The organization of mathematics teaching from a historical-cultural perspective: considerations about the object of teaching activity for the development of theoretical thinking

Main Article Content

José Antônio Araújo Andrade
Conrado Jensen Teixeira
Welbert Vinícius de Souza Sansão

Abstract

This article systematizes a portion of the activities conducted by the Research Group on Pedagogical Practices guided by the Historical-Cultural Theory (PPTHC) at the Federal University of Lavras (UFLA) since 2007. Through the logical-historical analysis of the object of teaching activity, the aim is to identify elements that underpin the teacher's intentionality and enhance the mobilization of mediation elements to guide the planning of pedagogical interventions developed within the research conducted by the group. This is particularly evident in the creation of learning situations designed to trigger processes of meaning-making, aiming to stimulate study activity and create Zones of Possibilities that can facilitate learning, leading to the development of thought, reflecting the logical-historical movement established in the constitution of concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Andrade, J. A. A., Teixeira, C. J., & Sansão, W. V. de S. (2024). The organization of mathematics teaching from a historical-cultural perspective: considerations about the object of teaching activity for the development of theoretical thinking. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 8(Contínua), 1–20. https://doi.org/10.14393/OBv8.e2024-20
Section
DOSSIER - Logical-historical movement of concepts: fundamentals, teaching and research

References

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos Fundamentais da Matemática. 1º Edição. Lisboa: Livraria Sá da Costa Editora, 1984.

CUNHA, M. R. K. Estudo das elaborações dos professores sobre o conceito de medida em atividades de ensino. Campinas, SP: Tese (Doutorado), Faculdade de Educação da UNICAMP, 2008. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/251783/1/Cunha_MichelineRiscallahKanaanda_D.pdf. Acesso em: 23 de fevereiro 2024.

DAVYDOV, V.V. Tipos de generalización en la enseñanza. 2a. Reimpresión, Editorial Pueblo y Educación: Ciudad de La Havana, 1982.

DAVIDOV, Vasili V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Prefácio. Moscu: Editorial Progreso, 1988.

DAVIDOV, Vasili V. A new approach to the interpretation of activity structure and content. In: CHAIKLIN, Seth, HEDEGAARD, Mariane, JENSEN, Uffe Jull (orgs.). Activity theory and social practice: cultural-historical approaches, 1999.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Trad. por Paulo Bezerra. Ed. Civilização Brasileira S.A., coleção Perspectivas do Homem, vol. 123, 1978.

LANNER DE MOURA, A.R. Movimento Conceitual em sala de aula. In: Anais da XI Conferência Interamericana de Educação Matemática. CIAEM, Blumenau/SC, 13-17 de julho de 2003.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. 2ª ed. São Paulo, SP: Centauro, 2004.

LEONTIEV, Alexis. Atividade. Consciência. Personalidade./ Aleksei N. Leontiev; tradução de Priscila Marques. Bauru, SP: Miraveja, 2021.

MORETTI, Vanessa Dias. Professores de Matemática em atividade de ensino: uma perspectiva histórico-cultural para a formação docente. São Paulo, SP: Tese (Doutorado), Faculdade de Educação da USP, 2007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-05102007-153534/publico/TeseVanessaMoretti.pdf. Acesso em: 03 dezembro de 2019.

MOURA, M. O. de et al. Atividade Orientadora de Ensino: unidade entre ensino e aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PR, v. 10, n. 29, p. 205-229, jan./abr. 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189114444012. Acesso em: 29 fev. 2020.

PEREIRA, H. de F. V. O desenvolvimento do pensamento teórico de estudantes do quinto ano na aprendizagem dos números racionais e do conceito de medida. 2021. 142 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/handle/1/46942. Acesso em: 10 março 2024.

PRESTES, Z. A sociologia da infância e a teoria histórico-cultural: algumas considerações. Revista de Educação Pública, 2013. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/916. Acesso em: 15 dezembro 2020.

SANTOS, R. de S. O desenvolvimento do pensamento teórico no ensino da termodinâmica em situações desencadeadoras de aprendizagem. 2018. 232 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/handle/1/30890. Acesso em: 10 março 2024.

SOUSA, M. C. de. O Ensino de Álgebra numa Perspectiva Lógico-Histórica: um estudo das elaborações conceituais correlatas de professores do Ensino Fundamental. Campinas, SP: Tese (Doutorado), Faculdade de Educação da UNICAMP, 2004. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25237. Acesso em: 04 set. 2019.

SOUZA, S. S. Relações com o saber matemático em um processo de formação compartilhada com professoras dos anos iniciais do ensino fundamental. 2022. 98 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2022. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/handle/1/55377. Acesso em: 10 março 2024.

TEIXEIRA, Conrado Jensen. A organização do ensino de trigonometria a partir da essência do objeto de ensino. 2022. 128p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Federal de Lavras, 2022. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/handle/1/58232. Acesso em: 10 março 2024.

VIGOTSKI, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.