Captured inventiveness: creative moviments of teaching practice

Main Article Content

Aliciene Fusca Machado Cordeiro
Luciana de Oliveira Rocha Magalhães
Wanda Maria Junqueira de Aguiar

Abstract

The purpose of this article is to discuss photography as a teacher training tool during a research that developed a formative path in the period of the COVIDovid-19 Pandemic. Betting on the capture of the daily work of teachers during the pandemic, through authorial photographic records, what was obtained through dialogue with researchers were indications of teaching inventiveness. The images in dialogue made it possible to apprehend meanings about the teaching work, revealing that, in the midst of precariousness and difficulties in the pandemic period, teachers created possibilities to teach and develop teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cordeiro, A. F. M., Magalhães, L. de O. R., & Aguiar, W. M. J. de. (2023). Captured inventiveness: creative moviments of teaching practice. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 7(3), 1–16. https://doi.org/10.14393/OBv7n3.a2023-72092
Section
DOSSIÊ - Contribuições da Teoria Histótico-Cultural à formação docente e à atividade pedagógica

References

AGUIAR, W. M. J. DE.; ARANHA, E. M. G.; SOARES, J. R.. Núcleos de significação: análise dialética das significações produzidas em grupo. Cadernos de Pesquisa, v. 51, p. e07305, 2021.

CORDEIRO, A. F. M.; GOMES, A. H. Performa: a montagem de um percurso de formação continuada de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural. In: 40ª Reunião Nacional da ANPEd, 40ª ed., 2021, Pará.

DOURADO, L. F.; SIQUEIRA, Romilson Martins. Trabalho e formação de professores/as: retrocessos e perdas em tempos de pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. Apr 26, 2022

FERREIRA DE FARIA, P. M.; CAMARGO, D. de. Contribuições da fotografia para a pesquisa qualitativa: uma perspectiva histórico-cultural. Revista Pesquisa Qualitativa, [S. l.], v. 11, n. 26, p. 250–264, 2023. DOI: 10.33361/RPQ.2023. v.11, n. 26, p. 491.

FREIRE, P. Pedagogia dos Sonhos Possíveis. Org: Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, P. & SHOR, I. Medo e Ousadia - O cotidiano do professor. Tradução e

Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1986.

GIROUX, H.. Os professores como Intelectuais. Rumo a uma pedagogia

crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

HARVEY, D.; 17 Contradições e o fim do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2016.

HELLER, A. O Cotidiano e a História 6 edição Tradução Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2000.

MATTOS, L. K. DE.; ZANELLA, A. V.; NUERNBERG, A. H.. Entre olhares e (in)visibilidades: reflexões sobre fotografia como produção dialógica. Fractal: Revista de Psicologia, v. 26, n. 3, p. 901–918, set. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0292/895.

MAGALHÃES, Luciana de O. R. A Dimensão Subjetiva dos processos de inclusão

escolar no movimento da Pesquisa-Trans-Formação. 2021. Tese (Doutorado em

Educação: Psicologia da Educação). São Paulo, PUCSP, 2021.

VIGOTSKI, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.