOCHA, N. N. (org.). Estabelecendo Parâmetros de Análise de Situações de Ensino de Conteúdo Matemático: aproximações a partir da Atividade Orientadora de Ensino. Curitiba: Oficina Pedagógica de Matemática UTFPR, 2020.

RÍBNIKOV, K. Historia de las matematicas. Traducido del Ruso por Concepción Valdés Castro. Musco: Mir, 1987.

RIGON, A. J.; ASBAHR, F. S. F.; MORETTI, V. D. Sobre o processo de humanização. In: MOURA, M. O. (org.). A atividade pedagógica na Teoria Histórico Cultural. 2. ed. Araraquara: Autores Associados, 2016. p. 22-53.

SARMENTO, A. K. C. O desenvolvimento lógico-histórico do conceito de medida e o processo de significação na atividade pedagógica. 2019. 301f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/T.48.2020.tde-10122019-094300.

SILVA, I. História dos Pesos e Medidas. 2. ed. São Carlos: Editora da Universidade Federal de São Carlos, 2010.

SILVA, A. T. A. da. et al. Situação Desencadeadora de Aprendizagem. In: OLIVEIRA, N. M.; PANOSSIAN, M. L. (org.). Verbetes da atividade orientadora de ensino: grupo de estudos sobre situações desencadeadoras de aprendizagem. Capivari de Baixo: Editora Univinte, 2022.

SOUSA, M. C. O movimento lógico-histórico enquanto perspectiva didática para o ensino de matemática. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 2, n. 1, p. 40-68, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-3.

SOUSA, M. C.; MOURA, M. O. Estudo das historiografias de Paul Karlson, Konstantin Ríbnikov, Howard Eves e Bento de Jesus Caraça: diferentes modos de ver e conceber o conceito de função. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 4, p. 1081-1099, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320190040015.