Contributions of Cultural-Historical Theory to teacher education and pedagogical activity: connecting ideas, dialoguing studies Presentation
Main Article Content
Abstract
Since the Educational Goals 2021’s ambitious objectives, signed in El Salvador, in 2008, by several ministers from Latin America, aiming to improve the education quality and overcome educational delays in Latin America, several actions have been developed, whether arising from macro policies or of local punctual movements. Even before the global COVID-19 pandemic, the difficulties observed in students and the illness demonstrated by teachers find different explanations and proposals for solutions that are related to the purpose attributed to schools and Education in general, as well as to the explanations assumed for human development and with regard to school learning.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ASBAHR, F. S. F. Teoria histórico-cultural no Brasil: grupos de pesquisa e desenvolvimento histórico. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2023.
ASBAHR, F. S. F.; OLIVEIRA, M. L. S. A. M. Inventário dos grupos brasileiros de pesquisa na teoria histórico-cultural a partir do Diretório de Grupos do CNPq. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 5, n. 2, p. 566–587, 2021. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv5n2.a2021-61477.
CALEJÓN, L. M. C. Uma década de diálogo com a Cátedra Vygotsky. In: Beatón G. A.; Barroco S. M. S.; Brasileiro T. S. A.; (Orgs.) Temas Escolhidos em Psicologia Histórico-Cultural: interfaces Brasil-Cuba. Vol. II. Maringá: Eduem, 2018.
GALAGARRA R. V. Diccionario del Pensamiento Martiano. Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 2012.
MEIRA, M. E. M. Construindo uma concepção crítica de Psicologia Escolar: contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica e da Psicologia Sócio-Histórica. In: Meira M. E; M.; Antunes M. A. M. (Orgs.). Psicologia Escolar: teorias Críticas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
PATTO, M. H. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.
PROENÇA M. A Queixa Escolar e o Predomínio de Uma visão de mundo. In: Machado A. M.; Proença M (Orgs.). Psicologia Escolar: em busca de novos rumos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004.
SELAU, B.; CASTRO, R. F. de. Cultural-historical approach: educational research in different contexts. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.
SHUARE, M. La psicologia soviética tal como la veo. Moscú: Editorial Progreso, 1990.
SOUZA, M. P. R. A perspectiva Crítica em Psicologia Escolar e possíveis aproximações com a Psicologia Histórico-Cultural. In: Beatón G. A.; Barroco S. M. S.; Brasileiro T. S. A.; (Orgs.) Temas Escolhidos em Psicologia Histórico-Cultural: interfaces Brasil-Cuba. Vol. II. Maringá: Eduem, 2018.