Development of Skills in Mathematical Modeling Based on the Galperin, Talízina, and Majmutov Didactic System for Mathematics undergraduates Abstract
Main Article Content
Abstract
This text presents, within the limits of the abstract, the results of the doctoral work that deals with the development of skills required in the mathematical modeling process for Mathematics undergraduates at the Federal University of Amazonas (UFAM).
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Distrito Federal: MEC, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf. Acesso em: 3 nov. 2023.
CARARO, E. F. F.; KLUBER, T. E. Concepções de Modelagem Matemática na Formação de Professores em Modelagem Matemática. In: Encontro Paranaense de Educação Matemática, 14., 2017, Cascavel: UNIOESTE-PR, 2017, p. 116.
D’AMBROSIO, U. Educação matemática da teoria à prática. Coleção perspectivas em educação matemática. 17. ed. Campinas: Papirus, 2009.
GALPERIN, P. Y. La formación de los conceptos y las acciones mentales. In: QUINTANAR, R. L; SOLOVIEVA, Y. (Org.). Las funciones psicológicas en el desarrollo del niño. México: Trillas, 2011. p. 80-90.
MAJMUTOV, M. La Enseñanza Problémica. Habana: Pueblo y Revolución, 1983.
MENDOZA, H. J. G.; DELGADO, O. T. Proposta de um esquema da base orientadora completa da ação da atividade de situações problema discente. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 180–200, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/56482 . Acesso em: 3 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv4n1.a2020-56482.
WAKIYAMA, Y. N.; MENDOZA, H. J. G. Diagnóstico da aprendizagem por meio da atividade de situações problema discente em modelagem Matemática dos estudantes de licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Amazonas. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 6, p. 1–25, 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3175 . Acesso em: 3 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v12n6a05.
TALÍZINA, N. Psicologia de La Enseñanza. Moscu: Editorial Progreso, 1988.