Circus activities in school by means of relational psychomotricity

Main Article Content

Luís Fernando Lacerda Lence
Bento Selau

Abstract

This study aimed at evaluating the use of relational psychomotricity in circus activities taught to first graders in Physical Education classes. The methodological procedure of this study was a pedagogical intervention research-type. Seventeen 6-7-year-olds (six girls and eleven boys) participated in the study. One of the boys was physically impaired since he had no left arm. Data collected by observation, filming and a focal group, were subject to the Discursive Textual Analysis with the use of three software programs (WebQDA, Excel and image editing). Results show that relational psychomotricity support the introduction and development of circus activities and collaborate to better pedagogical use of this teaching object in formal Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lence , L. F. L., & Selau, B. (2023). Circus activities in school by means of relational psychomotricity. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 7(3), 1–24. https://doi.org/10.14393/OBv7n3.a2023-72090
Section
DOSSIÊ - Contribuições da Teoria Histótico-Cultural à formação docente e à atividade pedagógica

References

ALMEIDA, R. de. Roteiro para o emprego de grupos focais. in: ABDAL, A. et al. (org.). Métodos de pesquisa em Ciências Sociais: Bloco Qualitativo. Sesc São Paulo/CEBRAP: São Paulo, 2016, p. 42-59.

ALONSO, A. Métodos qualitativos de pesquisa: uma introdução. in: ABDAL, A. et al. (org.). Métodos de pesquisa em Ciências Sociais: Bloco Qualitativo. Sesc São Paulo/CEBRAP: São Paulo, 2016, p. 8-23.

ANDRADE, L. R. dos S.; LINHARES, R. N. COSTA, A. P. Estratégias para o uso de representações visuais na análise de dados qualitativos em QDAS. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 255-276, Oct/Nov 2021. Available at: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8807. Accessed on Nov 13th, 2022. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8807.

ÁVILA, M. de; SELAU, B.; RODRIGUES, J. L. dos S. Análise de uma estratégia didática baseada na proposição de mediação em aulas de Biologia. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 559–583, 2022. Available at: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/65930. Accessed on Nov 30th, 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv6n2.a2022-65930.

BERSCH, A. A. S; PISKE, E. L. Psicomotricidade relacional: estratégia de intervenção pedagógica na educação. Itinerarius Reflectionis, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 01–18, Apr 2020. Available at: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/60420. Accessed on: Feb 8th, 2022. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v16i3.60420.

BORTOLETO, M. A. C. Atividades circenses: notas sobre a pedagogia da educação corporal e estética. Cadernos de Formação RBCE, v. 2, n. 2, p. 43-55, Jul 2011. Available at: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1256. Accessed on: Nov 11th, 2021.

BORTOLETO, M. A. C. Rola-bola: iniciação. Movimento & Percepção, Espírito Santo de Pinhal, SP, v.4, n.4/5, Jan/Dec 2004. Available at: https://www.researchgate.net/publication/26423831_Rola-bola_iniciacao. Accessed on: Oct 10th, 2023.

BORTOLETO, M. A. C. (org.). Introdução à pedagogia das atividades circenses. Jundiaí, SP: Fontoura, 2008. 172 p.

BORTOLETO, M. A. C. Circo y educación física: los juegos circenses como recurso pedagógico. Revista Stadium: Buenos Aires, n. 195, 2006. Available at: http://diverrisa.es/web/uploads/documentos/EXPRESION%20CORPORAL/Juegos_Circenses.pdf . Accessed on: Nov 1st, 2021.

BORTOLETO, M. A. C. A perna de pau circense – o mundo sob outra perspectiva. Motriz, v.9, n.3, p. 125-133, Set/Dec 2003. Available at: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/09n3/07Bortoleto.pdf. Accessed on: Nov 1st, 2021.

BORTOLETO, M. A. C.; MACHADO, G. A. Reflexões sobre o Circo e a Educação Física. Corpoconsciência, v. 7, n. 2, p. 39-70, 2003. Available at: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/3923. Accessed on: Oct 19th, 2021.

BRACHT, V. Educação Física no ensino Fundamental. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas atuais. n. 1., 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. p. 1-14, Nov 2010.

BRASIL. Resolução nº 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio, completando o conjunto constituído pela BNCC da Educação Infantil e do Ensino Fundamental. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, ed. 242, p. 120, Dec 2018. section 1.

CARDANI, L. T. et al. Atividades circenses na escola: a prática dos professores da rede municipal de Campinas-SP. Revista Brasileira de Ciência & Movimento, v. 25, n. 4, p. 128-140, 2017. Available at: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/7723. Accessed on: Nov 2nd, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.31501/rbcm.v25i4.7723.

CARVALHO, L. A gestão das práticas nas aulas de Educação Física pelo professor de referência: psicomotricidade relacional, imitação e interações entre meninos e meninas. 79 p. 2016. Master’s thesis (Professional Master’s Program in Education) - Universidade Federal do Pampa, Campus Jaguarão, Jaguarão, 2016. Available at: https://repositorio.unipampa.edu.br/jspui/handle/riu/1461. Accessed on: Nov 24th, 2021.

COCITO, R. P.; MARIN, F. A. D. G. A organização dos espaços para bebês e crianças pequenas nos documentos oficiais da educação infantil. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 28, n. 3, 2018. Available at: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/5153. Accessed on: Nov 29th, 2022. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v28i3.5153.

CORDEIRO, A. F. M.; SELAU, B. Cultural-neuropsychological Theory of Language Functioning. Revista Educação, Porto Alegre, v. 46, p. e42376-e42386, 2023. Available at: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/42376 . Accessed on: Oct 9th, 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.42376.

CORSI, L. M.; DE MARCO, A.; ONTAÑÓN, T. Educação física na educação infantil: proposta interdisciplinar de atividades circenses. Pensar a Prática, v. 21, n. 4, Dec 2018. Available at: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/51387. Accessed on: Nov 6th, 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v21i4.51387.

DAMIANI, M. F.; ROCHEFORT, R. S.; CASTRO, R. F. de; DARIZ, M. R.; PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisa do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação | FaE/PPGE/UFPel: Pelotas, p. 57-67, Jul/Aug 2013. Available at: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/3822. Accessed on: Nov 24th, 2021.

DARIDO, S. C. Os conteúdos da Educação Física escolar. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. p. 64-79, 2005. Available at: https://scholar.google.com.br/citations?view_op=view. Accessed on: Dec 12th, 2021.

DUPRAT, R. M. Atividades circenses: possibilidades e perspectivas para a educação física escolar. 2007. 122 p. Master’s thesis - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, São Paulo, Campinas, 2007. Available at: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/274902. Accessed on: Oct 19th, 2021.

DUPRAT, R. M.; ONTAÑÓN, T. B.; BORTOLETO, M. A. C. Atividades circenses. In: JAIME GONZÁLEZ, F.; DARIDO, C. S.; OLIVEIRA, A. A. B. de (org.). Ginástica, Dança e Atividades Circenses. Maringá: Eduem, v. 3, 2nd ed., 2017. p. 167-230. Available at: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/170987. Accessed on: Nov 5th, 2021.

DUPRAT, R. M.; PÉREZ-GALLARDO, J. S. Artes circenses no âmbito escolar. Ijuí: Unijuí, 2010. 184 p.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35th ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 148 p.

FURINI, A. B. Metodologia da psicomotricidade relacional. In: FURINI, A. B. SELAU, B. (Org.). Psicomotricidade relacional e inclusão na escola. Lajeado, RS: Univates, 2010. p. 27-49.

HAMMES, L. J.; ARMAS CARVALHO, L. T.; SELAU, B. Analysis of Physical Education Classes in a Brazilian Public School. Advances in Social Sciences Research Journal, [S. l.], v. 5, n. 10, 2018. Available at: https://journals.scholarpublishing.org/index.php/ASSRJ/article/view/5342. Accessed on: Oct 10th, 2023. DOI: https://doi.org/10.14738/assrj.510.5342.

INVERNÓ, J. C. El circo en la escuela. Revista Tándem, Barcelona, n. 16, p. 71-83, Jul 2004. Available at: https://www.researchgate.net/publication/39211974_El_circo_en_la_escuela. Accessed on: Nov 3rd, 2021.

LENCE, L. F. L.; SELAU, B. Atividades circenses como objeto de ensino da Educação Física Escolar. Movimento, [S. l.], v. 29, p. e29019, 2023. Available at: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/123072. Accessed on: Aug 15th, 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.42376.

LOBO, A. S. Psicomotricidade Relacional no meio aquático. In: NEGRINE, A. O corpo na Educação Infantil. Caxias do Sul, RS: EDUCS, 2002. p. 199-226

LOIZOS, P. Vídeo, Filme e Fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (editors); GUARESCH, P. A. (translation). Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002, p. 137-155.

LURIA, A. R. Desenvolvimento cognitivo: seus fundamentos culturais e sociais. Trad. GURGUEIRA, F. L. São Paulo: Ícone, 1990. 238 p.

MARQUES, C. M.; CARNEIRO, L. C. A organização de espaços de brincadeiras no maternal II: uma experiência com caixas temáticas. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–17, 2022. Available at: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17159. Accessed on: Nov 29th, 2022. DOI: https://orcid.org/0000-0002-2137-4760.

MESSIAS, A. M.; IMPOLCETTO, F. M. Atividades circenses na educação física: possibilidades e limites para a educação infantil. Motricidades: Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana, v. 5, n. 1, p. 96–105, 2021. Available at: https://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2021-v5-n1-secesp-p96-105. Accessed on: Nov 6th, 2021. DOI: https://doi.org/10.29181/2594-6463-2021-v5-n1-secesp-p96-105.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e educação: Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Available at: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=pdf&lang=pt. Accessed on: Feb 4th, 2022.

NEGRINE, A. Corpo na Educação Infantil. Caxias do Sul, RS: EDUCS, 2002. 234 p.

NEGRINE, A. Aprendizagem & desenvolvimento infantil - Psicomotricidade: alternativas pedagógicas. v. 3, Porto Alegre: PRODIL, 1995. 171 p.

NEGRINE, A. Aprendizagem & desenvolvimento infantil - Perspectivas Psicopedagógicas. v. 2, Porto Alegre: PRODIL, 1994 b. 109 p.

NEGRINE, A. Aprendizagem & desenvolvimento infantil - Simbolismo e jogo. v. 1, Porto Alegre: PRODIL, 1994 a. 124 p.

ONTAÑÓN, T. B. Atividades circenses na educação física escolar: equilíbrios e desequilíbrios pedagógicos. 2012. 142 p. Master’s thesis - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, São Paulo, Campinas, 2012. Available at: http://acervus.unicamp.br/index.asp?codigo_sophia=864390. Accessed on: Nov 9th, 2021.

ONTAÑÓN, T. B.; BORTOLETO, M. A.; SILVA, E. Educación corporal y estética: las actividades circenses como contenido de la educación física. Revista Iberoamericana de Educación, v. 62, n. 62, p. 233-243, May 2013. Available at: https://rieoei.org/RIE/article/view/592. Accessed on: Nov 1st, 2021. DOI: https://doi.org/10.35362/rie620592.

ONTAÑÓN, T. B.; DUPRAT, R.; BORTOLETO, M. A. Educação Física e atividades circenses: “o estado da arte”. Movimento (Porto Alegre), v. 18, n. 2, p. 149-168, Apr 2012. Available at: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/22960. Accessed on: Nov 2nd, 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.22960.

ONTAÑÓN, T. B.; LOPES, D. de C.; RODRIGUES, G. S.; CARDANI, L. T.; BORTOLETO, M. A. C. Corpo e arte: uma proposta pedagógica na Educação Física a partir da bola de equilíbrio circense. Educacion fisica y ciencia: Buenos Aires: Universidad Nacional de La Plata, 2019. v. 21, n. 2 Apr/Jun 2019. Available at: http://acervus.unicamp.br/index.asp?codigo_sophia=1192250. Accessed on: Oct 31st, 2021.

OST, M. A.; VIANNA, M; PEREIRA, G. S. A arte circense e seu diálogo com a educação física: uma experiência no instituto federal de educação, ciência e tecnologia do rio grande do sul. HOLOS, [S. l.], v. 6, p. 1–13, 2020. Available at: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/9883. Accessed on: Dec 15th, 2022. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2020.9883.

RODRIGUES, G. S.; MELO, C. C.; MAZZEU, T. R.; BORTOLETO, M. A. C. Atividades circenses na Educação Física escolar: análise sistemática da produção bibliográfica (2016-2020). Caderno de Educação Física e Esporte, v. 19, n. 3, p. 167–173, Nov 2021. Available at: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27491. Accessed on: Dec 27th, 2021. DOI: https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27491.

SELAU, B.; FURINI, A. B. Evolução histórica da psicomotricidade: da perspectiva funcional à pedagogia relacional. La Salle, Canoas, v. 7, n.2, p. 47-55, 2002.

SELAU, B; FURINI, A. B.; PINHEIRO, S. S. A resolução de conflitos na escola sob a perspectiva da psicomotricidade relacional. In: FURINI, A. B.; SELAU, B. (Org.). Psicomotricidade relacional e inclusão na escola. Lajeado, RS: Univates, 1st ed., 2010. p. 119-135.

SELAU, B.; HAMMES, L.; GRITTI, S. O mestrado profissional em Educação e a repercussão dos relatórios crítico-reflexivos à luz de Paulo Freire. Revista FAEEBA, v. 25, p. 137-151, 2016. Available at: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/4576. Accessed on: Oct 10th, 2023. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2016.v25.n47.p137-151.

SERRA, M. M.; BORTOLETO, M. A. C. La lógica interna y los dominios de acción motriz de las situaciones motrices de expresión (SME). Emancipação, v. 11, n. 1, Dec 2011. Available at: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/2463. Accessed on: Nov 10th, 2021.

SILVA, E.; ABREU, L. A. de. Respeitável público… o circo em cena. Rio de Janeiro: Funarte, 2009. 262 p.

SIMIANO, L. P. A organização dos espaços como elemento curricular na creche: formas silenciosas de educar e cuidar. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 27, n. 3, p. 43–57, 2017. Available at: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/4578. Accessed on: Nov 29th, 2022. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v27i3.4578.

SITTA, K. F.; MELLO, M. A. Possibilidades de mediação dos espaços nas brincadeiras e aprendizagens das crianças na Educação Infantil. Educação: Teoria e Prática, v. 23, n. 43, p. 108-127, 29 Jul 2013. Available at: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6312. Accessed on: Nov 29th, 2022. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol23.n43.p108-127.

TENGAN, E. Y. M.; BORTOLETO, M. A. C. Vamos brincar de circo: corpo “em arte” na Educação Infantil. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 2, 2021. Available at: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4656. Accessed on: Nov 1st, 2021. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4656.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Imaginação e criatividade na infância. Trad. FRÓIS, João Pedro. Portugal, Lisboa: Dinalivro, 2012.

VIGOTSKI, L. S. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, n. 8, p. 23-36, Jun 2008. ISSN: 1808-6535. Available at: https://atividart.files.wordpress.com/2016/05/a-brincadeira-e-seu-papel-no-desenvolvimento-psiquico-da-crianc3a7a.pdf. Accessed on: Mar 15th, 2022.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 521 p.

YONAMINE, M. H.; ROSSI, F. Experimentando as atividades circenses e ressignificando as relações sociais na escola. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 01-24, 2021. Available at: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/77923. Accessed on: Dec 11th, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021e77923.

ZANOTTO, L.; SOUZA JUNIOR, O. M. de. Atividades circenses na educação física: transformando a escola em picadeiro. Corpoconsciência, v. 20, n. 2, p. 23-32, May/Aug 2016. Available at: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4308. Accessed on: Nov 15th, 2021.